151

(2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

En till under samma rubrik.

Hur ser era laksilar ut? Ni som recirkulerar er vört?
Kan säga att jag vill ha en blichmann gryta. Men det har jag inte och då passar inte deras falskbotten i min.
Byggde bara lite snabbt av 15 mm vattenledningsrör. Kanske man behöver gå upp till 22 mm rör och bygga så man fyller botten med rör kors och tvärs? Jag hade en bild på hur jag snabblöste mitt.

Kan inte se hur jag skulle kunna pumpa runt vörten. Nu tappar jag den grytan först och värmer där sen pumpar jag upp den. Men har lite nya cool grejjor från skroten. En väldigt stor elpatron som sitter i ett kärl på en liter, 2kw, bör värma den lilla mängd som får plats där mycket fort.
Kanske bara använda den lilla burken som HLT  och mäska nästan hela vattenmängden. Sen bara laka med några liter.

Måste bara ha en autosparge.

152

(2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Det senaste brygget som gjordes hos en bryggpolare, där brygghuset nu är... (framtida namn... Dragrace bier stuga...?) Så vid lakning upptäckte jag att vörten plötsligt tunnades ut markant. Denna uttunning vid lakning har jag knappt märkt innan, för den har varit så gradvis att man inte sett det.
Jag stod vid kärlet och snackade och tittade på lakningen. Rätt vad det var så vörten alldeles ljus. Alltså bara vatten nästan. Då är det ju utlakat! Inga konstigheter.
Min tanke nu. Det var ändå liiite sött som kom trots en tredjedel av färgen. Man vill inte laka ut tanniner och sånt som jag hört ryktas om men aldrig upplevt. Om man ligger lågt i vätskemängd som jag gjorde, kan man man inte laka ur mer då vid lägre temp?
Jag menar ifall det händer fler gånger att man måste toppa upp lite. Ja det stämde inte 100 med meersmith, men å andra sidan har han inte sett mitt bygge. Är det nån risk att laka ur tanniner ur skalen ifall man lakar svalare?

jeddiper skrev:

Låter ju skumt, jag antar att du trycksätter fatet med kolsyra allt eftersom det töms?

Det kvittar väl? Han karbonerade ju ölet lite i överkant för att det tappar lite vid flasktappning.

Kan det vara så att hygienkontrollen tappar lite pga detta extra moment?

Äh... en gång fat, alltid fat. Sååå glad att jag slipper flasktappning! Slipper dessutom dela ut öl till kreti och pleti som ändå inte förtjänar finöl!

Hade du flera flaskor som smakade samma?

154

(10 svar, postad i Utrustning)

Men ser ut som en 2/1 ventil längst upp. Då går det ju inte att pysa i gas först. Alltså inget mottryck i början.
Eller är det 2 läge i ventilen så den öppnar ena först och sen den andra?

155

(5 svar, postad i Humlegården)

Vad säger forumsägaren?
Distribuören bör väl ha en rekomendation? För jag tyckte det va bra med påsar. Men ska testa att koka lite eget och hälla i ena fatet.

Tycker din öl ser fin ut. Min nya pilsner som jag fattappade i går är mer haze än din hefe. Du har mer skum än jag åxå. Keep it up!

157

(3 svar, postad i Utrustning)

Sådärja!
Nu slipper frun mej i badrummet.
Tror inte jag har bryggt en enda bryggning med samma parametrar. Dom gånger jag bryggt 2 st samma dag har inte varit alls samma typ av öl.
Nu kommer bryggeriet att vara mer stabilt och på samma ställe med precis samma utrustning. (tror vi)

Hitade en intresserad gammal kompis som har både alkoholhaltiga findrycker som öl och wiskey som intresse, och där tillika bilhobbyn.
Så nu bygger vi bryggeri. Provade första katastrofbryggningen i nya garaget i dag.
Blir bättre nästa gång. Nu är det ett gäng kylar som är på tapeten då hans första jäser med äjljäst.
Kommer kallkrashas i nyinköpt kyl om en vecka eller så. Därefter kommer fler kylar att hitta dit.

Risken är att mitt bryggverk kommer att bli ett testbryggeri, då vi har lite span ett större som lär finnas i närheten.

Då kommer det även bli aktuellt med små mjölktankar som jäskärl/lagringskärl. Det hittar man överallt va?...... smile

Ni som anser er ha råd och har intresset för utländska öl. Köp en låda Negra Modelo på bolaget. Minsta är så klart 24 st och kostar nästan 500.-
Men är väl värt pengarna då dom flesta importerade kostar nästan 25 spänn flaskan.
Är man några stycken blir det ju inte så mycket för ett sexpack.
hade varit otroligt roligt att få lite olika recentioner av maltprofilen i den ölen, då den liknar konkurrentbryggeriets noche buena. Noche kan man nog humla upp med antingen tettnanger eller styrian. Själv tror jag på amerikans tettnang, men har hört mycket rykten om styrian..... Men styrian är mycket yngre humle i usa än tettnanger.
Därför tror jag mer på den ändå. Har aldrig testat att humla rejält men sent i koket.
Kanske ger en lite eldig kick om man använder mer än brukligt i en subtil lager?

svensson.lu skrev:

Du har inte funderat på att vända 3/8 - 3/16 kopplingen?

