Jag lyckas aldrig jäsa under 1,020
Hej
Som topicen säger så har jag aldrig, så länga jag mätt fg lyckats komma under 1,020. Detta gäller i stort sett alla öl, og på 1,046, 1,060 spelar ingen roll. Likaså jästen, us-05, irish ale, kölsch, alltid samma. Ölen smakar alltid bra, ingen märkbar extrem restsötma.
Jag kontrollerade hydrometern, vatten 20 grader, den visade tre sträck fel. Detta förklarar inte mitt problem.
Kan det vara mäskschemat i min bm? Jag kör bm original, 38c inmäsk, 56c protein 5 min, försockring 1 63c 30min, försockring 2 73c 30min, utmäsk 78c 15min. Därefter laklar jag med ytterligare 2 liter 78c vatten. Jag ligger normalt på en effektivitet på ca 80%.
Jag syresätter genom att skaka dunken/hinken som en galning 2-3 ggr med några minuters rast i mellan. Skakar dessutom hinken någon ytterligare gång när jäsningen börjar avta.
Jästen brukar vara tilltagen lite i överkant, alltid färsk, när det behövs, som t.ex. lageröl, gör jag en mindre förkultur då jag alltid brygger 20 liter.
Jag har för ovana att aldrig sekundärjäsa, utan kör t.ex. en ale två veckor i samma hink.
Några bra förslag på hur detta kan lösas? Tacksam för alla idéer!
Martin
Jäser/Lagrar: Svensköl
På flaska:
På Fat: Pail Offer