Den har inte riktigt startat än verkar det som. Detta är mystiskt.

Körde som sagt en förkultur i E-kolv + magnetomrörare och gjorde som jag alltid gjort för att tillföra syre till vörten.

Men i nuläget så har den inte riktigt startat, den bubblar lite till och från men inte som alla mina andra batcher som förr eller senare börjar låta ordentligt i jäsröret.

Är det något som har hänt måtro?

OG: 1053
Förkultur på 5 DL vatten och DME i 3 dygn.

Syresatt vörten i flera minuter.

Temperaturen (där hinken står) 17 grader.

Somethings wrong? eller är Wyeast Belgian Wit 3944 trög startad?

Mart: Ok tack då vet jag smile.

Anyman:

Tack! Färgen blev hyfsat ljus efter koket så jag är rätt nöjd. Gällande apelsinskal så är det faktiskt torkad pomeransskal jag använt mig av. Köpte två förpackningar från ICA.

Minst sist jag gjorde en wit så gav inte ett paket så mycket smak, så denna gång körde jag två.

Dom ligger mest och flyter i koket och eftersom dom är torkade så tänkte jag att det kanske tar längre tid för extrakten att ta sig ut i ölen pga dessa är torkade.

Koriander körde jag 10 g förra gången, blev alldeles för mycket smak då, så jag halverade till 5g istället.

Jag har kört min Wyeast 3944 med magnetomrörare till 5 DL vatten och DME.

Den har inte riktigt sparkat igång än, kanske temperaturen är för låg?
Sist jag tittade så låg den på 17 grader. Optimala har jag läst skall vara 20C men eftersom jäsningen i sig ökar temperaturen så tänkte jag att 17C + 2-3C pga jäsning = 19-20 G i  jäshinken = perfekt?

Men tja, får se senare ikväll, om den inte satt igång, så får jag placera den i ett ännu varmare område tills den sätter igång på allvar.

Anyman skrev:

Hej

receptet ser bra ut. Jag skulle inte använda München I i en Wit eftersom den ger färg. Är det  riktiga laraha Apelsinskal tycker jag att 25 g verkar vara lite mycket. Jag använde samma mängd laraha skal för 52 liter Wit. Jag krossar mina indiska korianderfrön.

Jag hade propagerat jästen ur två Hoegaarden flaskor under en vecka. Den var otroligt agil och började jobba direkt. Jästkakan låg kvar i tre veckor ovanpå ölet. Det är någonting man ibland även kan iakta med Wyeast Labs #3944.

Följande Thread har du säkert läst:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6729

Hej!

Om det inte smakar tillräckligt med Koriander eller apelsin/valfri liknade frukt.
Kan man ha i mer efter jäsningsprocessen är klar? Och låta smaka av till och från tills man är nöjd?

Tacksam för svar!

Helt slut? Är det samma Amarillo som faktiskt finns på lagret på humle.se? I så fall är den ju inte slut överallt.
Däremot var den slut på PGW's sortiment, åtminstone den som ligger vid slussen.

chukka: Nej jag menar alltså att IBU'n ändrade sig från 40 till 25 i beersmith smile inte genom att jag smakat den och sedan kunnat avgöra. Sen att den var på 40 innan och ändrade sig till 25 i Beersmith betyder ju inte att den faktiskt är 25 i ölen i sig. Kan ju lika gärna vara lägre eller högre.

Det gäller ju att humlen i sig inte är gammal (antar jag?) och att allt går som beräknat, annars blir ju värdena annorlunda.

Haha! Jag önskar dock att jag hade så skarpt smaksinne wink.

Jag brukar köra 10-11 liter och när jag gör 11 liter brukar jag köra med 17 liter vatten och brukar nästan 9 av 10 gånger träffa prick 11 liter. Så 17 liter blir nog bra smile

Men ok! Inget stormkok.

Tack för hjälpen! smile

Gör en förkultur med användning av E-kolv + magnetomrörare. Frågan är om den klarar att producera upp så pass mycket jäst ifall jag skulle börja göra den i morgon.

Jag tror jag håller mig tills på Torsdag med denna. Då har den fått stå och snurra från idag (om några timmar eftersom vörten måste kylas) tills på torsdag.

Brandis skrev:

25 IBU och lite söt, mitt i prick på en Märzen eller Helles

Är det positivt? smile

Okej, så hela korn i istället för krossade, med "håll koket lite försiktigt" menar du att koket inte skall vara i full styrka?
Hur gör man det? Bara köra på mindre styrka på spisen?

