bjolu340 skrev:

Absolut - torrhumlingen i sin allra enklaste form i mitt bryggeri är när ölet är en dryg vecka gammalt, hinken blomsprutas med starsan och gläntas lite - häll i lite pellets, stäng hinken igen och vänta någon dag. Kallkrascha sedan ett par dygn och du har ett humlligt, humlerestfritt öl i keggen.

Dessutom skulle jag vilja påpeka att med just en sådan jästkaka (alltså en med humlerester i) tvättade jag mycket enkelt och pitchade till ett öl som jag sedan fick idel positiv kritik för renhet i SM som kölsch.

Menar du att du sprayar jäshinken med ölen i med star san? vart i så fall? På locket och på sidorna? Rinner inte det ner i ölen då? Kanske inte är farligt men känns skumt bara smile

Besvara gärna mer detaljerad till en fördummad person som mig smile.

I shall try it, men hur kallkraschar man bäst? Jag har ett kylskåp som, om jag flyttar maten i, faktiskt får plats med en jäshink på bottenplanen.

Räcker den kylan i kylen?

Tack för era svar.

Det är möjligt att kommersiella öl tappar smaken, jag har aldrig jämfört med en färsk hemgjord IPA vs en kommersiell IPA som stått ett tag.

Men hur kontrollerar med oxidering? Så att man undviker det så att säga.

Skulle vara bra att veta då man torrhumlar och ändå måste byta från jäshink till jäshink för att kunna köra en torrhumling samt sekundärjäsning så måste man i så fall försöka undvika oxidering.

Samt när man buteljerar? Hur undviker man då? genom att stoppa ner hävertslangen hela vägen ner i flaskan och låta det rinna uppåt kanten och sedan dra upp slangen? Vill helst inte att slangen i sig vidrör ölen i fråga, även om jag kör Star San på slangen.

Tacksam för svar!

Hej,

Hur kommer det sig att ölen på systembolaget kan stå i rumstemperarad i ljus utan att bli sämre medan den hemgjorda måste stå i mörker och kyla (Helst i eget kylskåp, så man nästan bör köpa ett till kylskåp och ställa i den redan fulla lägenheten)?

Vad gör/använder bryggarna för att deras öl skall tåla så mycket mer? Deras IPA smakar ju bra även fast de står i ljus, rumstemperarad miljö på bolaget. Medan ens egna nästan tappar all humlesmak om den får stå i för varmt rum.

Tacksam för svar!

Hej,

När det väl är dags att torrhumla så tänkte jag flytta över ölen från jäshinken till en annan jäshink (rengjord självklart) för att sedan föra ner humlen.

Men vad jag undrar är hur jag sedan gör för att buteljera. Med tanke på att det är en massa humle i så kommer det antagligen följa med genom tappen nere på hinken.


Så hur löser man detta? Jag har humlepåsar/tomma tepåsar som jag kan använda, men det kommer ju inte bli lika bra utbud då har jag hört.

+Det mesta ligger i påsarna och flyter då inte runt i ölen.
+Lättare eftersom det då går att använda tappen.
- Mindre utbud?
-Större risk för infektion om man inte kokar påsarna eller så?

Hur ska jag göra om jag nu väljer att bara dra ner humlen direkt i jäshinken?

Är det via hävert jag då ska använda?

Tacksam för svar!

Tack för era svar! smile

Hej!

Jag håller på att brygger just nu och ska inför koket beräkna humlen.

Jag gör ett recept efter den gröna boken "Brygg öl" på en IPA

Och där finns det humle som ska koka från 60 min, till 45 och 10 och 5 och sedan 0 minuter.

Beräknat IBU är 70

Men när jag lägger in all humle i iBrewmaster så får jag skyhöga 100+ i IBU.

Humlen som bl.a används är Simcoe, Colombus och Chinook.

Jag använder en Colombus från 2012 som är på 16 % Alpha

Och jag vill gärna veta vilken av alla humlekok jag skall ändra på för att komma ner till 70 i IBU.

Är det den på 60 min kok som jag skall dra ner humle/g? Eller den på 45 min? eller alla/någon från 10 min kok respektive 5 och 0 min kok?

Vill ju att ölen ska smaka bra och mycket humle, och inte bara besk.


