Gällande förvaring av färdig öl!

Hej,

Hur kommer det sig att ölen på systembolaget kan stå i rumstemperarad i ljus utan att bli sämre medan den hemgjorda måste stå i mörker och kyla (Helst i eget kylskåp, så man nästan bör köpa ett till kylskåp och ställa i den redan fulla lägenheten)?

Vad gör/använder bryggarna för att deras öl skall tåla så mycket mer? Deras IPA smakar ju bra även fast de står i ljus, rumstemperarad miljö på bolaget. Medan ens egna nästan tappar all humlesmak om den får stå i för varmt rum.

Tacksam för svar!

Sv: Gällande förvaring av färdig öl!

Det jag kommer på på rakt arm: ren grundöl, humleextrakt, filtrering och pastörisering. Allt som minskar antalet möjliga kemiska reaktioner i ölet.

och bättre kontroll över processen för att undvika oxidering, men jag tror inte alla håller med dig om att kommersiella öl inte tappar fräschör.

http://bistron.tumblr.com/

Tack för era svar.

Det är möjligt att kommersiella öl tappar smaken, jag har aldrig jämfört med en färsk hemgjord IPA vs en kommersiell IPA som stått ett tag.

Men hur kontrollerar med oxidering? Så att man undviker det så att säga.

Skulle vara bra att veta då man torrhumlar och ändå måste byta från jäshink till jäshink för att kunna köra en torrhumling samt sekundärjäsning så måste man i så fall försöka undvika oxidering.

Samt när man buteljerar? Hur undviker man då? genom att stoppa ner hävertslangen hela vägen ner i flaskan och låta det rinna uppåt kanten och sedan dra upp slangen? Vill helst inte att slangen i sig vidrör ölen i fråga, även om jag kör Star San på slangen.

Tacksam för svar!

Det går alldeles utmärkt att torrhumla utan att tappa om enligt egen erfarenhet.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Absolut - torrhumlingen i sin allra enklaste form i mitt bryggeri är när ölet är en dryg vecka gammalt, hinken blomsprutas med starsan och gläntas lite - häll i lite pellets, stäng hinken igen och vänta någon dag. Kallkrascha sedan ett par dygn och du har ett humlligt, humlerestfritt öl i keggen.

Dessutom skulle jag vilja påpeka att med just en sådan jästkaka (alltså en med humlerester i) tvättade jag mycket enkelt och pitchade till ett öl som jag sedan fick idel positiv kritik för renhet i SM som kölsch.

Det enda problemet med torrhumling utan omtappning som jag kan tänka mig är om man använder humlepåsar med vikter, och har lite för mycket av det sistnämnda så att påsarna geggar ner sig i jästkakan.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

bjolu340 skrev:

Absolut - torrhumlingen i sin allra enklaste form i mitt bryggeri är när ölet är en dryg vecka gammalt, hinken blomsprutas med starsan och gläntas lite - häll i lite pellets, stäng hinken igen och vänta någon dag. Kallkrascha sedan ett par dygn och du har ett humlligt, humlerestfritt öl i keggen.

Dessutom skulle jag vilja påpeka att med just en sådan jästkaka (alltså en med humlerester i) tvättade jag mycket enkelt och pitchade till ett öl som jag sedan fick idel positiv kritik för renhet i SM som kölsch.

Menar du att du sprayar jäshinken med ölen i med star san? vart i så fall? På locket och på sidorna? Rinner inte det ner i ölen då? Kanske inte är farligt men känns skumt bara smile

Besvara gärna mer detaljerad till en fördummad person som mig smile.

I shall try it, men hur kallkraschar man bäst? Jag har ett kylskåp som, om jag flyttar maten i, faktiskt får plats med en jäshink på bottenplanen.

Räcker den kylan i kylen?

alegi skrev:

Genom att stoppa ner hävertslangen hela vägen ner i flaskan och låta det rinna uppåt kanten och sedan dra upp slangen?

Det är precis så man skall göra. En flaskfyllare gör hela proceduren enklare och mindre slabbig.

Think globally. Drink locally.

peps skrev:
alegi skrev:

Genom att stoppa ner hävertslangen hela vägen ner i flaskan och låta det rinna uppåt kanten och sedan dra upp slangen?

Det är precis så man skall göra. En flaskfyllare gör hela proceduren enklare och mindre slabbig.

Problemet är att om jag gör så (då jag har en flaskfyllare) är att om jag kör den via jäshinken som är fylld med humle (torrhumlingen) samt jästen i botten. Kommer inte detta att följa med i flaskan?

ekstedt skrev:

Det enda problemet med torrhumling utan omtappning som jag kan tänka mig är om man använder humlepåsar med vikter, och har lite för mycket av det sistnämnda så att påsarna geggar ner sig i jästkakan.

