Testar med att dra igång lite förkulturer med sur/vildjäsningar och ser vart jag hamnar efter ett par generationer med dessa.
1. Med Syramalt 1 Msk i 1,5dl OG 1030
2. Med husets surdeg
3. Med Svensk honung
Temp 30-40C
Surdegsvarianten fräste igång omedelbart.
Efter 4h ser den ut som en vanlig pigg alejäsning, luktar dock friskt syrligt typ som rivet äpple. Förmodligen en hel del vildjäst i denna.
176 2014-07-01 14:14:39
Sv: Berliner Weisse med bäst resultat. (21 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
177 2014-07-01 14:07:14
Sv: Berliner Weisse med bäst resultat. (21 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ja, det är ju helt klart en väg att gå. Dock så kommer man ju koka bort lite alkohol från mjölksyrejäsningen vilket iofs inte behöver vara en nackdel. Det borde vara enklare att få ett snabbt och pålitligt resultat jämfört med en mjölksyrejäsning med efterföljande öljäst. En sådan öl kommer dock få en djupare smak då mjölksyrebakterierna får jobba längre tid och även efter öljästen är klar. Det är nog mer något sådant jag är ute efter. Man skulle ju kunna ta undan lite innan man kokar upp ölen och tillsätta tillsammans med jästen för liknande effekt?
178 2014-06-30 21:02:33
Berliner Weisse med bäst resultat. (21 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Hej,
Jag undrar hur ni brygger era öl och om resultatet. Det finns ju en hel del olika sätt att göra på, har ni testat flera sätt och vilket genererar i ert tycke bäst resultat?
Jag funderar på att odla upp en mjölksyrekultur från malt i några generationer, helst runt 37C, för att sedan pitcha runt 40C i volymen 1l till 10l Berliner Weisse vört. Låta detta mogna så isolerat som möjligt i ca två dygn eller tills den blir tillräckligt sur innan jag tillsätter pigg öljäst.
Några kommentarer om detta tillvägagångssätt? Jag är öppen för alla förslag, tips och erfarenheter.
Målet är en riktigt frisk och syrlig Berliner men som ändå har lite djup.
179 2014-06-26 21:59:44
Sv: Gjorde en Inca IPA - svag smak (4 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
@pezmannen: Shit happends, S-04 hade inte varit mitt förstaval av jäst till en IPA heller, likaså humlen Perle. Receptet är nog ganska gammalt och bara ett exempel på hur man kan brygga. Vill du göra det enkelt för dig kapar du ett kg på extraktet så får du någon form av Pale Ale med troligen en bra balans mellan bitterhet, alkoholstyrka, fyllighet och maltsötma. Gillar du bitter öl med mycket humlearom så satsa hellre på Safale US-05 jästen och 200g humle från USA eller tex Nya Zeeland. Då kan du köra 10% vid 60min, 20% vid 15min, 30% vid 0min och 40% som torrhumling sista veckan. Lycka till!
180 2014-06-24 15:59:09
Sv: Lager starter, temperatur (1 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Ja, ta bara mer jäst än vad som rekommenderas. Stäng sedan av kylen sista veckan för en diacetylrast. Alternativt köper du en universaltermostat. Kan ändå vara bra att ha om du tex ska jäsa hybrider eller Ale svalt.
181 2014-06-23 13:53:50
Sv: Jästodling (29 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jäst är en levande organism och kan uppföra sig rätt olika mellan stammar, så en sak som fungerar på en sorts jäst behöver inte med automatik fungera på en annan stam. Lär känna din jäst och använd den metod som lämpar sig bäst för att få en bra öl med just den jästen. När du sedan byter jäst får du kanske hantera den annorlunda för ett bra resultat.
182 2014-06-23 09:17:18
Sv: Jästodling (29 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
@Morgan I. Det finns för och nackdelar med den metoden också. Vill du tex ha en öl med mycket ren karaktär från jästen så är mer pigg jäst med lägre syresättningsnivå bättre än en mindre mängd och större syresättningsnivå. Nu pratar jag inga extremfall utan typ dubbla eller halva mängden jäst. Jag har bryggt rensmakande Ales med båda sätten och brukar nog köra en ganska lugn syresättning och kanske 1,5ggr rekommenderad jästmängd. Detta gäller vanlig batchstorlek på ca 20l, har man större volymer kan det vara svårt att syresätta med skakmetod eller hälla mellan hinkar tex. Då är säkert en syresten eller någon form av dimmunstycke på vörten en bra grej att ha.
