1 Senast ändrad av alegi (2014-01-19 21:32:59)

Hjälp med wit!

Hej, skulle vilja att någon som gjort en bra wit kan ta en titt på mitt recept och säga om det är något jag borde ändra.

Sist jag gjorde en (min första) så smakade den alldeles för mycket koriander.


Boil Time: 90 min   

Ingredients
1.15 kg     Pilsner (2 Row) UK (2.0 EBC) 43.4 %
1.15 kg     Wheat, Torrified (3.3 EBC)     43.4 %
0.29 kg     Oats, Flaked (2.0 EBC) 10.9 %
0.06 kg     Munich I (Weyermann) (14.0 EBC)  2.3 %
16.20 g     Hallertauer [4.80 %] - Boil 60.0 min      17.2 IBUs
24.90 g     Orange Peel, Bitter (Boil 10.0 mins)
5.00 g     Coriander Seed (Boil 5.0 mins)   
1.0 pkg     Belgian Witbier (Wyeast Labs #3944) [124.21 ml]    

Est Original Gravity: 1.047 SG   
Est Final Gravity: 1.0011 SG   
Estimated Alcohol by Vol: 4.7 %   
Bitterness: 17.4 IBUs    Calories: 427.1 kcal/l
Est Color: 5.4 EBC   

Mash Steps:

Saccharification     Add 19.42 l of water at 69.3 C     66.7 C     90 min
Mash Out     Heat to 75.6 C over 7 min     75.6 C     10 min

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp med wit!

Tycker det ser jättebra ut. 60g münchner 1 kommer nog inte göra så stor skillnad, men du har säkert någon klok baktanke med det. Annars ser det ut precis som jag gör min wit. Kör du med hela korianderfrön eller malda?

Think globally. Drink locally.

Sv: Hjälp med wit!

Tack så mycket! smile

Jag har korianderfrön som är hela, sist körde jag 10g malda till 11 liter. Smakade allt för mycket koriander. Så drog ner det till hälften dvs 5g.

Hur gör du? Kör du hela eller malda?

Annan fråga som är viktig är ju huruvida man ska välja light eller medium Body i Beersmith.
Enligt shbf öldefinitions app till smartphones så ska en wit vara relativt torr stod det.

Enligt beersmith så innebär det att jag skulle välja mash alternativ: BIAB Light body eller BIAB medium body.

Jag har för tillfället Medium Body och får då ut en FG på 1.011 om allt går rätt.

Samt mäskar då i runt 66,7 grader i 75 min.

Är det något jag behöver veta innan jag kör igång sen?

Sv: Hjälp med wit!

Njae, det är nog bara att köra. Håll koket lite försiktigt så du minimerar färgbidrag, meningen är ju att den skall vara mycket ljus. Jag kör med hela korianderfrön.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hjälp med wit!

Okej, så hela korn i istället för krossade, med "håll koket lite försiktigt" menar du att koket inte skall vara i full styrka?
Hur gör man det? Bara köra på mindre styrka på spisen?

Sv: Hjälp med wit!

Ja, inget stormkok, och beräkna vattenmängden så du inte förlitar dig på avdunstning för att nå rätt OG. Så om du siktar på 12 liter så tar du ut kanske 13-14 liter. Så för BIAB borde du kanske använda 16-17 liter vatten i mäsken snarare än 19,42, om varje kg malt binder en liter vatten.

Think globally. Drink locally.

Sv: Hjälp med wit!

Jag brukar köra 10-11 liter och när jag gör 11 liter brukar jag köra med 17 liter vatten och brukar nästan 9 av 10 gånger träffa prick 11 liter. Så 17 liter blir nog bra smile

Men ok! Inget stormkok.

Tack för hjälpen! smile

Gör en förkultur med användning av E-kolv + magnetomrörare. Frågan är om den klarar att producera upp så pass mycket jäst ifall jag skulle börja göra den i morgon.

Jag tror jag håller mig tills på Torsdag med denna. Då har den fått stå och snurra från idag (om några timmar eftersom vörten måste kylas) tills på torsdag.

Sv: Hjälp med wit!

Hej!

Om det inte smakar tillräckligt med Koriander eller apelsin/valfri liknade frukt.
Kan man ha i mer efter jäsningsprocessen är klar? Och låta smaka av till och från tills man är nöjd?

