Jag lyckas aldrig jäsa under 1,020

Hej

Som topicen säger så har jag aldrig, så länga jag mätt fg lyckats komma under 1,020. Detta gäller i stort sett alla öl, og på 1,046, 1,060 spelar ingen roll. Likaså jästen, us-05, irish ale, kölsch, alltid samma. Ölen smakar alltid bra, ingen märkbar extrem restsötma.

Jag kontrollerade hydrometern, vatten 20 grader, den visade tre sträck fel. Detta förklarar inte mitt problem.

Kan det vara mäskschemat i min bm? Jag kör bm original, 38c inmäsk, 56c protein 5 min, försockring 1 63c 30min, försockring 2 73c 30min, utmäsk 78c 15min. Därefter laklar jag med ytterligare 2 liter 78c vatten. Jag ligger normalt på en effektivitet på ca 80%.

Jag syresätter genom att skaka dunken/hinken som en galning 2-3 ggr med några minuters rast i mellan. Skakar dessutom hinken någon ytterligare gång när jäsningen börjar avta.

Jästen brukar vara tilltagen lite i överkant, alltid färsk, när det behövs, som t.ex. lageröl, gör jag en mindre förkultur då jag alltid brygger 20 liter.

Jag har för ovana att aldrig sekundärjäsa, utan kör t.ex. en ale två veckor i samma hink.

Några bra förslag på hur detta kan lösas? Tacksam för alla idéer!

Martin

På gång: Red Ale
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer

Sv: Jag lyckas aldrig jäsa under 1,020

Skulle tippa på syresättningen.
Köp en billig akvariepump, pimpsten och slang.
Kolla "Steg 7" på följande sida http://www.backfire.se/index.php/compon … n-oelsats.

Sekundär"jäsning" behöver du inte göra om du är nöjd med ogrumligheten i primären. Kör sekundär själv när jag har lågflockulerande jäst eller om jag ska torrhumla.

Vad har du för jästemp?

Jag jäser vid 18-21c för ale och 10-12c för lager(kylskåp)

Martin

På flaska:

DrKarma skrev:

Skulle tippa på syresättningen.

Jag ser från länken att det kan bli betydligt mer syresatt än vad jag gör. Kan jag hälla i jästen innan syresättningen? Jag är lite skakis och kör gärna med locket på när jag hanterar vörten.

Martin

På flaska:

Prova att flytta ölen till ett ställe som är några grader varmare mot slutet av jäsningen, dvs när jästen börjar att vilja flocka. Syresättningen kanske är lite i underkant men å andra sidan skriver du att du använder mer jäst än du egentligen behöver så det borde ändå vara ok.

Kanske kan det vara läge att testa tex en försockringsrast på 65-66 grader i 90min och se om det blir någon skillnad. 73 grader tycker jag ligger lite på gränsen men jag har inte använt mig av BM och vet inte riktigt hur den uppför sig. Tex kan ju temperaturen avvika lite om man har otur så att man utsätter mäsken för ett par grader varmare temperatur under en viss tid och på så sätt skada enzymerna? Jag tycker nämligen det är konstigt att du hamnar högt vid varje jäsning, det borde bero på en dextrinhaltig vört snarare än dålig jäsning varje gång.

Hej

Jag tror också det är mäskschemat.
Du villl ha mer förjäsbarhet och då borde låta försockringsrasten med lägre temp vara längre eller enbart anv en försokringsrast, det verkar som att 73c dominerar.
Jag kör själv med en enda försokringsrast på 68c i 70 min och brukar hamna på fg runt 1010.

Kolla också felmarginalen i dina termometrar. Jag har bytt några gånger eftersom alla visar inte samma vid samma temp. Jag kör med infusion så jag har en till att mäta vattentemp och en till att visa mäsktemp. Det kanske är så att din termometern visar 5 grader för mycket?

Om du tycker ölet är gott och inte har någon restsötma så känns det ju inte som det är ölet som är problemet, låter mer som att det är något annat. Har du mycket kolsyra i ölet när du mäter? Kolsyrebubblorna fastnar på hydrometern och lyfter upp den. Jag brukar alltid skaka bort all kolsyra innan jag mäter, kan ibland diffa ganska en hel del. Man kan ju också ge den ett snurr och läsa av fort.

Tack för alla goda tips!

Jag lägger om mäskschemat till nästa bryggning.

