Gällande Torrhumling!

Hej,

När det väl är dags att torrhumla så tänkte jag flytta över ölen från jäshinken till en annan jäshink (rengjord självklart) för att sedan föra ner humlen.

Men vad jag undrar är hur jag sedan gör för att buteljera. Med tanke på att det är en massa humle i så kommer det antagligen följa med genom tappen nere på hinken.

Så hur löser man detta? Jag har humlepåsar/tomma tepåsar som jag kan använda, men det kommer ju inte bli lika bra utbud då har jag hört.

+Det mesta ligger i påsarna och flyter då inte runt i ölen.
+Lättare eftersom det då går att använda tappen.
- Mindre utbud?
-Större risk för infektion om man inte kokar påsarna eller så?

Hur ska jag göra om jag nu väljer att bara dra ner humlen direkt i jäshinken?

Är det via hävert jag då ska använda?

Tacksam för svar!

Sv: Gällande Torrhumling!

När jag använder pellets så hystar jag dom rätt i utan påsar, och efter fem dagar sådär  kallkraschar jag några dagar i kylskåp så att humlen hamnar på botten. Det blir inga problem att häverta/flasktappa.

När jag använder kottar stoppar jag ner dem i humlepåsar. Jag tror inte det ger så mycket sämre utbyte (inte utbud) bara man inte tränger ner för mycket i varje påse (20 g per påse kör jag med). Däremot ska pellets ge bättre utbyte än kottar. Nackdelen med pellets ska vara att en del subtila aromer går förlorade under själva tillverkningsprocessen.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/