peps skrev:alegi skrev:Problemet är att om jag gör så (då jag har en flaskfyllare) är att om jag kör den via jäshinken som är fylld med humle (torrhumlingen) samt jästen i botten. Kommer inte detta att följa med i flaskan?
Där hängde jag inte med riktigt. Flaskfyllaren är till för att minimera oxidationen när ölen fylls på i flaskan genom att man så att säga fyller på underifrån. Om du till varje pris vill undvika att få humlerester i flaskorna är det nog säkrast att köra med humlepåse, som andra föreslagit. Och stör man upp lite av jästkakan med häverten är det inte hela världen, den lägger sig fint på botten även i flaskorna. Blir det mycket jäst i de första flaskorna behöver man ju inte välja just dem för långlagring.
Förklarar bättre 
I jäshinken kommer ju humle samt jästen att ligga, förhoppningarna är att det läggs i botten innan flaskor skall fyllas, detta genom att jag förhoppningsvis kan få plats med jäshinken i kylskåpet.
Då bör ju jästkakan även ta med humlen som flyter runt i ölen efter torrhumlingen.
Den humlen jag skall använda kan vara i både kottar samt pellets, osäker där.
Men vad jag var rädd för är alltså att i botten där jästkakan bildas så kommer även humleresterna att ligga och kanske då hamna i flaskorna om jag använder tappkranen och kopplar en flaskfyllare till den. Antingen blir det stop i antingen tappen, eller så blir det kanske stopp i flaskfyllaren.
Detta är alltså bara något jag oroar mig för, men faktiskt inte har någon aning om ifall det kommer hända.