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp med wit!

alegi skrev:

Hej!

Om det inte smakar tillräckligt med Koriander eller apelsin/valfri liknade frukt.
Kan man ha i mer efter jäsningsprocessen är klar? Och låta smaka av till och från tills man är nöjd?

Tacksam för svar!

Ja, det går utmärkt.

/Martin

Sv: Hjälp med wit!

Hej

receptet ser bra ut. Jag skulle inte använda München I i en Wit eftersom den ger färg. Är det  riktiga laraha Apelsinskal tycker jag att 25 g verkar vara lite mycket. Jag använde samma mängd laraha skal för 52 liter Wit. Jag krossar mina indiska korianderfrön.

Jag hade propagerat jästen ur två Hoegaarden flaskor under en vecka. Den var otroligt agil och började jobba direkt. Jästkakan låg kvar i tre veckor ovanpå ölet. Det är någonting man ibland även kan iakta med Wyeast Labs #3944.

Följande Thread har du säkert läst:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6729

Sv: Hjälp med wit!

Mart: Ok tack då vet jag smile.

Anyman:

Tack! Färgen blev hyfsat ljus efter koket så jag är rätt nöjd. Gällande apelsinskal så är det faktiskt torkad pomeransskal jag använt mig av. Köpte två förpackningar från ICA.

Minst sist jag gjorde en wit så gav inte ett paket så mycket smak, så denna gång körde jag två.

Dom ligger mest och flyter i koket och eftersom dom är torkade så tänkte jag att det kanske tar längre tid för extrakten att ta sig ut i ölen pga dessa är torkade.

Koriander körde jag 10 g förra gången, blev alldeles för mycket smak då, så jag halverade till 5g istället.

Jag har kört min Wyeast 3944 med magnetomrörare till 5 DL vatten och DME.

Den har inte riktigt sparkat igång än, kanske temperaturen är för låg?
Sist jag tittade så låg den på 17 grader. Optimala har jag läst skall vara 20C men eftersom jäsningen i sig ökar temperaturen så tänkte jag att 17C + 2-3C pga jäsning = 19-20 G i  jäshinken = perfekt?

Men tja, får se senare ikväll, om den inte satt igång, så får jag placera den i ett ännu varmare område tills den sätter igång på allvar.

Anyman skrev:

Hej

receptet ser bra ut. Jag skulle inte använda München I i en Wit eftersom den ger färg. Är det  riktiga laraha Apelsinskal tycker jag att 25 g verkar vara lite mycket. Jag använde samma mängd laraha skal för 52 liter Wit. Jag krossar mina indiska korianderfrön.

Jag hade propagerat jästen ur två Hoegaarden flaskor under en vecka. Den var otroligt agil och började jobba direkt. Jästkakan låg kvar i tre veckor ovanpå ölet. Det är någonting man ibland även kan iakta med Wyeast Labs #3944.

Följande Thread har du säkert läst:

http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6729

Sv: Hjälp med wit!

Den har inte riktigt startat än verkar det som. Detta är mystiskt.

Körde som sagt en förkultur i E-kolv + magnetomrörare och gjorde som jag alltid gjort för att tillföra syre till vörten.

Men i nuläget så har den inte riktigt startat, den bubblar lite till och från men inte som alla mina andra batcher som förr eller senare börjar låta ordentligt i jäsröret.

Är det något som har hänt måtro?

OG: 1053
Förkultur på 5 DL vatten och DME i 3 dygn.

Syresatt vörten i flera minuter.

Temperaturen (där hinken står) 17 grader.

Somethings wrong? eller är Wyeast Belgian Wit 3944 trög startad?

Sv: Hjälp med wit!

Om förkulturen var vital, så kommer det att gå bra. Och om det bubblar lite granna så kommer det att gå bra.
Don't worry, have a homebrew.
Och visar den inte mer vitalitet imorgon (Lördag) så kanske det är lite för kallt med 17°C. Men som sagt, jag skulle hellre låta den stå vid 17°C lite längre än att flytta på den. Har det inte hänt något tills på Söndag skulle jag sätta på värmen i mitt jäsfat, eller ställa den i rumstemperatur (20°C).