Jag brukar hänga härligheten i tandtråd, då kan jag dessutom tippa hinken mot kranen för att få ut det sista utan att humlepåsen stör.

alegi skrev:

Problemet är att om jag gör så (då jag har en flaskfyllare) är att om jag kör den via jäshinken som är fylld med humle (torrhumlingen) samt jästen i botten. Kommer inte detta att följa med i flaskan?

Där hängde jag inte med riktigt. Flaskfyllaren är till för att minimera oxidationen när ölen fylls på i flaskan genom att man så att säga fyller på underifrån. Om du till varje pris vill undvika att få humlerester i flaskorna är det nog säkrast att köra med humlepåse, som andra föreslagit. Och stör man upp lite av jästkakan med häverten är det inte hela världen, den lägger sig fint på botten även i flaskorna. Blir det mycket jäst i de första flaskorna behöver man ju inte välja just dem för långlagring.

peps skrev:
alegi skrev:

Där hängde jag inte med riktigt. Flaskfyllaren är till för att minimera oxidationen när ölen fylls på i flaskan genom att man så att säga fyller på underifrån. Om du till varje pris vill undvika att få humlerester i flaskorna är det nog säkrast att köra med humlepåse, som andra föreslagit. Och stör man upp lite av jästkakan med häverten är det inte hela världen, den lägger sig fint på botten även i flaskorna. Blir det mycket jäst i de första flaskorna behöver man ju inte välja just dem för långlagring.

Förklarar bättre smile

I jäshinken kommer ju humle samt jästen att ligga, förhoppningarna är att det läggs i botten innan flaskor skall fyllas, detta genom att jag förhoppningsvis kan få plats med jäshinken i kylskåpet.

Då bör ju jästkakan även ta med humlen som flyter runt i ölen efter torrhumlingen.

Den humlen jag skall använda kan vara i både kottar samt pellets, osäker där.

Men vad jag var rädd för är alltså att i botten där jästkakan bildas så kommer även humleresterna att ligga och kanske då hamna i flaskorna om jag använder tappkranen och kopplar en flaskfyllare till den. Antingen blir det stop i antingen tappen, eller så blir det kanske stopp i flaskfyllaren.

Detta är alltså bara något jag oroar mig för, men faktiskt inte har någon aning om ifall det kommer hända.

Din oro är befogad, så till vida att humleresterna helt säkert kommer ställa till det lite. Kanske kan man montera någon slags filter på tappkranens baksida? Använder man hävert kan man ju sätta en "strumpa" i form av en silduk kring insuget, detta har jag dock inte provat själv. Kanske bör tillägga att jag använder fat för det mesta, och det lilla jag buteljerar brukar jag ta i början av omtappningen när man kan rikta in häverten mot mitten av ölen, på betryggande avstånd från jästen i botten och humlen på ytan.

Alltså en rejält kallkraschad öl som tappas med pumphävert (som ju inte suger direkt från botten utan via en liten kopp) och en säker hand tar inte med sig något grums i ölen - inte förrän man börjar luta hinken för att få med det allra sista och rör upp jästen. Dessutom är det vanliga att man tappar om en gång till en ren hink med sockerlag i för primningen.

Däremot är ju tappkranen till hinken en mycket god investering i mitt tycke. (precis som fat - även om det är en investering av annan magnitud).

bjolu340 skrev:

Alltså en rejält kallkraschad öl som tappas med pumphävert (som ju inte suger direkt från botten utan via en liten kopp) och en säker hand tar inte med sig något grums i ölen - inte förrän man börjar luta hinken för att få med det allra sista och rör upp jästen. Dessutom är det vanliga att man tappar om en gång till en ren hink med sockerlag i för primningen.

Däremot är ju tappkranen till hinken en mycket god investering i mitt tycke. (precis som fat - även om det är en investering av annan magnitud).

Tack för svar!

Skulle behöva ditt svar gällande det där med spraya jäshinken med star san, en mer detaljerad förklaring till den skulle vara jätte snällt!

*Detta gäller alltså när man skall torrhumla smile

Jag tror att anledningen är för att vara extra säker i sin hantering. Lite som att desinficera området kring där man lägger ett snitt vid operation. OM något som är runt omkring skulle komma in i "såret" så har det redan dött och orsakar inte infektion.
StarSan blir till näring för jästen, så det är ingen fara att små mängder kommer i ölet. Som exempel kan jag säga att de som desinficerar flaskor med starsan innan tappning, inte väntar till flaskan torkat innan dom fyller med öl. StarSan är "no-rinse" och gjort för att användas så.

...och det handlar alltså om att spraya utsidan av jäshinken innan man öppnar den, inte insidan. På locket och kring kanten är fullständigt tillräckligt.

Det beror väl lite på läget också om man behöver spraya. Jag jäser i en rätt skitig källare just nu eftersom jag har mina kylar fulla av finöl. Veckans lyxproblem för övrigt...