CO2 på hydrometern kan det mycket väl vara, jag har aldrig skakat bort kolsyran.

Martin

På flaska:

Tappade en ale idag, mätte FG efter att jag skakat röret kraftigt ca 10ggr. Läste av 1,015 på hydrometern, med mina tre sträck fel som jag nämnt ovan så skulle det ju betyda 1,012. Detta måste väl anses som normalt på en öl med OG 1,058.

1,012 är också vad beersmith anger för ölen jag bryggt vid OG 1,051(jag hade högre effektivitet än 75%).

Tackar och bugar för hjälpen!

Martin

På flaska:

Jag har problem med att mina öl jäser ut för mycket. Mina öl brukar stanna på mellan 1005 och 1008 kör oftast med Safale 05 jästen och infusionsmäskar mellan 65 till 67 grader.

Runo skrev:

Jag har problem med att mina öl jäser ut för mycket. Mina öl brukar stanna på mellan 1005 och 1008 kör oftast med Safale 05 jästen och infusionsmäskar mellan 65 till 67 grader.

Och vad visar din hydrometer i 20gradigt vatten?

Kolla din termometer och hydrometer.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

14 Senast ändrad av Runo (2011-06-11 13:31:00)

MIn termometer är OK och den hydrometer jag använder nu visar +6 i 20-gradigt vatten den förra visade +1

Jag brukar syresätta genom att hälla vörten genom en vanlig hushålls sil.
Det fungerar kanon och dessutom silar det humle kottar.

Skål
/Bf

Runo skrev:

Min erfarenhet med US05 är att den jäser ut mycket. Jag mäskar i princip alltid mina ales med den jästen omkring 68-69 och stannar oftast på 1010. Vet adnra som har samma erfarenhet.

Mvh
Love

+1 , min senaste pale jäste ut från 1059 till 1007, så nog är den lite väl effektiv ibland 05an...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

+1 till. Undvik 05:an om du vill ha fyllighet och/eller estrighet, den ger en väldigt ren profil vid jäsning i 17-18 grader.

http://bistron.tumblr.com/

Kanske lite sent eftersom det verkar som ni löst problemet. jag hade samma problem tills jag började med ph stabilisator. Har ganska hårt vatten och min mäsk hamnade på typ 5,8, efter att jag behandlat med mjölksyra eller ph stabilisator så jäser mina öl ut betydligt bättre
/daniel

Hej,
jag har också genomgående haft samma problem - hur jag än har gjort så landar jag närmre 1020 än 1010. Jag tycker att jag har fösökt det mesta.

Så lyssnade jag på Sveriges bryggradio häromdagen - program nr 23 om mäskning. Det var ett mycket intressant program där jag bl a lärde mig följande:

Om man mäskar in med en mindre del vatten 1,8 . 2,0 l vatten/kg malt vid en
     temperatur 65 - 72/73 arbetar enzymet alfaamylas som bäst. Detta enzym kortar   
     långa stärkelsekedjor till mellankort.

Om man mäskar lite tunnare - 3l/kg vid en temperatur 60 - 65 så arbetar betaamylas     
     som bäst - och detta enzym omvandlar mellanlånga kedjor till korta - och att det är de
     korta kedjorna som jästen arbetar mest effektivt med.

Kontentan av detta är att man borde använda "omvänd" mäskning - dvs först köra en tjockar mäsk vid omkr 70 för att sedan sänka till 65 och efter sänkningen tillsätta lite mer malt (några hg skall räcka) för att aktivera betaamylas (som väl i den första mäskningen har dött). Därutöver får man tillsätta vatten för att få en lösare mäskning.

Nu har jag provat - gjorde en sats enligt ovan beskrivning i måndags (27/6).

Någon annan som har provat?

//Göran

Hej
Det är kul att experimentera med olika mäskmetoder.
Kanske ger denna mäskmetod ett "bättre FG"

Jag ser denna mäskmetod som extrem, gjord för extrema öl.
Om du aldrig kommer i närheten av FG1010 med normal öl och normal mäskning så är det något som är tokigt.
Om du hittar orsaken till problemet så kommer nog kvaliten på ölen att öka även om du lyckas få ner FG lite till med en extrem mäskmetod.

/Kjell

goran skrev:

Hej,
jag har också genomgående haft samma problem - hur jag än har gjort så landar jag närmre 1020 än 1010. Jag tycker att jag har fösökt det mesta.