Nästan lite under bältet......

Men jag håller åxå på denna billigvarianten. Jag brukar även köra snabbvarianten på denna och tappa direkt på 0.5 pet utan gummipropp med nerkylt fat till -1. Flaskorna känns mjuka och till synes kolsyrelösa initialt. Men vid några grader högre temp är dom stenhårda. Detta om jag snabbt bara behöver lite bira och ska ut på stan och brövla. Eller till garaget och grilla. Funkar precis lika bra att tappa på glas med denna metod.
(orkar sällan hämta in kapsyleraren.)
Kan även dra ner tempen till -2 om det skulle va så.

Har hört om vissa som har jätteproblem med detta, men tror det har med kolsyrenivån att göra. Man ska inte överkarbonera sin öl. Det är nog lätt hänt i början att man vill ha rikligt med bubbel. Men en rätt karbonerad öl är nästan flat i -2.

Svårt med namn. Mexican vienna eller munich kanske?

Mm.. Det var min första tanke, men om en bakteriejäsning skulle få sån fart och jäsa ut vörten på den lilla tiden, så borde man säkert sett det på ytan. Ocg även smakat det. Det enda var att den var lätt sur pga avsaknad av restsötma.
Skumt hur som helst.

162

(90 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Kommer snart att brygga en singel malt/singel hop pilsner igen.


  9.5 kg pilsner
170g Bobek 30 min
Mexican lager or bohemian lager yeast

Mäska in rakt på 69 grader i 75 min,  och mash out vid 78


Back to basics. För jag vet att det funkade sååå bra!

Jag satte en på jäsning på onsdagen med us 05. Började pluppa på torsdkvällen. Sen åkte jag på jobb på fredag och när jag kom hem på söndagsnatten så var den utjäst från OG 1.061 till FG 1.000 !!!!! Ca 20° i köket, så kanske 19° på golvet.
Den fick jag blanda med wienern jag bryggde samma dag som inte hade jäst ut till mer än 1.023. Båda åkte på kallkrach samma natt. Men blev helt otroligt bra öl när den var blandad. Hade samma bitter och samma smakhumle i dom.

Att börja med pilsnertyp kaske inte är kanon. men jag kan rekommendera en vienna som svår att misslyckas med. Just pilsner kräver ganska mycket av vattnet. Well det är ju den största ingrediensen typ.....
En wiener kan man brygga som en pilsner. 95% vienna malt och 4% karamell och 1% svart. (för färgen)
Denna är inte lika känslig som en pilsner, men för den delen inte sämre. Jag brukar humla mina wiener som pilsner för att jag gillar det. Annars ska dom ju vara maltiga i smaken.

Annars humla som ovan. Fast jag hade nog gått ner 20% på saaz och lagt dom på 30 15 min.

Men om du hellre vill ha ljus lager så kör på det som nämdes ovan.
MEN om du inte har väldigt mjukt vatten, så skulle jag nog avråda att använda så mycket pilsnermalt. Då i stället byta nåt kilo mot melanoidmalt.
Du brygger då en lager mer åt export hållet (dortmunder export) typ mariestads och norrlands..... fast bättre.


+1 på extern termostat förresten, den i kylskåpet går sällan att lita på och kan variera upp och ner 5 grader...

STC-1000
Den finns på ebay och kan flashas till STC-1000+  Denna är otroligt intressant för oss bryggare med flera jäsprogram

Oj. Fixat länken

Ja angående humlen. Men blir nog bra.
Men sen att den känns klen är nog inte så dumt. För trots styrkan är den faktiskt ganska lätt. Lättdrucken. Lite vad vi vill kalla åt sommaröl hållet. Det är därför den är så komplex samtidigt som den har alla smaker från både mörk malt och humle.

Detta är en annons från privatperson.
Jag lägger den här pga kanske det finns någon som är sugen på att testa vad som finns i mexico eftersom vi har tjatat om det en del i några år nu.

Är det helt fel att lägga en annons så här så är det fritt fram för Svante att radera den.

Vi nyttjar ett resebolag i mexico som köper in allt till självkostnadspris. Alltså ingen direkt vinst i bolaget för våra resor.

Vi reser till cancun 9 februari. Finns det någon som vill följa med så finns platser kvar ännu. Ca 8500+ flyg 14 dagar inkl inträde och bussutflykter till många ställen.

https://www.facebook.com/events/1468137200137673/

Detta är en mycket besvärlig tråd. Vi är inte så många som druckit ölen vi försöker clona. Och vi som druckit den vet inte hur andras cloner smakar. Så eg vet vi ingenting.
Ungefär som på jobbet...  Men nu ordnar vi resor till mexico. Tyvärr vid fel tidpunkt. (februari) Men det finns fler öl än just noche buena att dricka där. Själv ser jag det som ölresa, medan min fru ser det dom äventyrsresa. Bara att välja.
Fast fel forum att göra reklam i.....

