Fick en liknannde men vitare hinna på min senaste brygd. Tror den dök upp under de sista 7 dagarna då mina 19 liter torrhumlades med 100g Amarillo pellets...
Smakar och doftar ljuvligt dock. Nu är det i alla fall prajmat & buteljerat.
Någon som vill gissa vad det kan vara???

mvh a

martinb skrev:

Det som är intressant med Mikkellers Koppi-serie är att det var sån otroligt skillnad på kaffesmaken i de olika varianterna av första batchen. Fatvarianten hade en knapp tillstymmelse av kaffe. Storflaskevarianten (som alla utom en back på premiären gick till USA) hade en rätt balanserad ton mellan IPA och kaffe och de första 33orna var det sjukt mycket kaffe i både i doft och smak. Det berodde troligtvis på sedimenteringen av kaffet i brygden.

Eftersom jag känner Koppis ägare (samt använt deras kaffe i egen öl) och även funderar på att svänga förbi dem idag kan jag ju kolla hur mycket kaffe de hade i ölen och hur de tillsatte det ifall det finns intresse av det.

Underbart MartinB
Så ska en slipsten dras!

Underbart! Tack för hjälpen. Nu skall här partyfatas!
mvh a

Tack för tipset!
Men jag undrar fortfarande:
Hur mycket öl skall jag fylla upp på fatet? 4,9 lit?

(jag har bruna pluggar med ljusbrunt centrum, av märket "Fass*Frisch")

Jag har bryggt en Pale Ale (BIAB) OG: 1052 - FG: 1010. Så utjäsningen är ju ok...
...men jag undrar över mängden öl som ska ner i fatet.
Fyller jag det till bredden kan det väl inte karboniseras??
och fyller jag upp det för lite kan det väl överkarbonisera??
...eller är det inte så noga, så kör jag på 4,9 liter?

mvh a

131

(12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag tänkte "prime' a" och buteljera i helgen, men kom på att jag kanske skulle ta och använda mina 5 liters partyfat för första gången. Har hört att man skall vara försiktig med "karboneringen" så jag undrar hur mycket öl jag skall fylla på fatet? Brukar använda en mockabit/halvliter i flaskorna, och lämna ca 4 cm fritt i halsen. Skall jag sikta på 4,9 liter eller?
mvh a

132

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Torrjäst; us-05

60 min - 20 g First Gold 9,0
15 min - 40 g Fuggle 4,7
0 min   - 40 g Amarillo 9,5
Kyltid ca 30 min
Tänkte torrhumla med 100g amarillo...

133

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

om den är ok smakmässigt, kan jag då efter sekundären buteljera utan oro för flaskbomber?
kör i vanliga fall med en mockabitsocker per 50 cl flaska.

134

(6 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej. har läst en massa på forumet - och lärt mig en hel del.
men ibland går det ju snett, och från den punkten finns det ju inte lika mycket skrivet.
Gjorde min första BIAB för ett tag sen, startvolym 28 lit;
Mäskade 5000g Pale Ale, 350g Crystal, 150g Caramel, från 40 grader och stigande...
oavsiktligen hamnade jag på 80 grader innan jag fick stopp på spisen.
låg kvar på 80 i ca en halvtimme. med hjäp av omrörning fick jag sedan ner tempen till ca 60 grader - det tog ca 1 timme.
sen höll jag då mina efterlängtade 65 grader i en timme. ökade sedan värmen mot kokningen, och plockade upp "mäsk-säcken" vid ca 75 grader.
kokade sedan som vanligt i 90 min.
Kvar till jäshinken blev då bara 15 liter, men med hög OG så jag kunde spä med 5 liter: Slutresultat 20 liter, OG 1058.
Efter en veckas jäsning vid 18 grader fick jag SG 1020,
"skak-rullade" hinken och jäste vid 23 grader en vecka till; SG 1017...
FRÅGAN ÄR: Kommer jag få ner SG mer efter det mäskschemat???
Eller ska jag köra över till sekundär ett par dar mest för klarning och torrhumling...
Vänligen/hopfull
adam

Thomas Fransson skrev:

Normalt sett använder jag själv mellan 150-200g humle vid 0 minuter i mina AIPA's (21L)

Kan du rekommendera några sorter (och alfa%) du tycker funkar bra i dessa mängder???

stort tack...