Tack så mycket! smile

Jag har korianderfrön som är hela, sist körde jag 10g malda till 11 liter. Smakade allt för mycket koriander. Så drog ner det till hälften dvs 5g.

Hur gör du? Kör du hela eller malda?

Annan fråga som är viktig är ju huruvida man ska välja light eller medium Body i Beersmith.
Enligt shbf öldefinitions app till smartphones så ska en wit vara relativt torr stod det.

Enligt beersmith så innebär det att jag skulle välja mash alternativ: BIAB Light body eller BIAB medium body.

Jag har för tillfället Medium Body och får då ut en FG på 1.011 om allt går rätt.

Samt mäskar då i runt 66,7 grader i 75 min.

Är det något jag behöver veta innan jag kör igång sen?

Hej, skulle vilja att någon som gjort en bra wit kan ta en titt på mitt recept och säga om det är något jag borde ändra.

Sist jag gjorde en (min första) så smakade den alldeles för mycket koriander.


Boil Time: 90 min   

Ingredients
1.15 kg     Pilsner (2 Row) UK (2.0 EBC) 43.4 %
1.15 kg     Wheat, Torrified (3.3 EBC)     43.4 %
0.29 kg     Oats, Flaked (2.0 EBC) 10.9 %
0.06 kg     Munich I (Weyermann) (14.0 EBC)  2.3 %
16.20 g     Hallertauer [4.80 %] - Boil 60.0 min      17.2 IBUs
24.90 g     Orange Peel, Bitter (Boil 10.0 mins)
5.00 g     Coriander Seed (Boil 5.0 mins)   
1.0 pkg     Belgian Witbier (Wyeast Labs #3944) [124.21 ml]    

Est Original Gravity: 1.047 SG   
Est Final Gravity: 1.0011 SG   
Estimated Alcohol by Vol: 4.7 %   
Bitterness: 17.4 IBUs    Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 5.4 EBC   

Mash Steps:

Saccharification     Add 19.42 l of water at 69.3 C     66.7 C     90 min
Mash Out     Heat to 75.6 C over 7 min     75.6 C     10 min

Tacksam för svar!

Jag får väl hoppas på det bästa.

Smakmässigt är den väldigt god tycker jag, hade jag bara noterat det där med IBUn innan jag satte igång så hade den nog blivit väldigt bra.

Men jag har ett recept som funkar, det ända jag behöver göra är att höja IBUn och göra en ny batch, så kan jag jämföra dessa två sedan.

Så det är bara hälla ut 17 liter lager pga att jag korkat nog inte extra kollat på vad värdet för IBU är.

Nu har jag ett sött lageröl, jag ville ha balans på betska och så. FAN!

Det konstiga är att den var inte söt när jag smakade av den innan buteljeringen, men nu är den det.

Wtf should I do!

Kan det vara problemet?

Jag lade in i Beersmith innan jag gjorde ölen.

Den verkar ligga på 25 IBU, innan låg den på stabila 40 ungefär.

Något måste ha hänt eftersom det ändrat sig till 25 IBU.

Så kan vara därför den är söt med andra ord? Så det finns inget att göra åt det då?

Ok! Jag hoppas det, borde jag vänta med att stoppa in flaskorna i kylen i några dagar (1 vecka) till?

165

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej,

Jag har bryggt en lager och den har fått stå och bilda kolsyra i rumstemperatur i två veckor.

Innan jag buteljerade så smakade den inte söt, den var bra enligt min mening.

Sedan buteljerade jag på flaska med strösocker, och nu testade jag en flaska bara för att se att kolsyra bildats. Men nu är den söt?

Varför är ölen söt? Den var ju inte söt innan jag buteljerade, men nu är den det?

Kolsyra har bildats men på köpet har den blivit söt.

Är detta något som kan komma att försvinna efter långlagringen? Jag skall ju lagra flaskorna i minst 1 månad i kylskåpet på 3 grader (bästa jag kunde hitta).

Kommer den att utvecklas så med långlagring att det söta försvinner? Eftersom detta INTE har med märkningen vad jag vet eftersom vörten inte smakade sött efter den hade jäst klart och låg på stabila 1012 FG.

Tacksam för svar!

Hej,

Jag har satt jästen i en e-kolv med vört på en magnetomrörare, och den har stått och snurrat sedan i onsdags.

Tanken var att jag skulle gjort den i fredags men har inte mått så bra (haft noll ork), idag mår jag bättre men nu känns klockan för mycket.