Så lyssnade jag på Sveriges bryggradio häromdagen - program nr 23 om mäskning. Det var ett mycket intressant program där jag bl a lärde mig följande:

Om man mäskar in med en mindre del vatten 1,8 . 2,0 l vatten/kg malt vid en
     temperatur 65 - 72/73 arbetar enzymet alfaamylas som bäst. Detta enzym kortar   
     långa stärkelsekedjor till mellankort.

Om man mäskar lite tunnare - 3l/kg vid en temperatur 60 - 65 så arbetar betaamylas     
     som bäst - och detta enzym omvandlar mellanlånga kedjor till korta - och att det är de
     korta kedjorna som jästen arbetar mest effektivt med.

Kontentan av detta är att man borde använda "omvänd" mäskning - dvs först köra en tjockar mäsk vid omkr 70 för att sedan sänka till 65 och efter sänkningen tillsätta lite mer malt (några hg skall räcka) för att aktivera betaamylas (som väl i den första mäskningen har dött). Därutöver får man tillsätta vatten för att få en lösare mäskning.

Nu har jag provat - gjorde en sats enligt ovan beskrivning i måndags (27/6).

Någon annan som har provat?

//Göran

jag har typ provat med ölet jag nämner en bit upp i tråden ang 05´s utjäsningsgrad, ( det skulle egentligen varit 1.058 till 1.006 har det visat sig efter att ha köpt en ny hydrometer... ) ...05 jäser ut mkt lågt, men just i detta fall handlade det alltså inte bara om jästen, glömde nämligen att malten legat i rumstemp med resultat att temp landade över 70 C, upptäckte och korrigerade med kallt vatten efter ca 10 min, och fyllde då på med 200g malt, tänkte att beta amylaset fått sej en knäck...

tror att en viktig poäng är att beta inte överlever mkt längre än 60 min, i detta fall förlängdes det här med... ja det är jag lite osäker på smile men jag är säker på att det hade stor betydelse, ska också nämna att ölet dessutom hade 10% karamellmalt( !! ).

Summa summarum; i ett starkt öl där det är viktigt med hög utjäsning, varför inte? annars, nope!

God Loves Dextrins!! Hallelujah!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Skakar dessutom hinken någon ytterligare gång när jäsningen börjar avta. <-- det tror jag inte är så bra, du får nog massa oxidering då men det är iof inget som påverkar ditt FG men mer en allmän synpunkt.

Vilken temperatur brukar du jäsa vid? Har du stora fluktuationer i temperaturen?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

24 Senast ändrad av Runo (2011-06-30 19:29:25)

Chubb skrev:

Skakar dessutom hinken någon ytterligare gång när jäsningen börjar avta. <-- det tror jag inte är så bra, du får nog massa oxidering då men det är iof inget som påverkar ditt FG men mer en allmän synpunkt.

Var skulle syret komma ifrån som skulle orsaka den oxideringen? Om man skakar hinken med locket på kan det väl inte komma in syre som skulle oxidera ölen. Hinken är ju fylld med vört och koldioxid.

pontonius skrev:

Om du tycker ölet är gott och inte har någon restsötma så känns det ju inte som det är ölet som är problemet, låter mer som att det är något annat. Har du mycket kolsyra i ölet när du mäter? Kolsyrebubblorna fastnar på hydrometern och lyfter upp den. Jag brukar alltid skaka bort all kolsyra innan jag mäter, kan ibland diffa ganska en hel del. Man kan ju också ge den ett snurr och läsa av fort.

Detta är intressant vid mätning av FG, det är en viktig felkälla. Om ölet innehåller kolsyra på detta stadium kommer densiteten att sjunka, eller? Vatten som är väldigt syresatt får väl en lägre densitet och därmed kan man inte simma i väldigt syresatt vatten - man sjunker som en sten.

I alla fall, det är mycket viktigt att man skakar sitt prov vid alla mätningar efter jäsningens början.

Jäser/lagrar: Bröderna Tages tripel, Fruktöl på körsbär enligt eget recept, Vallonernas bruksar 8:a, JaccsIPA 2.0, Belgisk blonde (än så länge namnlös...)

På flaska: Colonel Connys best bitter, JaccsIPA, Braggaten - Yggdrasil