Vill man däremot ha ett adekvat bidrag från jästen så är ofta en större tillväxt med lägre jästmängd och eventuellt högre temperaturer något man kan experimentera med. Jag bryggde tex en ESB för ett tag sedan med för mycket jäst vilket resulterade i en alltför ren jästkaraktär, inte mycket Engelsk fruktighet i den inte...
183 2014-06-19 10:24:26
Sv: Tropisk APA (1 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Kör cascade som bitter och galaxy som torrhumle istället för mer tropisk frukt. Ser bra ut annars tycker jag.
184 2014-06-16 08:42:38
Sv: Pest eller kolera gällande jästtemperatur. (5 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Eller också brygger du Saison, brettöl etc.
185 2014-06-11 19:51:57
Sv: Tips på ny stil (8 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Tysk Lager!
186 2014-06-09 21:58:17
Sv: Botulism (10 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Om du är jättenojig är det bara att pastörisera ölen eller hur??
187 2014-06-08 19:01:24
Sv: Hjälp!!! AIPA (13 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Svårt att svara på. Jag brukar jäsa se flesta Ales ca två veckor men alla jäsningar är unika så det är bara att observera jäsningen noga och avgöra när det är dags för sekundär. Man kan alltid mäta eller vänta några dagar till om man är osäker på om det är färdigjäst.
188 2014-06-08 08:23:50
Sv: Hjälp!!! AIPA (13 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Om du inte gillar karaktären från torrhumling så hoppar du över den. Jag brukar köra allt från 3 dagar till 14 men vanligtvis runt 7 dagar. Torrhumling kan du göra på sekundär alternativt när huvudjäsningen är över i primären.
189 2014-06-08 05:42:36
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
En lättare välhumlad skåprensarSaison bryggs i Slaka. En salig blandning av mältade och omältade råvaror ska kryddas med främst Mosaic och Nelson Sauvin + lite hemliga kryddor och en liten portion WLP568 ![]()
Hmm, fick 11 punkter för hög OG så jag måste räknat eller mätt fel på något. Nåväl Spädde och hällde av cirka fem liter vört som får svalna utomhus med en damstrumpa över jäshinken. Spontanjäst here we go! Återstår att rengöra bryggkitteln och sen lapa lite sol ![]()
190 2014-06-07 21:19:14
Sv: Hjälp!!! AIPA (13 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Jo, men komplettera gärna med 30-120g torrhumling efter smak.
191 2014-06-04 13:32:20
Sv: Hjälp!!! AIPA (13 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Visst havre går bra till en mindre mängd. Lämnar ofta en del dis i ölen men ger . S-04 undviker jag eftersom jag inte tycker den ger bra öl.
192 2014-06-03 19:40:24
Sv: Hjälp!!! AIPA (13 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Det är i princip de första två tre dagarna som det är viktigt att hålla tempen på en lite lägre nivå om du vill ha ett rensmakande öl. Balans är ett annat ledord för att brygga god öl. Om den dessutom ska vara klar på tre veckor så kanske det är bättre att satsa på en APA alternativt Session IPA för en öl med lägre alkoholhalt blir drickbar fortare.
För att hålla tempen på 17-18 grader vilket är ett bra val för US-05 behöver du aktiv kylning första dygnen, det räcker inte med 17-18C omgivande temp. Om du inte har kylskåp etc kan det fungera med badkar med kallvattensbuffert eller kalla blöta klädpersedlar runt jästunnan som du byter/väter ett par gånger om dagen.
Så satsa på OG 1,050 och mäska högt ca 69-70C om du gillar det (verkar som du inte vill ha en torr öl?) Använd ca 15-20% crystal/carapale och humla till ca 50IBU för att balansera upp maltsötman. Förslagsvis kör du columbus som bitter och blandning av citra/amarillo för smak och arom. Mer tips?
PS. För en torr öl så hade jag kört på 10% carapale/crystal och mäskat vid 65-67C och kört på runt 35 IBU.