BBOB skrev:

Hej igen bryggare. 

Tänkte försöka mig på den här i helgen.


2,40 kg Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 1 44,4 %
2,40 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 2 44,4 %
0,40 kg Melanoidin (Weyermann) (59,1 EBC) Grain 3 9,3 %
0,08 kg Carafa I (663,9 EBC) Grain 4 1,9 %
40,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 14,2 IBUs
30,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 30,0 min Hop 6 8,2 IBUs
30,00 g Hersbrucker [3,00 %] - Boil 5,0 min Hop 7 2,1 IBUs
1,0 pkg Mexican Lager (2005) two step starter

Gravity, Alcohol Content and Color

Est Original Gravity: 1,052 SG
Est Final Gravity: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,2 %
Bitterness: 24,6 IBUs
Est Color: 27,8 EBC



Mash Profile

Mash Name: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body
Sparge Water: 16,10 l
Sparge Temperature: 75,6 C



Total Grain Weight: 5,40 kg
Grain Temperature: 22,2 C
Tun Temperature: 22,2 C
Mash PH: 5,20

Mash Steps


Step Temperature

Step Time

Protein Rest Add 14,58 l of water at 53,9 C 50,0 C 30 min
Saccharification Heat to 66,7 C over 15 min 66,7 C 45 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Hej. Bryggdes ölen?

Det enda jag skulle påpeka i detta receptet skulle nog vara att man vill upp till 6%

Kanske mäska i 68 grader för restsötman. Eller 69 eftersom ingen karamellmalt finns med.

Ibu verkar bra men resterande humle än bitter skulle jag nog lägga 40g vid 20 och inte ha dom andra. Sen justera bitterhumlen så ibu blir intakt.


Hur verkar den bli?

170

(5 svar, postad i Humlegården)

Mm tyckte det var smidigt annars med färdig gelatin. Men kanske inte räcker bara med 1 påse till till 19 liter?
Nu kom jag faktiskt på att jag nog glömde protafloc i den batchen. Så det skulle kunna bidra till att det inte funka. Kan iofs testa att välta i ett paket till då jag några stycken.

Vad jag har upptäckt är någon sån smak endast vid pilsnerbrygg. Brygger jag exakt samma fast med vienna malt, så uppträder den inte.
Tycker inte det stämmer in på dms. Och inte på diacetyl eftersom jag i allmänhet gör långa diacetylraster.
Men positivt är att det lagras bort.
Gjorde du en diacetylrast?

172

(5 svar, postad i Humlegården)

Hur använder man gelatin enligt instruktionerna?
En sån här påse till ett corny fat?

http://shop.humle.se/tillsatser/klarnin … tande-10-g

Tycker inte jag kan se nån skillnad. Hur länge bör det sedimentera i -1 tro?

flera veckor eller någon dag? Har sett filmer på youtube där det går fort. några dagar. Men som allt annat är mycket på den kanalen lögn eller i alla fall en långt utsträckt halvsanning.

Bör man använda 2 såna paket till ett fat?

Ett halvt paket räcker säkert till dina 9 liter. Inget att oroa sig över.
Dokumentera allt så du minns.
Brygg igen. Innan denna satsen är drickbar. Brygg en annan sort och använd ett helt paket jäst. Kolla tempen i källaren olika tider på dygnet.

Om möjligt, överväg en extra kyl i lägenheten. En etta... antar att du bor ensam. Då är det ju du som bestämmer.... Kylen kommer mycket väl till pass när din öl stått och jäst antingen primär eller om du tappat om till sekundär.

Då är det dags för kallkrach! man kör ner jäskärlet till typ -1. Om det står för länge i rumstemp på jästkakan finns risk för något som kallas autolys. Vet inte om jästen äter sig själv för att det inte finns mer sockerarter den kan äta. Men ger i alla fall oangenäm felsmak. Alltså toastol-oangenäm!

Sen efter andra bryggningen är det dags att prova den första. Då brygger du en till sådan. Med erfoderliga förändringar. Och jösses vad du har lärt dej mycket redan!

Och ett helt paket är inte för mycket. Du får inte jästsmak av för mycket jäst. Däremot av dåligt sedimenterad jäst.....

174

(10 svar, postad i Utrustning)

Njaa.. Nu var det ju inte hela bryggverket som uppgraderades..

Jo det är ju bakgrunden som är bakgrunden till att det stått still.

Skrev en tråd om det för nåt år sen...
men finns en länk här till rätt forum för det projektet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260364

175

(8 svar, postad i Inget av ovanstående...)

Mm... Men det verkar som det bara nytt folk från en viss kultur som ska komma in.
Är man från ett land väster om sverige och har ordnad ekonomi så är man inte välkommen. Jag pratar nu om mexico och min frus föräldrar.
Även om dom redan har ordnat boende gratis i sverige och har pension från sitt land, så går det inte. Det var även problem för min fru trots att vi var gifta.
Varför denna skillnad?

Jo tro mej... JAG ÄR RASIST!

https://www.youtube.com/watch?v=t2kKnzW4d8w