Jästodling
Har bryggt en del på sistone och blir väldigt dyrt med jäst, så nu vill jag lära mig hur man återanvänder jästen. Är det någon som har smidiga tips? Hur tvättar man jästen? Hur länge kan man ha den på "standby" och hur lagrar man den?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jästodling
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Har bryggt en del på sistone och blir väldigt dyrt med jäst, så nu vill jag lära mig hur man återanvänder jästen. Är det någon som har smidiga tips? Hur tvättar man jästen? Hur länge kan man ha den på "standby" och hur lagrar man den?
Ifall man vill odla och återanvända jäst och göra det ordentligt är Yeast av Jamil Z. och Chris W. en väldigt bra resurs.
Den ger dig ordentliga svar på svåra frågor så att du slipper gissa dig fram.
Blanda jästslurry med kokt, avsvalnat vatten i petflaska och låt stå 15-30 min tills det blir tre skikt. På botten samlas död jäst och skräp, i mitten fin aktiv jäst, på toppen öl och vatten. Häll bort första, spara andra och släng sista lagret. Upprepa proceduren en gång om du har mycket skräp (druv/humle) i jäshinken. Ställ i kylskåp. Återanvänd inom ett par veckor utan förkultur för bästa resultat. Tadaa.wav
Fast ännu bättre är att göra en extra stor förkultur och spara undan en bit slurry från den i en burk med kokt vatten i. Då slipper man tvätteriet.
Hej
Kanske något matnyttigt?
http://www.homebrewtalk.com/yeast-harve … roach.html
Bo
kanske något matnyttigt?http://www.homebrewtalk.com/yeast-harvesting-novel-approach.html
Det var den jag letade efter till min sista kommentar. Ett varningens finger för att skaka en burk med nästan kokande vatten eftersom luften värms och det blir ett kraftigt övertryck. Jag rekommenderar starsan istället för kokande på grund av olycksrisken.
Har beställt den Sebastian!
Får ta och prova på detta efter flaskningen idag, spännande. Varför ska man inte använda förkultur till den återanvända jästen, Lindh?
Det kan man definitivt göra om man sparat den ett tag och vill försäkra sig om piggheten. Annars är det ju smidigare att spara lite större mängd och pitcha den som den är. En tvättad jäst från en jäshink innehåller mer jäst än 5-10 jäsrör om du hänger med i resonemanget.
Då är jag med! Blir en stor förkultur nästa gång...
Något som jag inte läst på nätet är hur man enligt boken bör väcka sparad jäst. Så här står det i Yeast (2010, 167f):
Revitalizing
If testing reveals that your yest is low in vitality after storage, you can revitalize it with fresh wort. Generally, we do not recommend revitalizing yeast depleted by poor storage conditions or long-term storage. A commercial brewery should always obtain a fresh culture of high vitality instead. Certainly, a homebrewer has a little more leeway if he or she is willing to accept less than ideal results. To revitalize a yeast culture:
1. You can start this process the morning of brew day. First, determine how much yeast you need to pitch and put it in a suitable container, such as a stainless vessel.
2. Let the yeast temperature rise to ... (21 to 24° C). If you need to apply heat, avoid applying high or uneven temperatures.
3. Aseptically add sterile (or as close to sterile as possible), high-gravity (1.080, 20 °P) wort at a rate of 0.50 milliliters for every 10 milliliters of yeast slurry volume. For example, you would add 10 milliliters of wort to 200 milliliters of yeast slurry.
4. Hold at ... (21 to 24° C) for 4 to 12 hours without aeration or stirring.
5. The live, active yeast should turn the wort milky. Dead cells and other non yeast matter should drop to the bottom of the container. Decant the active, milky portion into your wort, leaving behind any cells that sink to the bottom.
Finns en bra svensk tråd på bryggforum om jäst.
detta med att syresätta vörten noga då man tillsätter jästen, jag har funderat över det. om man har sparad jäst sen tidigare eller en rejäl förkultur, då borde ju inte jästen behöva föröka sig mera och då borde inte syresättningen vara så viktig. jag har börjat göra förkulturer extra stora så att jag sparar en del av förkulturen och tillsätter resten till vörten jag ska jäsa. på så sätt har jag tänkt slippa köpa jäst framöver. jag är medveten om att jästen så småningom kommer förändras lite men detta med att slaviskrt följa ölstilar och sånt är inte så viktigt för mig, jag vill brygga god öl bara.vad tror ni, är syresättningen mindre viktigt om man kompenserar genom att "överpitcha" lite?
Man vill ha celltillväxt eftersom det bidrar till en stor del av smakbildningen.
Det var nåt jag missat helt och hållet. Var kan man läsa om det?
Jag skulle nog säga att de öl jag gjort sedan jag började syresätta med syrgas har varit bättre än tidigare. Att gå åt andra hållet är nog inget jag skulle rekommendera.
@Morgan I. Det finns för och nackdelar med den metoden också. Vill du tex ha en öl med mycket ren karaktär från jästen så är mer pigg jäst med lägre syresättningsnivå bättre än en mindre mängd och större syresättningsnivå. Nu pratar jag inga extremfall utan typ dubbla eller halva mängden jäst. Jag har bryggt rensmakande Ales med båda sätten och brukar nog köra en ganska lugn syresättning och kanske 1,5ggr rekommenderad jästmängd. Detta gäller vanlig batchstorlek på ca 20l, har man större volymer kan det vara svårt att syresätta med skakmetod eller hälla mellan hinkar tex. Då är säkert en syresten eller någon form av dimmunstycke på vörten en bra grej att ha.
