Har någon en vettig vörtkokare till salu?

Har hittils brygt i kronans kylbox med värmeelement i botten, har nu efter
8 års troget bryggande brunnit upp.

Syresätningen var ju lite extrem eftersom jag viste att jästen var gammal. I normala fall gör jag alltid en förkultur. Jag for dessutom med osanning angående OG, det var i praktiken 1.057 (katastrofalt utbyte), 1.072 härrörde sig från en tidigare bryggning av samma öl som jag jobbade efter som recept, sorry. Teoretiskt utbyte (75% verkningsgrad på malten) skulle gett 1.069.

En annan reflektion. Håller på att "brygga upp" gammal malt som fanns i skåpen, dvs amitionen är inget annat än att få fram en god öl. Har efter belgaren brygt en pilsner och igår en rököl (startad från pilsnerns slurry). Hittils verkar den gamla malten inte sätta några märkbara spår i smaken eller utbytet. Det är ju bara vört och grönöl som kollats så långt. Däremot har jag pga felköp haft en stor kvantitet hel pale ale malt att brottas med, har ingen kvarn och är inte inne på att skaffa någon. Så vad gör man? Jo, riggar en gammaldags gjutjärnsmangel. Ser bra ut "torrt" men syns i bädden att det finns dåligt krossade korn. Därav utbytesförlusten. Pilsnern var brygd på färdigmalen malt och fick ett utbyte på 1.052, teoretiskt 1.054.
Så ska man krossa själv ska man göra det ordentligt!

Hej Fredrik, jag har haft uppehåll i bryggandet i nästan två år därav den gamla jästen (ja, lilla påsen).
Volymen, siktade på 27l blev 26. Temperatur 21 gr. Syresatte genom att "vispa" med slangen när jag tappade upp i jäskärlet, skummade friskt. Skakade jäshinken så fort jag gick förbi tills den kom igång, var full fart efter ett dygn.

Har inte mina brygganteckningar i närheten men grovt var det 6kg pale ale (dåligt mald), 0.3 kg färgmalt, 0.3 vetamalt, ca 5 hg socker/honung.

Eftersom jag inte brygt på ett tag tog jag vad jag hade. Utan att räkna så noga tyckte jag utbytet kändes i underkant. Men jag hade problem med allt från låg lakvattentemp till igensatt kylare pga min egen ringrostighet.

Köpte hem en ny frisk "Bavarian lager" (stora påsen) och brygde en pilsner direkt efter alen. Upplevde den gästen som oerhört trög att få igång både i påsen och i vörten, fast lagerjäst är ju mer svårflörtad än ale. Men mina erfarenheter av belgisk jäst är inte att den är slö, tvärt om.

Förra veckan brygde jag på en gammal påse wyeast "Belgian strong ale", blivit liggande i kylen och var nu 18 månader. Ingen starter gjordes.
Jäste ut fint på 3 dagar, stannade möjligen lite tidigt. OG=1.072 FG=1.020.

Jag brukar tappa om min öl så fort jäsningen avtar till min 1 minut mellan bubblorna. Min subjektiva erfarenhet av bryggande säger mig att man riskerar få en del oönskade smaker om jästsedimentet får stå kvar länge. Har provat att inte tappa om efter primärjäsningen men övergett det.

Mitt riktmärke för flasktappning är att sockerhalten ska ha sjunkit till minst en tredjedel av OG.

Jag brukar koka upp 2 dl socker i lika mycket vatten till en sats på 27l. Brukar vara lagom för lageröl, ale lite mindre. Har du vete i ölen skulle jag ligga lågt på socker då skumningen brukar bli så besvärlig.

6

(4 svar, postad i Utrustning)

Har funderat på att bygga en ny kokare och har ett större kopparkärl.
Blir dock lite fundersam om onyttiga kopparsalter kan tillföras ölen.
Kan någon detta ämne?
En variant är ju att förtenna ytan.

Hej, har använt ett sådant kärl i flera år, fungerar aldeles förträffligt.
Har falskbotten och suger ut vörten med pump. Använder det även för koket och har monterat två elplattor i botten. Måste tyvär överge det nu för kok då den långvariga värmen har fått plywooden närmast elementen att bli anfrätt, har dock stått mig bi i ett 40-tal brygder.
Är mecket lätt att rengöra och håller värmen förträffligt, nackdelen är möjligen att det är tungt och har lätt för att skumma över.