136

(19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

vill bara inflika att mokkabitsockret är även min bästa vän.
använder 1 bit / 50 cl flaska, perfekt till mina "maltextrakt + stöpning IPA"...
11 lyckade brygder så här långt.

137

(23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Vad tror mentor Fransson om att brygga en "Brew in a bag" efter detta recept rakt av?
Funkar det, eller behöver det modifieras?

Tacksam & Hop full...
(utan detta forum skulle jag näppeligen sekundärjäsa min 11:e brygd just nu;
en Lefthand-klon-råg-dubbel IPA på DME & stöpning!

138

(23 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Schedule Name:Single Step Infusion (68C/154F)
Step: Rest at 68 degC for 60 mins

Betyder detta att jag kan köra receptet som "Boil In Bag" ???!!!

Hop full...

mreastman skrev:

Tycker att denna är ganska bra. Det enda är att det är ganska mycket amerikanska ingredienser men de kan ju oftas bytas ut mot liknande som finns här.

http://hopville.com

Strålande! Tack!

Tusen tack!

här är en bra länk för vetgiriga. där jag t ex lärde mig att centennial och chinook har mycket mer olja än amarillo & cascade...

http://www.probrewer.com/resources/hops/hop_data.php

Som den humledåre jag är följer jag nog herr franssons rekommendation; alltså 75g till 10 liter - i 5 dagar.
Men hur stor roll spelar alfa-procenten?
Har chinook på 12,7. amarillo på 9,4. och cascade på 6,3.
Och bör jag kall-crasha innan torrhumlen för att få med så mycket smak så möjligt??

142

(61 svar, postad i Humlegården)

jag är intresserad!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/17_sierra.jpg
glömde julklappen!

Hej.
håller på med min 10:e brygd nu. en amerikansk ipa. dme + crystal stöpning.
lät koka 13 liter - efter kyl/späd ca 12 liter grönöl. (skulle varit 9!!!)
2000 g DME
225 g crystal 120 ebc
20g warrior + 15g chinook 60 min
15g chinook + 5g warrior 45 min
15g amarillo 30 min
1g jästnäring
5g amarillo + 15 cascade flameout
s04 torrjäst
skall sedan torrhumlas 13 dagar med 5g amarillo + 15g cascade.

frågor:
pga för mycket späd blev ej "est OG" 1078. utan snarare 1064. kan jag få ihop den ändå?
är det inte väldigt snål torrhumling för den här typen av öl, eller räcker det då jag spädde den?
kan jag/vad händer om; jag jäser i 17-18 grader i stället för rek 20-22grader?

tackar & bockar på förhand. ni är bäst - å god jul!

145

(19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Underbart. tack för lektionen. då är det bara att börja gräva...
tusen tack
adam

146

(19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag är övertygad om att jag kommer få dem att trivas trots sen höst-plantering.
Frågan är om kottarna kommer av sig självt?
De behöver alltså ingen befruktning?
adam

147

(19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

hej.
har just beställt 2 st hon-plantor hallertau från tyskland. vet någon om de behöver en hane, eller är de självbefruktande (eller vad det heter) ???
man vill ju gärna att de bär frukt nästa höst...
adam

underbart!
tackar & bockar...
a

hej.
någon som kan förklara vad som menas med; 10l, 20l, 60l, 120l...
har några amerikanska ipa recept som säger tex.
1 lb Crystal 60l. eller 1 lb Caramel 20 (1 lb=450g)
...men vad står "L" för???
vänligen/nyfiket
adam

150

(2 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

tack Kenneth!!!
a