193 2014-06-02 20:34:10
Sv: IPA - Lager (5 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Det går utmärkt tycker jag. Om man lagrar så får man stå tillbaka lite på humlearomen men å andra sidan blir de ofta rena och krispiga i smaken med rejäl humlekaraktär. Min erfarenhet är att man inte behöver lika mycket humle som i en IPA för att få samma bitterhet och humlekaraktär. 25% kan man nog skära ner för att få ett liknande resultat. Beträffande aromen så kan man ju även torrhumla i fatet efter en längre tids lagring.
194 2014-06-02 20:27:37
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Lustigt att min alltid tar minst dubbla tiden med den jästen.
Jag gjorde en stark "tripel" nyligen där den landade på 11 % med ett FG på 14 och efter några månader smakar den hur runt och fint som helst.
Extatiskt Rasande skrev:Även jag har nyligen gjort en tripel med unibrouejästen. Flaskade den igår. Det tog tre veckor från 1080 till 1005 så att jäsa ut det kan den!
EDIT: Skrivfel
Jag tror nyckeln till utjäsningshastigheten är att försöka höja tempen kontinuerligt när man märker att jäshastigheten börjar stagnera. Bra också att börja lite lågt så man har ett intervall att röra sig på. Jag kånkar då dessutom runt på jäskärlet till olika skrymseln här på gården så kanske gör den motionen jästen extra pigg ![]()
195 2014-06-01 08:46:53
Sv: Kolsyra - PROBLEM igen.... (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Ett långskott kanske men har du testat att ha den färdigkolsyrade ölen i kylskåpet en vecka innan du dricker den och dessutom hälla upp den kall? Kyler man en varm flaska för att sedan dricka den riktigt snart så går kolsyran ur relativt fort.
Avslutar du jäsningen varmt eller låter ölen stå länge innan buteljering kan en hel del kolsyra gå ur lösning innan du tappar den på flaska med en lägre kolsyrenivå som följd. Då kan du behöva prima upp till 9g/l för en bra nivå på kolsyran.
196 2014-06-01 07:54:02
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
Brygger sommarens veteöl ![]()
Har ändrat en hel del mot vanliga receptet (55/45 Vete/pilsnermalt) för att se om jag kan få till något annat gott:
Maltgivan blev såhär istället: (22l)
2,50 kg Viking Wheat Malt 50,00 %
1,90 kg ProAnt Free Ale Malt 38,00 %
0,30 kg Acidulated (Weyermann) 6,00 %
0,20 kg Wheat - Soft Red 4,00 %
0,10 kg Viking Crystal 200 2,00 %
45min 25g Spalter Select till 15 IBU
Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) runt 22C
197 2014-05-31 21:00:46
Sv: Förkultur och nybörjare, kan det bli en bra imperial som resultat? (2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Jo det är korrekt, förhoppningsvis så har det sedimenterat lite ytterligare med längre kylning tills imorgon. Tar du med mycket vätska så spär du ju ut din öl samt får troligen ett litet bistert smakbidrag från förkulturen.
198 2014-05-29 16:12:19
Sv: Bryggdag (1,346 svar, postad i Inget av ovanstående...)
@rickgordon: Dubbeln fick stå 20 dagar innan jag kallkraschade. Unibroue tog längre tid på sig att gå ur lösning och småbubblade lite längre. -Jag provsmakade idag och tyckte fortfarande att Orvalvarianten var mer fenolisk.
Sedan fatade jag en Tripel där jag gjort samma typ av jästduell och där tror jag att Unibroue var kryddigare. Båda ölen gick från 1,080 till 1,008 så utjäsningsgraden verkar vara ungefär lika. Tripeln fick stå i 22 dagar innan jag kände att de var redo att kallkraschas. Även här var Unibroue segare med att jäsa klart.
I Dubbelfallet använde jag slurry till Orval (dubbla mr malty rekommendationen) och ett paket jäst till Unibroue. Stegrade jäsningen i två steg med start på 17 sen 21 och sedan 25. På tripeln hade jag slurry från dubbeln och dubbla mr malty rekommendationen jäst. Samma jäststegring med 3dgr 17C, 7dgr 21C,25C -till kallkrasch.
199 2014-05-24 22:24:31
Sv: Jästförslag till blond ale (6 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Min erfarenhet av Danstar Nottingham hävdar att det inte är fullt tillräckligt ![]()
200 2014-05-24 19:25:41
Sv: Jästförslag till blond ale (6 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Då kör du på california+förkultur eller köper en påse till..