Vill man däremot ha ett adekvat bidrag från jästen så är ofta en större tillväxt med lägre jästmängd och eventuellt högre temperaturer något man kan experimentera med. Jag bryggde tex en ESB för ett tag sedan med för mycket jäst vilket resulterade i en alltför ren jästkaraktär, inte mycket Engelsk fruktighet i den inte...
Techno skrev:kanske något matnyttigt?http://www.homebrewtalk.com/yeast-harvesting-novel-approach.html
Det var den jag letade efter till min sista kommentar. Ett varningens finger för att skaka en burk med nästan kokande vatten eftersom luften värms och det blir ett kraftigt övertryck. Jag rekommenderar starsan istället för kokande på grund av olycksrisken.
Man kan fylla burken till lite mer än hälften och ställa den uppochner på locket en stund. Funkar lika bra!
Detta är väldigt intressant! Jag har trott att det bara var om man tillsatte mindre jäst än rekommenderat så påverkar detta smakprofilen. Att man får ännu renare jäsning och man tillsätter mer än rekommenderad mängd får mig att tänka i nya banor. Detta kanske är en del av förklaringen till varför jästmängden är så mycket större då man jäser lager (utöver att man måste ha mer jäst när man jäser kallare).
Detta med syresten och att skaka hink verkar rätt meckigt så jag försöker hitta genvägar utan att kompromissa med resultatet. Det är ännu viktigare för mig då jag kör no-chill, annars hade jag kunnat låta vörten tappas från lite höjd ner i jäskärlet och därmed syresättas. När vörten är varm är inte det lämpligt. Elvisp tror jag skulle vara ganska effektivt, eller varför inte en monster-magnetomrörare? :-) Nu kör jag hinkskakning vid tillsättning av jäst men känner att det är rätt ineffektivt vid ett fullt jäskärl. Mina senaste öl har dock blivit väldigt bra...
Detta är väldigt intressant! Jag har trott att det bara var om man tillsatte mindre jäst än rekommenderat så påverkar detta smakprofilen. Att man får ännu renare jäsning och man tillsätter mer än rekommenderad mängd får mig att tänka i nya banor. Detta kanske är en del av förklaringen till varför jästmängden är så mycket större då man jäser lager (utöver att man måste ha mer jäst när man jäser kallare).
Detta med syresten och att skaka hink verkar rätt meckigt så jag försöker hitta genvägar utan att kompromissa med resultatet. Det är ännu viktigare för mig då jag kör no-chill, annars hade jag kunnat låta vörten tappas från lite höjd ner i jäskärlet och därmed syresättas. När vörten är varm är inte det lämpligt. Elvisp tror jag skulle vara ganska effektivt, eller varför inte en monster-magnetomrörare? :-) Nu kör jag hinkskakning vid tillsättning av jäst men känner att det är rätt ineffektivt vid ett fullt jäskärl. Mina senaste öl har dock blivit väldigt bra...
Vad hindrar dig från att hälla ner den kylda vörten i en ny hink genom ett såll för att syresätta innan pitch? Då lär du få tillräcklig syresättning.
Jäst är en levande organism och kan uppföra sig rätt olika mellan stammar, så en sak som fungerar på en sorts jäst behöver inte med automatik fungera på en annan stam. Lär känna din jäst och använd den metod som lämpar sig bäst för att få en bra öl med just den jästen. När du sedan byter jäst får du kanske hantera den annorlunda för ett bra resultat.
@Bee: En stor del av anledningen till att jag kör no-chill är just att det är mindre risk för infektion. Jag behöver inte alls vara paranoid när det gäller hur ren jäshinken är när jag häller i 100-gradig vört som pastöriserar hinken. Visst kan jag hälla fram och tillbaka, men då skulle jag nog istället använda elvispen i några minuter för syresättning, det bör vara effektivare. Båda metoderna utsätter dock vörten för potentiell infektion, därför kör jag hinkskakning. Hinkskakning är nog den sämsta metoden när det gäller hur mycket syre man väl får in i vörten, mestadels på grund av att jag är lat och rätt att locket flyger av och jag får en vört-tsunami som väller fram genom lägenheten.
Är det någon som kört med elvisp eller färgblandare på borrmaskin här? Det borde vara en ruskigt effektiv metod för syresättning, bara syresättning med sten borde vara bättre.
Med en stor ballongvisp (storköksstor) vispar jag i syre tills jag har skum upp till kanten. Oerhört effektivt och snabbt. Inget mer skaka-hink för min del...
Körde ner stavmixer i min starka med og 1.089. Plaskade på rätt bra
, jäste ner till 1.016 på en vecka så helt fel var det nog inte.
Lindh: du vispar väl inte för hand? :-O
Kul att höra att det finns de som vispar!
Ett varningens finger för att skaka en burk med nästan kokande vatten...
Man kan fylla burken till lite mer än hälften och ställa den uppochner på locket en stund. Funkar lika bra!
Aldrig ha nästan kokande vatten i burk med lock är min rekommendation. Det går lätt att koka burken i en kastrull istället men StarSan är så mycket enklare.
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Jästodling