utjäst på 2 dagar?

Hej!
Jag bryggde nu i helgen för första gången, 22 l blev det med ett OG på 1,048. Jag använde mig av windsor ale torrjäst som jag satte igång tidigare. Ölen började jäsa som bara den och gjorde så i två dagar, stannade dock sen. Kan det verkligen vara klart redan?
Tacksam för svar

Sv: utjäst på 2 dagar?

Den huvudsakliga och mest intensiva fasen av jäsningen kan mycket väl vara över, ja. Vänta minst en vecka till innan flasktappning.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/

Jag satte en på jäsning på onsdagen med us 05. Började pluppa på torsdkvällen. Sen åkte jag på jobb på fredag och när jag kom hem på söndagsnatten så var den utjäst från OG 1.061 till FG 1.000 !!!!! Ca 20° i köket, så kanske 19° på golvet.
Den fick jag blanda med wienern jag bryggde samma dag som inte hade jäst ut till mer än 1.023. Båda åkte på kallkrach samma natt. Men blev helt otroligt bra öl när den var blandad. Hade samma bitter och samma smakhumle i dom.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

US05 enbart attenuerar inte ner till 1.000 från 1.061 oavsett temperatur enligt min erfarenhet och data på jästen. Jag skulle bli förvånad om du kom ner till 1.006 ens, kan den ha blivit infekterad?

Mm.. Det var min första tanke, men om en bakteriejäsning skulle få sån fart och jäsa ut vörten på den lilla tiden, så borde man säkert sett det på ytan. Ocg även smakat det. Det enda var att den var lätt sur pga avsaknad av restsötma.
Skumt hur som helst.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

ekstedt skrev:

Den huvudsakliga och mest intensiva fasen av jäsningen kan mycket väl vara över, ja. Vänta minst en vecka till innan flasktappning.

Så jag kan med andra ord bara sitta lugnt i båten och låta den stå i två veckor som jag hade tänkt. Utan att försöka skaka liv i jästen?
Tack för hjälpen