Tacksam för svar!

Hej!

Jag har en Biltema 25L gryta och tänkte investera i en Cervisia kylspiral 13M pga mitt eget bygge gick åt skogen.

Köpte kopparrör på clas ohlson, en 5 meter som var inplastad.

Men den var omöjlig att böja runt en kastrull så jag la ner det projektet och tänkte nu köpa en Cervisia kylspiral 13M eller 9M.

Men går den att använda i min biltema gryta på 25L?

Eller är den/dom för stora?

Tacksam för svar!

Dom är köpta från Clasohlson och jag har lyckats böja dom hyfsat för hand, de kom som en ihop ringlad orm som jag sedan böjade upp för hand så jag är helt säker på att det är glödgade (vad nu det betyder).

Men att sedan böja den så pass så den ser ut som spiralkylare har varit väldigt svårt. Men antar att det inte är omöjligt, vi kanske helt enkelt är väldigt svaga som inte orkar böja tillräckligt smile för böjbart, det är denna koppar, dock inte så pass mycket som jag hade hoppats på.

Hej, till att börja med så vill jag säga att jag inte har kunskaper inom verkstad och bygg, jag har aldrig satt ihop något "avancerat" själv.

Jag har köpt kopparrör, och allt som hör till men jag kan omöjligt böja kopparröret i min lägenhet, den tar i överallt och med hjälp av sambon har vi ännu inte lyckats.

Så min fråga till er som byggt en spiralkylare själva utan verkstad till hands, hur gjorde ni?

Vi försökte böja runt en färgburk utan resultat, då den glider iväg hela tiden och kopparröret tar i överallt, bord,stolar, osv.

Hur ska man enklast göra för att lyckas? Den behöver inte se ut som den som humle.se säljer.

Tacksam för svar!

Jo jag förstår det.

Saken är den att det känns billigare i form av att göra små batcher och misslyckas, än att göra stora batcher och misslyckas.

Jag gör små batcher, och skulle ett recept vara toppnotch så skulle jag göra en större batch av samma sort nästa gång.

Man kan säga att jag experimenterar med små batcher för att ta fram goda öl för att sedan göra om dessa i större batcher.

Kenneth: Ok då vet jag. Men gällande jästen så finns det ju inte allt för många torrjäster att välja på.

Nu kör jag som sagt små batcher tills jag hittar ett recept jag verkligen gillar och kan tänka mig köra om, och då öka till större storlek på batch.  Att köpa flytande jäst för 5 liter öl känns lite dyrt, därav att jag kör med torrjäst mesta dels (förutom till veteöl) och vilken sorts jäst passar då bäst till IPA t ex? (Torrjäst).

aenima:

När du skriver att 5 liters batcher inte är någon höjdare, menar du då att storleken på batchen kan påverka smakerna? Eller bara att det inte är någon höjdare för det blir lite öl för "pengarna" eller ska man säga tiden det tar för ölen att nå slutresultat.

Så det kan alltså vara så pass att pga kylningen så har beskan framträtt mycket mer?

Jag hoppas att det skulle vara den lilla saken som gör denna skillnad, det skulle göra det så mycket enklare.

Nu har jag ju läst på SHBF att man ska vänta 15 min efter kok innan man börjar kyla ner. Borde detta då inte således öka beskan eftersom den får stå 15 min varmt innan vörten kyls?

Aromhumle borde väl inte ge så mycket beska om jag t ex har i det i koket 0-10 min innan slut?

Nåväl! Nästa gång jag brygger så tänker jag ha spiralkylaren klar, samt jäsa i 18-20 grader. Inte kyla i badkar med is samt ha den i garderoben där temperaturen bollar mellan 22-25 grader beroende på hur varmt det är ute.

En annan sak jag funderade på är huruvida rasterna såsom proteinrasten osv kan ha påverkan på slutresultatet eller om det enbart beror/berodde på humlen och koket.

Läst att nuförtiden så är malten så pass modifierad att det många gånger inte behövs raster. Kan detta ha ett finger i spelet?

Om jag skulle brygga t ex en IPA igen eller vete, skulle jag då kunna hålla en stabil 65-66 grader för IPAN och avrunda med 78 grader? Och för veten samma sak, då kanske malten inte behöver ha raster?

