Mart: Ok tack då vet jag
.
Anyman:
Tack! Färgen blev hyfsat ljus efter koket så jag är rätt nöjd. Gällande apelsinskal så är det faktiskt torkad pomeransskal jag använt mig av. Köpte två förpackningar från ICA.
Minst sist jag gjorde en wit så gav inte ett paket så mycket smak, så denna gång körde jag två.
Dom ligger mest och flyter i koket och eftersom dom är torkade så tänkte jag att det kanske tar längre tid för extrakten att ta sig ut i ölen pga dessa är torkade.
Koriander körde jag 10 g förra gången, blev alldeles för mycket smak då, så jag halverade till 5g istället.
Jag har kört min Wyeast 3944 med magnetomrörare till 5 DL vatten och DME.
Den har inte riktigt sparkat igång än, kanske temperaturen är för låg?
Sist jag tittade så låg den på 17 grader. Optimala har jag läst skall vara 20C men eftersom jäsningen i sig ökar temperaturen så tänkte jag att 17C + 2-3C pga jäsning = 19-20 G i jäshinken = perfekt?
Men tja, får se senare ikväll, om den inte satt igång, så får jag placera den i ett ännu varmare område tills den sätter igång på allvar.
Anyman skrev:Hej
receptet ser bra ut. Jag skulle inte använda München I i en Wit eftersom den ger färg. Är det riktiga laraha Apelsinskal tycker jag att 25 g verkar vara lite mycket. Jag använde samma mängd laraha skal för 52 liter Wit. Jag krossar mina indiska korianderfrön.
Jag hade propagerat jästen ur två Hoegaarden flaskor under en vecka. Den var otroligt agil och började jobba direkt. Jästkakan låg kvar i tre veckor ovanpå ölet. Det är någonting man ibland även kan iakta med Wyeast Labs #3944.
Följande Thread har du säkert läst:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6729