Håller jästen tills i morgon eller är den död/sämre?

Tacksam för svar!

Behöver lite hjälp gällande lagerbryggning.

Vad jag har förstått så ska den jäsa i 10-12 grader, dvs primärjäsningen i cirkus 3 veckor (+1 vecka) för att sedan föras över till ny jäshink förlagras i t ex kylskåp, och bli klarare..

Men går det att t ex flaskfylla efter primärjäsning och lagra i flaskor istället? dvs prima och flaskjäsa i rumstemp i 1-2 veckor och sedan in med dom i kylen för långlagring?

Tacksam för svar!

Ok först och främst så tackar jag.

För det andra så är det något fel med Beersmith, att den visar 38 i IBU är fel, för innan jag sparar receptet så är IBUN över 100, men när jag trycker spara så åker IBU ner till 38. Jag har ingen aning om varför.

För det andra, jag vill ha en rödare färg, på ölen och försöker fixa och dona, men jag vet inte jag. på Beersmith blir den mer gul orange än röd om jag tar bort antingen carared eller cara ruby..

Så vet inte riktigt hur jag skall få till det.

Det där med humlen är efter ett recept, Drakens DIPA eller så. Men visst! jag kan ändra humlegivorna men då har jag ingen aning om hur jag skall placera mängden, därför jag följde ett recept och lade ut precis som den förutom att jag omvandlade till rätt mängd för mina 11 liter.

Kanske sa fel, men 12 april är när dom är gjorda, så man kan säga att bäst före blir 12 april 2013 på smackpacksen så att säga. Men slänga kanske är bra ändå.

Det är sant att man kanske borde köpa en ny istället.

Men kan jag göra så att jag köper en ny och använde de andra två också? Så jag gör en förkultur på alla tre? Eller kan de andra två skada ölen på något sätt?

Tack för era svar, nu har jag gjort om receptet lite och det ser ut såhär nu:

Malt:
2.30 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)     58.8 %
1.10 kg     Munich I (Weyermann) (14.0 EBC)  28.1 %
0.10 kg     Cara Ruby 50 (Castle Malting) (50.0 EBC) 2.6 %
0.10 kg     Carared (Weyermann) (47.3 EBC) 2.6 %
0.15 kg     Biscuit malt (Castle Malting) (60.0 EBC) 3.8 %
0.01 kg     Roasted Barley (Crisp) (1369.2 EBC) 0.3 %

Socker:
0.15 kg     Candi Sugar, Clear (1.0 EBC) 3.8 %

Humle:
17.60 g     Chinook [13.00 %] - Boil 60.0 min     Hop     8     11.1 IBUs
17.60 g     Centennial [10.00 %] - Boil 50.0 min     Hop     9     8.1 IBUs
10.00 g     Chinook [13.00 %] - Boil 40.0 min     Hop     10     5.5 IBUs
8.80 g     Centennial [10.00 %] - Boil 30.0 min     Hop     11     3.3 IBUs
4.00 g     Galaxy [14.00 %] - Boil 30.0 min     Hop     12     2.1 IBUs
8.80 g     Chinook [13.00 %] - Boil 20.0 min     Hop     13     3.3 IBUs
6.60 g     Galaxy [14.00 %] - Boil 20.0 min     Hop     14     2.7 IBUs
8.80 g     Centennial [10.00 %] - Boil 10.0 min     Hop     15     1.5 IBUs
8.80 g     Centennial [10.00 %] - Boil 1.0 min     Hop     16     0.2 IBUs
8.80 g     Chinook [13.00 %] - Boil 1.0 min     Hop     17     0.2 IBUs
22.00 g     Simcoe [13.00 %] - Dry Hop 0.0 Days     Hop     21     0.0 IBUs
22.00 g     Galaxy [14.00 %] - Dry Hop 0.0 Days     Hop     20     0.0 IBUs
22.00 g     Chinook [13.00 %] - Dry Hop 0.0 Days     Hop     19     0.0 IBUs

Jäst:
1.0 pkg     California Ale V (White Labs #WLP051) [35.49 ml]
Förkultureras med e-kolv och magnetomrörare

Est Original Gravity: 1.079 SG   
Est Final Gravity: 1.014 SG
Estimated Alcohol by Vol: 8.7 %   
Bitterness: 38.1 IBUs   
Est Color: 25.7 EBC   

Nu har jag dragit ner på karamellmalten och lagt till lite kandisocker. Humlen skall jag ändra på också som någon påpekade.
Synpunkter?

