Hej!
Det är inte nödvändigt med sekundärjäsning. Det handlar mest om att få bort sedimentet från ölet dvs, jäst, humlerester, druv mm och låta det klarna mer. Jag brukar tappat om för att förenkla upptappningsprocessen, jag tycker det brukar underlätta om man inte har jättemängder sediment i botten som virvlar upp. Andra subtila aspekter kan kanske vara att sedimentet kan påverka smaken på ölen om det står länge.
Fördelen med att inte tappa om är att man slipper ev risker med syresättning i samband med omtappning. Jag har skippat sekundären ibland, och det har gått lika bra det.
Du kan gott låta ölen stå någon vecka extra på primären istället. När det jäst klart, låt den stå i minsta en vecka till - eller tills den inte är grumlig, och tappa sedan upp.
/Fredrik