Jäsning kommer inte igång
Hej
Jag bryggde med helmalt för första gången igår. Men nu i morse (13 timmar efter jästen tillsattes) har jäsningen inte kommit igång ännu viket jag oroas lite för.
Brygden är för ljus lager med Viking pinsnermalt och använde 2 st flytande jäst för pilnser från Whitelabs.
Det är ett par saker jag spekulerar på som kan vara orsaken:
1. Vörtkylaren var mycket effektiv, den kylde 24 liter från 100 grader till ca 20? grader på mindre än 10 min. Anledningen till att jag inte vet exakt är att vår termometer gick sönder under kylningen. Så, vi upptäckte att vörten är mycket kallare än vad termometern visar försent och då var den säkert nere vid ca 20 grader (enligt fingermått).
Så jästen tror jag kan ha fått ett underläge till att komma igång i och med temperaturen blev lägre än den rekommenderade, igen mellan tummen och pekfingret eftersom termometern strejakde.
2. Mäskningen visade pH på 5,8 så vi tillsattre mjöklsyra i omgångar tills vi fick ner den till 5,2 -5,4. 4 tsk totalt till 5,1kg pilsnermalt (Viking) och 6 liter vatten (proteinrast). Total mäsk var 14 liter vatten vid försockringsrast. Jag vet inte hur det påverkar jäsning att ha i mjölksyra i mäsken ifall pH blir för lågt? Eventuellt var vi för snabba med att lägga till mjölksyran och kan ha fått i för mycket vilket kanske bara visar sig senare, och som följd kan kanske ha en negativ effekt på jäsningen?
3. Jästen var beställt från Humle och leveransen tog 4 dagar. Just då var det häftiga minusgrader och jag vet inte hur pass DHL värmer upp sina lager och lastbilar. Jästen var iof.sig flytande när jag fick den. Men om den har frysit kan den ha dött helt och hållet.
4. Mätte efter koknig (av 30 liter i 70 min, ca 3,5 liter kokades bort) upp 1058 med hydrometern. Jag hade räknat med mycket lägre. På jästförpackningen står det att på OG över 1070 bör man tillsätta jästnäring för att jäsningen ska komma igång. Mitt värde är ju lägre men ganska högt endå, viket kan hindra att jäsnikngen kommer igång som den ska.
5. Var lite snål med luftningen av vörten. Eftresom vi tappede den med hävert, tyckte vi att den luftades endå i det skedet.
Är det någon som kan hjälpa mig med mina terorier ovan?
Och, önnu viktigare vad man kan eller bör göra härnäst. Jag har jästnäring hemma som jag skulle kunna använda och skulle även kunna lufta det lite.
Jäskärlet står tills vidare i rumstemp men eftersom det är en ljus lager ska den ska flyttas ner till källaren som håller 13-14 grader.
/Ferenc