Hej,

Tänkte brygga 15 liter pilsner och har två gamla Wyeast urquell jäst som bäst före datum gick ut april 2012. Går dessa att göra något med? Har en magnetomrörare och e-kolv på 2 liter.

Kan jag fixa så jästen ökar? I så fall hur?

Ska jag göra förkulturen på 1 liter med DME och vatten för att sedan låta jästen bottna, koka upp ny DME i en kastrull och låta det svalna och sedan hälla i det nya i e-kolven och göra om processen några gånger.

Kan detta öka jästmängden? Så pass att den kommer upp i de 228 miljarder som behövdes?

Eller ska jag slänga dom och köpa 1-2 nya smackpacks?

Tacksam för svar!

Det handlar om en batch på 10 liter.

Hej, jag skall försöka mig på att göra en DIPA efter ett recept jag hittade, har dock ändrat lite i den.

Jag skulle vilja få en rödare färg på ölen. Men vet inte hur jag skall lyckas med det.

Detta är receptet jag hitintills fått ihop och det känns som att det är för mycket av andra maltsorter än Basmalten.

Hur ska jag få den rödare färgen jag är ute efter?

Tacksam för svar!


Ingredients

1.80 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)  46.0 %
1.10 kg     Munich I (Weyermann) (14.0 EBC) 28.1 %
0.50 kg     Carared (39.4 EBC) 12.8 %
0.50 kg     Cara Ruby 50 (Castle Malting) (50.0 EBC) 12.8 %
0.01 kg     Roasted Barley (Crisp) (1369.2 EBC) 0.3 %

Humle:
14.00 g     Chinook [13.00 %] - Boil 60.0 min     Hop     7     34.9 IBUs
14.00 g     Centennial [10.00 %] - Boil 60.0 min     Hop     6     26.8 IBUs
10.00 g     Chinook [13.00 %] - Boil 40.0 min     Hop     8     21.9 IBUs
8.00 g     Centennial [10.00 %] - Boil 30.0 min     Hop     9     11.8 IBUs
2.00 g     Galaxy [14.00 %] - Boil 30.0 min     Hop     10     4.1 IBUs
8.00 g     Chinook [13.00 %] - Boil 20.0 min     Hop     11     12.1 IBUs
6.00 g     Galaxy [14.00 %] - Boil 20.0 min     Hop     12     9.7 IBUs
8.00 g     Centennial [10.00 %] - Boil 10.0 min     Hop     13     5.6 IBUs
8.00 g     Centennial [10.00 %] - Boil 1.0 min     Hop     14     0.7 IBUs
8.00 g     Chinook [13.00 %] - Boil 1.0 min     Hop     15     0.9 IBUs
20.00 g     Simcoe [13.00 %] - Dry Hop 0.0 Days     Hop     19     0.0 IBUs
20.00 g     Galaxy [14.00 %] - Dry Hop 0.0 Days     Hop     18     0.0 IBUs
20.00 g     Chinook [13.00 %] - Dry Hop 0.0 Days     Hop     17     0.0 IBUs

Jäst:
1.0 pkg     California Ale V (White Labs #WLP051) [35.49 ml]
Som jag skall göra en förkultur på genom e-kolv och magnetomrörare.


Est Original Gravity: 1.071 SG   
Measured Original Gravity: 1.054 SG
Est Final Gravity: 1.014 SG   
Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7.6 %   
Bitterness: 161.8 IBUs
Est Color: 32.0 EBC   

Synpunkter?

Här är receptet för en dry stout:

Ingredients

1.70 kg     Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)    79.4 %
0.11 kg     Carafa Special III (Weyermann) (925.9 EBC) 5.1 %
0.11 kg     Roasted Barley (Thomas Fawcett) (1199.7 EBC) 5.1 %
0.22 kg     Rye, Flaked (3.9 EBC)  10.3 %
26.38 g     East Kent Goldings (EKG) [5.50 %] - Boil 60.0 min  34.7 IBUs
1.0 pkg     Irish Ale Yeast (White Labs #WLP004)     Yeas

Est Original Gravity: 1.047 SG    Measured Original Gravity: 1.046 SG
Est Final Gravity: 1.010 SG    Measured Final Gravity: 1.010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4.9 %    Actual Alcohol by Vol: 4.7 %
Bitterness: 34.7 IBUs    Calories: 427.1 kcal/l

Är det något jag bör ändra på eller så?

Tacksam för svar!