Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Aktiva trådar Trådar utan svar
Sökalternativ (Sida 7 av 7)
hej. var inne i en stressrelaterad demens förra veckan.
prime'ade mitt öl med mocca-bit-socker,
-och ställde sen ner flaskorna i min svala källare (10 grader) direkt!
nu har jag ju därför ingen kolsyra...
kan man väcka liv i jästen? eller måste jag hälla ut?
med sorg; adam
hon ska va torr & bitter, som mig...
Stort tack Kenneth!
Nu kan inget stoppa mig längre.
Jag går mot American Imperial India Pale Ale. Tro mig...
adam
hej kära vänner!
har i den utmärkta tidskriften Brew Your Own
märkt att amerikanska "extract with grain" -recept
oftast innehåller både spraymalt och så kallat
"liquid malt extract".
Frågor:
1. Kan jag byta ut "liquid" mot "spray"?
2. Om JA, i vilka proportioner? Rakt av?
(om receptet t ex säger 1,5 kg spray + 3 kg liquid)
3. Liquid används ofta som "late addition"...
hur gör jag då med den?
tack på förhand
adam
(är nu färdig med karriärens 4:e brygd;
en "sierra nevada pale ale clone")
Smaskens!
Vill bara rapportera in min första brygd som fantastisk!!!
Fg landade på 1017 efter 12 dagars torrhumling ( 50g hallertau) i sekundär hinken. Primade mina 65 cl flaskor med 1,25 moccabit. Och har nu lagrat
i tre veckor. Smakar som en beskare variant av ocean ipa (når så klart ej upp i hans klass, men som smakreferens...)
Jag är lycklig som ett barn!
Tack alla som tipsat och guide'at mig.
TACK!
Fråga #2
Kan man se på förkulturen om den blivit kontaminerad?
Hej humlegården, och alla andra.
Jag är nybörjare i bryggning och behöver lite hjälp:
Wyeast Activator-påsen inehåller jäst, innerpåsen innehåller "jästnäring".
Så långt allt väl.
Men efter att jag slagit i det "smackade" och väl uppsvällda paketet i förkultur-byttan, klippte jag upp activator-påsen.
Och upptäckte att jag hade två innerpåsar, varav den ena ej var punkterad.
är det kört nu? eller skall jag hälla på den också på förkulturen...
tack på förhand
slussenporsche
Nu har jag tappat om till sekundär!
Och smakat. Helt underbar!!!
Smakar som en lite grumlig avslagen bedarö bitter. Sjukt bra i detta stadie???
Vatten-koll = 1003
Brygd innan jäsning = 1062
Grönöl = 1023 vid omtappning
17 okt = Torrhumling i påse - 50g Hallertau Aroma 8,7 (eko)
Blir det lagom med en vecka?
(Står fortfarande vid ca 20 grader celsius)
När är det dags att tappa över till flaska,
och sänka temperaturen för en månads lagring?
TACKAR FÖR ALL FEEDBACK!!!
Hej igen. På temat; Våga sekundärjäsa?
jag har läst mig till att ölen är väldigt känslig för syre nu.
och att sekundärjäsningen skall ske i en något mindre hink,
för att skydda den för syret.
det blir ju just inget "skyddstäcke" när jäsningen nästan avstannat?
(eller är det inte så förbaskat noga?) jag har 2 st standard-jäshinkar))
tack för alla svar!
Stort tack för hjälpen kamrater!
Efter 5 dygn ligger nu jäsningen på ca en bubbling varannan minut.
Såg på Activator-påsen att den jäser 5 gallon / 19 liter vört upp till 1060 SG,
men de flesta recept jag sett är ju på 25 liter. så jag hoppas att 19 l. är nån form av amerikansk blygsamhet?
När är det läge att tappa över till sekundären?
Behöver/bör jag ens försöka mig på sekundärjäsning allra första gången?
Kan jag torrhumla ett par dagar i primären om jag inte vågar sekundärjäsa på första försöket? I så fall; hur?
La in humlen som blev över från 100g påsarna i smådoser i frysen.
Från frysen och ner som torrhumle funkar väl?
Tusen Tack på förhand
Hej alla underbara humlevänner.
Kan någon tipsa mig om ett bra "spraymalt-recept"?
Har funderat länge på att brygga eget. Och äntligen satt min första sats.
Jäst wyeast activator 1098 brit ale1. 25 l vatten värms på
0,25 kg crystal stöps i 40 min i 65-gradigt vatten
värmen ökas sen till kokning
i med 4 kg munton spray extra light och 75 g challenger 8,1%
efter 40 min kokning; i med 25 g amarillo 9,5%
efter 15 min till; i med 25 g amarillo + 12,5 g challenger
efter 5 min; färdigt; kyl snarast
kylde till 25 grader (20 liter kvar i grytan)
ner i jäskärlet
fyllde på med kokat vatten blandat med kallt kran till 25 liter
i med jästförkulturen
kraftig ballongvispning och på med locket
OG mäts upp till ca 1060 på hygrometern
(glömde dock att kontrollera og på vattnet innan)
Hoppas stort på denna min första bryggd. Men är så biten att jag redan har tankarna på nästa!
Någon som har nåt tips till en nybörjare? Och Recept Please...
För visst måste det gå att brygga en god öl även med spraymalt.?
Mina referenser för den allra godaste ölen är följande:
Lefthand Warrior IPA, Sierra Nevada Harvest, Hoppin Frog's Mean Manalishi IPA, Southern Tier's UnEarthly IPA etc...
Hej alla underbara humlevänner.
Kan någon tipsa mig om ett bra "spraymalt-recept"?
Har funderat länge på att brygga eget. Och äntligen satt min första sats.
Jäst wyeast activator 1098 brit ale1. 25 l vatten värms på
0,25 kg crystal stöps i 40 min i 65-gradigt vatten
värmen ökas sen till kokning
i med 4 kg munton spray extra light och 75 g challenger 8,1%
efter 40 min kokning; i med 25 g amarillo 9,5%
efter 15 min till; i med 25 g amarillo + 12,5 g challenger
efter 5 min; färdigt; kyl snarast
kylde till 25 grader (20 liter kvar i grytan)
ner i jäskärlet
fyllde på med kokat vatten blandat med kallt kran till 25 liter
i med jästförkulturen
kraftig ballongvispning och på med locket
OG mäts upp till ca 1060 på hygrometern
(glömde dock att kontrollera og på vattnet innan)
Hoppas stort på denna min första bryggd. Men är så biten att jag redan har tankarna på nästa!
Någon som har nåt tips till en nybörjare? Och Recept Please...
För visst måste det gå att brygga en god öl även med spraymalt.?
Mina referenser för den allra godaste ölen är följande:
Lefthand Warrior IPA, Sierra Nevada Harvest, Hoppin Frog's Mean Manalishi IPA, Southern Tier's UnEarthly IPA etc...
Funna inlägg: 151 till 163 av 163