Eller hur ligger det till?

Många frågor men hoppas på svar!

Jag kyler i badkaret och det brukar väl ta mellan 35-45 min.

Jag har köpt delar för att sätta ihop en egen spiralkylare. Men den är ännu inte skapad.

Ok, så om jag kört 30 min givor kan alltså bidra med beska det med?

För saken är den att jag bara följt vad iBrewmaster angett.

Och om jag satt humle på 30 min så har IBUn ökat, men den har ju bara ökat till viss grad, men aldrig överstigit rekommenderad IBU för IPA.

Vet att jag läst någon guide någonstans som tog upp det här med tiden för humlekok.

60 min för beska

och vad jag nu då antar:

20 min för smak

1-10 min arom?

Kan ta exempel från ett recept:

40 g Fuggle pellets, alfasyra 5,5% (60 minuter)
15 g Fuggle pellets, alfasyra 5,5% (20 minuter)
40 g East Kent Golding kottar (1 minut)

Där har de valt att köra vad jag antar är smaka vid 20 min och arom (doft?) vid 1 min.

Vad hade skillnaden gett om jag gjort samma fast tagit 60, 20, 10 eller 60,20,15, eller 60,20,5, eller 60,20,0 ?

Jag tycker det krånglar till det med tider.

Önskar det fanns en bestämt tid för "Nu kör du i humle för beska, vid 60 min", "Nu kör du i humle för smak, vid 20 min", "Nu kör du i humle för arom, vid 0 min(eller 0-5 min)".

Förklara gärna för mig, jag känner mig otroligt korkad.

Tacksam för svar!

Tack för era svar.

Jag vet som sagt inte heller vad som kan ha gått snett.

För lite aromhumle eller för mycket bitterhumle kanske.

Jästen kanske har gjort något.

Sen har jag ju inte haft tillgång till kylning, så den har ju jäst i vattenbad men ändå gått upp till 23-25 grader.

Den borde väl ligga på en 18-20 ändå?

Men nästa gång, tycker ni jag skall ha i en halv påse torrjäst? Om jag kör med flytande jäst så känns det som jag borde ha i allt, för spara jästen vet jag inte om det är en så bra ide då jag gör kanske 2 batcher i månaden.

Tacksam för svar!

Hej,

vet inte riktigt vad det är jag gör fel, om någon är kunnig så skulle jag uppskatta lite hjälp.

Problemet är att ölen i sig är odrickbar. Kan inte säga exakt vad som är fel förutom att den smakar alldeles för beskt och tonerna/aromerna/smaken av humle existerar inte. När jag öppnar en flaska och luktar så infaller inte humlen alls.

Likaså i smaken, det smakar bara beskt och något jag icke kan förklara.

Vad är då felet?

Jag har mäskat i 67 grader hela tiden, något där som skapat detta?

Kör BIAB bör jag väl tillägga.

kok i 90 min utan lock.

Receptet ser ut på följande vis:



1.50 kg Pale Malt, Maris Otter
0.50 kg Vienna Malt
30.00 g Aromatic Malt

3g Centennial  60 min
2g Citra 60 min
5g Cascade 30 min
5 g Amarillo 30 min
3 g Amarillo 15 min
3 g Challenger 15 min
8 g Amarillo Gold 0 min
16 g Challenger Torrhumlat 5 dagar i sekundär

Jäst
Safbrew S-33

OG: 1.075
FG.  1.023
ABV: 6.81 %
Color: 8.10 SRM
IBU's: 56.33
Batch Size: 5 Liter

Detta är då enligt iBrewMaster, och den ger ju ändå IBU 56.33 och enligt iBM så kan jag ligga mellan 40 - 70 på IBUn när det kommer till IPA. Ändå framträder en väldigt stark och icke njutbar beska.

Var otroligt noggrann med renligheten hela tiden. Även när jag flyttade över till sekundärjäsning i ny jäshink.

Så vad har gått snett tro?


Tacksam för svar!



???????

Jag skulle behöva hjälp lite med detta.

Tänkte ha i korianderfrön och apelsinskal.

