Botulism

I vintras kokade jag upp lite DME-vört och pitchade i det slurry som jag odlat upp från Oud Beerzel-flaskor.

Det tog lång tid innan jag såg tydliga tecken på jäsning. Nu förde jag inga anteckningar över det men säkert en vecka eller mer. Tänkte inte så mkt på det heller.

Men nu är jag nojjig. Man brukar ju höra mantrat att "ingen farlig organism kan leva i öl". Men eftersom det tog så lång tid innan jag såg att det jäste skulle kanske bakterien som orsakar botulism ha kunnat verkat innan jästen och andra organismer hunnit sänka ph/och skapat alkohol nog. Och när det väl finns botox i vätskan så finns den där även efter jäsningen.

Så vad tror ni? Hälla ut pga nojja är trist men jag har inte lust att dö eller bli paralyserad heller.

Å andra sidan gjorde jag för någon månad sedan ett liknande förfarande men då pitchade jag en kommersiell blandning. Även den tog lång tid på sig även om inte lika lång.

Sv: Botulism

Svårt att svara på, den som säger att det inte är några problem tar ganska mycket ansvar på sig. Leta runt och skaffa så mycket information som möjligt från många olika källor och bilda dig en uppfattning, tips kan vara att läsa om de som kör no-chill det har varit mycket diskussioner runt botulism..

Lambikjäsning tar ju också veckor på sig att komma igång, och mig veterligen finns det inga kända fall av botulismförgiftning via dessa öl. Hade det funnits det så hade vi nog hört talas om det, och då skulle nog spontanjästa öl varit strikt verbooten.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Jo, det var den där no chill-diskussionen som gjorde mig nervös till att börja med. Sen har jag sökt men inte hittat mkt specifikt, förutom att man ska pitcha så snart som möjligt, vilket jag ju gjorde. Kulturen jag pitchade hade jag ju odlat upp och den verkade livskraftig, men mycket mycket mindre än vad jag brukar till normala öl.

Det är väl som du säger ekstedt och jag är knappast den första att odla upp bottengojs. Men har man väl blivit nojig så...

Ska kolla i wild brews om det står nåt där.

EDIT: Nope inget i "Wild brews"

Om du är jättenojig är det bara att pastörisera ölen eller hur??

7 Senast ändrad av dw83 (2014-06-10 08:10:07)

Botulism utvecklas bara i anaerob miljö
Så har du bara haft bra med syre i förkulturen och att det är den du är orolig för? Så vad är du orolig för, ett snapsglas med Botulinumtoxin
Är tillräckligt för att döda hela Sveriges befolkning bara wink

Jag lagar en del mat med sous vide (googla)
Där är det problem med botulism om man förvarar maten på fel sätt.

Det är tiden efter det att jag kokat ihop vörten till det att jag kunde konstatera aktivitet i jäskärlet som jag är orolig för, i och med att det säkert tog en eller två vckor.

Läste att bakterien i fråga är strikt anareob som dw83 skriver, vilket lugnade mig. Men så läste jag på en annan sida att det handlar om bakteriens mikromiljö och att det kan uppstå syrefria fickor i en annars väl syresatt miljö, som är tillräckliga.

Giftet, botox, bryts ner vid temperaturer över 85C så att hetta upp ölen kan man kanske göra? Själva bakterien är med all säkerhet redan död, om den har funnits, men det krävs ju som dw83 skriver väldigt låga nivåer av giftet för att ställa till det.

Den växer inte heller i pH under 4.5, vilket många öl håller.. fast det kanske blir det först efter fermentering?

10 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2014-06-10 10:16:37)

Ja precis. Så fort våra önskvärda organismer börjar verka, så sänker de pH till en säker nivå. Det är ju det tillsammans med alkohol som gör öl till en så säker dryck. Men nu kan ju pH ha legat någonstans mellan 5-6 rätt länge.

Känns som att riken är liten men att den finns?

11 Senast ändrad av rocketman (2014-06-10 10:36:01)

Bara för korrekthetens skull så dör inte botulinum sporer av kokning.. Men giftet är värmekänsligt precis som det näms ovan, sen läste jag någonstans att just i Norden är bakterien vanligt förekommande och finns överralt omkring oss.

Citat från Wikipedia:
Under perioden 1969-2013 har minst 12 fall registrerats i Sverige.
Smittkällan var i fyra fall kryddsill, i tre fall gravad fisk, i fyra fall rökt lax
och vid ett tillfälle varmrökt sik.

Min egen undersökning när jag provade No-Chill så kom jag fram till att risken är
så liten att jag valde att inte oroa mig.

Nu när vi är i midsommartid så enligt de fall vi har i sverige
så borde man skippa sillen wink