Ska man krossa koriandern i en mortel eller ska man ha i dom hela?
Apelsinskalen, tvätta apelsinen och sedan skala av skalen och ha i koket?

Är det så enkelt eller har jag missat något?

5 min kok för koriandern
15 min kok för apelsinskalet.

Sen vill jag ju att den skall bli så ljus som möjligt, men det är omöjligt att få lägre än 3.4 SRM utan att ölen ABV går under 4.7, vilket känns synd.

Jag hade velat lega nere på 2 SRM eller så.

Pilsnermalt och puffat vete är vad jag tänkt ha i, samt 8 % havregryn för förbättrat skum.

Men går det bra med vanligt havregryn från ICA? Eller måste man beställa något special havregryn?

Tacksam för svar!

Hej,

Kom hem från nattskiftet nyss och märkte till min stora förvåning att det jag satt och tänkte på, på vägen hem hade slagit in.

Nämligen att jäsningen har tagit sådan fart att det sprutat ut från jäsröret.
Nu är min fråga:

Hur löser jag detta?

Kan jag byta jäsrör fast den är i full gång med jäsningen? Det bubblar alltså 1 gång per sekund minst.

Eller ska jag chansa och låta den bubbla på? Det verkar som om det bara bubblar ut och inte blir baksug.

Jag vill verkligen inte att denna batch blir förstörd då jag var väldigt nöjd med hela processen denna gång, färg, doft, smak (av det jag smakade innan jäsning).

Tacksam för svar!

Bilder:

http://s24.postimg.org/702cv3o2t/ror1.jpg

http://s23.postimg.org/efcb7pqsr/ror2.jpg

Hej,

Först och främst bör jag säga att jag icke tycker att jäsningen fungerade så bra denna gång, det var inte riktigt krut i den som det brukar vara.

En gång så jäste det så pass att det fylldes skum ända upp i jäsröret så det rann ner på golvet. Med andra ord var det bra fart i den jäsningen, men det var endast den gången.

Denna gång så bubblade det lite men det avtog efter 2 dagar och sedan dess har det varit still, vad kan ha hänt?

Bör notera att jag jäste den ena i vattenbad och den andra i rumstemperatur vilket ni förstår var väldigt varmt då det har varit/är varma sommardagar denna sommar.

Hur som helst så skulle jag vilja veta vad jag kan få ut för skillnader i dessa två jäsningar.

Jag brygger en veteöl, och som sagt så jäser/jäste den ena i vattenbad medan den andra stod på golvet.
Vad kommer det bli för skillnad i smak/doft?

Skulle vara intressant, färgen är jag väldigt nöjd med än så länge, då den ser ut att ha fått den färg jag eftersträvade.

Tacksam för svar!

Hej, jag har kommit över två paket av krossade chokladbönor. Kan dessa användas till att göra en choklad stout?

Det är äkta chokladbönor som är krossade från sydamerika.

Jag undrar i så fall hur jag skall göra? Jag har en ölsats som heter Brewers Choice Irish Stout, och tänkte leka med denna lite och tillsätta choklad om det går.

Ska jag kanske låta chokladen koka tillsammans med den mängd vatten man skall tillsätta DME som ingick, och sedan tillsätta resten?

Om det är möjligt att tillsätta chokladbönorna, hur bör jag gå tillväga?

Om inte dessa får ut någon chokladsmak, hur kan jag annars göra för att få chokladsmaken tillsatt? Köpa någon chokladkaka i så fall?

Tacksam för svar!

Jag har kört ölsatser men har gått vidare till att köra hardcore med malt,humle via BIAB metoden.

Händer väl att jag kör en malt extrakt ibland, t ex när jag och tjejen gjorde en honung veteöl, men min IPA som jag vill göra i morgon/torsdag skall köras via BIAB tänkte jag.

Så där kan det vara bra att veta värden och allt smile.

cabrón skrev:
alegi skrev:
slussenporsche skrev:

Försök ta reda på vad du har för vattenvärden i din kommun (om du har kommunalt vatten). Återkom med uppgifter här på tråden, så kan jag lova dig att du blir på det klara med vad som är optimalt att brygga utan tillsatser, och vad du kan tillsätta för att få en IPA lite torrare t ex...
Google har hjälpt mig med mycket, men den riktiga expertisen finns här. Tat lugnt :-)
A

Fick som svar:

"Hårdhet dricksvattnet 4-5 dH (Tyska grader) och PH-värdet drygt 8.

Vad går jag vidare med nu? smile

Har du sett mitt inlägg? Där har du alla siffror du behöver men nu får jag trollvibbar av dig.

Hej, Nej sorry, jag skrev svaret innan jag hade uppdaterat sidan och sett att det kommit nya inlägg.

Ditt svar var ju identiskt.

Om vi nu har värdet på vattnet, hur går jag tillväga med de produkter som finns till vatten?

slussenporsche skrev:
alegi skrev:

Tittade på humles sortiment och det finns ju en massa saker men inte så mycket information.

Vad gör man med t ex kalciumsulfat och vad används det till?
Vad gör man med t ex kalciumkarbonat och vad används det till?
Vad gör man med t ex  mjölksyra och vad används det till?
Vad gör man med t ex magnesiumsulfat och vad används det till?

Det enda jag fick ett hum av var pH-stabilisator, vilket jag antar sätter PH värdet på 5.2 som ska vara bra för mörkare öl, men resten hade ingen information.

Försök ta reda på vad du har för vattenvärden i din kommun (om du har kommunalt vatten). Återkom med uppgifter här på tråden, så kan jag lova dig att du blir på det klara med vad som är optimalt att brygga utan tillsatser, och vad du kan tillsätta för att få en IPA lite torrare t ex...
Google har hjälpt mig med mycket, men den riktiga expertisen finns här. Tat lugnt :-)
A

Fick som svar:

"Hårdhet dricksvattnet 4-5 dH (Tyska grader) och PH-värdet drygt 8.

Vad går jag vidare med nu? smile

slussenporsche skrev:
alegi skrev:

Tittade på humles sortiment och det finns ju en massa saker men inte så mycket information.

Vad gör man med t ex kalciumsulfat och vad används det till?
Vad gör man med t ex kalciumkarbonat och vad används det till?
Vad gör man med t ex  mjölksyra och vad används det till?
Vad gör man med t ex magnesiumsulfat och vad används det till?

Det enda jag fick ett hum av var pH-stabilisator, vilket jag antar sätter PH värdet på 5.2 som ska vara bra för mörkare öl, men resten hade ingen information.

Försök ta reda på vad du har för vattenvärden i din kommun (om du har kommunalt vatten). Återkom med uppgifter här på tråden, så kan jag lova dig att du blir på det klara med vad som är optimalt att brygga utan tillsatser, och vad du kan tillsätta för att få en IPA lite torrare t ex...
Google har hjälpt mig med mycket, men den riktiga expertisen finns här. Tat lugnt :-)
A

Jätte snällt.

Just nu bor jag i Hägersten men jag brygger ute i Saltsjöbaden då jag ska flyta dit, dvs jag bor i Stockholm ifall det rör sig om samma vatten.

men framtida projekt kommer att ske ute i saltsjöbaden, så får väl ringa till dem och fråga.

Jag återkommer med svar.

Tittade på humles sortiment och det finns ju en massa saker men inte så mycket information.

Vad gör man med t ex kalciumsulfat och vad används det till?
Vad gör man med t ex kalciumkarbonat och vad används det till?
Vad gör man med t ex  mjölksyra och vad används det till?
Vad gör man med t ex magnesiumsulfat och vad används det till?

Det enda jag fick ett hum av var pH-stabilisator, vilket jag antar sätter PH värdet på 5.2 som ska vara bra för mörkare öl, men resten hade ingen information.

Ok,

Men när jag tittar på diverse videos eller läser bloggar där någon gör ett recept så tar de ju aldrig med hur viktigt det är med vattnet.

Om jag ska brygga en IPA som är rätt ljus? Vad och hur mycket måste jag tillföra av vad det nu är man ska tilläga?

Eller om jag ska brygga t ex Brewers Choice Stout som är rätt mörk, det är ju ett färdigt kit och ska vara busenkel att göra enligt dom, men om jag då måste läsa på om PH eller vattenvärden för att få ett värde som passar för stout, då var det ju inte längre så lätt som företaget för detta kit marknadsförde.