Hjälp med "hop juice i ipa"?

Hej.
håller på med min 10:e brygd nu. en amerikansk ipa. dme + crystal stöpning.
lät koka 13 liter - efter kyl/späd ca 12 liter grönöl. (skulle varit 9!!!)
2000 g DME
225 g crystal 120 ebc
20g warrior + 15g chinook 60 min
15g chinook + 5g warrior 45 min
15g amarillo 30 min
1g jästnäring
5g amarillo + 15 cascade flameout
s04 torrjäst
skall sedan torrhumlas 13 dagar med 5g amarillo + 15g cascade.

frågor:
pga för mycket späd blev ej "est OG" 1078. utan snarare 1064. kan jag få ihop den ändå?
är det inte väldigt snål torrhumling för den här typen av öl, eller räcker det då jag spädde den?
kan jag/vad händer om; jag jäser i 17-18 grader i stället för rek 20-22grader?

tackar & bockar på förhand. ni är bäst - å god jul!

Sv: Hjälp med "hop juice i ipa"?

http://www.humle.se/punbb/images/upload/17_sierra.jpg
glömde julklappen!

Om du jäser i 17- 18 grader så tar det lite längre tid men det blir renare smak. Vilket passar bra i en Amerikansk IPA. Jag brukar börja jäsa kring 17, sen när jäsning börjar avta lite så höjer jag till 20.

Man bör nog inte torrhumla så länge som 13 dagar. Tror att det kan bli lite gräsig smak då. Öka gärna på mängden humle lite och kör i 3-5 dagar ist.

Håller med Megen, större givor och kortare kontakttid är min melodi.
Vill man vrida upp humlebarometern till 11 kan en rolig grej vara att torrhumla två gånger.
Dvs. ge ölet runt 3 dagar på första torrhumlen (primär) Tappa sedan om till sekundär och häv i en ny laddning torrhumle.

6-10g torrhumle per liter är en ganska bra utgångspunkt.

Övrigt tänkvärt i dramat är ex.
Att se till att jästen har flockat färdig innan du påbörjar torrhumlingen.
Humleoljorna vill gärna fastna på jästcellerna, när dessa sedan sjunker till bottnen av jäshinken åker humleoljorna (aromen)
helt sonika med cellerna och hamnar i jästkakan istället för i ölet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Är inte det en ganska extrem utgångspunkt? Jag brukar räkna med 1-3 g/l... Hur är det med er andra?

Gedman: Min IPA torrhumlar jag ungefär som du. 1,5-2 g/l.
För mig är det fysikt omöjligt att peta i väsentligt mer torrhumling (med lösa kottar) då jag använder damejeanne för sekundärjäsningen (med påföljande torrhumling).

/nicke

Pellets

www.bryggradio.com

gedman skrev:
Thomas Fransson skrev:

Är inte det en ganska extrem utgångspunkt? Jag brukar räkna med 1-3 g/l... Hur är det med er andra?

Det är väl egentligen en smaksak och helt beroende på vad man brygger. Själv tycker jag 2-3g i fyra dygn kan vara lagom i en för mig normal AIPA. Givetvis beror det också på vilken humle man använder, maltsammansättning och mängden man tillsatt i koket. Det kan bli bra IPA:s även utan torrhumling. Därför tycker jag det är svårt att ge en rekommendation då det är så många parametrar att ta hänsyn till även om man  bortser från det mest självklara som personlig smak.

Vissa diggar extrem humle, med 6g-10g börjar man väl närma sig Pliny The Elder mängder och det ska ju enligt de som testat den vara en extremt bra öl wink
http://beeradvocate.com/lists/top

Aningen skillnad mot denna rekommendationen. ;-)

http://shbf.se/wiki/index.php/Torrhumling

Som den humledåre jag är följer jag nog herr franssons rekommendation; alltså 75g till 10 liter - i 5 dagar.
Men hur stor roll spelar alfa-procenten?
Har chinook på 12,7. amarillo på 9,4. och cascade på 6,3.
Och bör jag kall-crasha innan torrhumlen för att få med så mycket smak så möjligt??

Alfasyran spelar  ingen roll under torrhumling.
Oljeinnehåll (mängden "aromatisk olja") påverkar dock resultatet. mer är alltid bättre wink

Att kallkrascha eller i vart fall se till att så mycket jäst som möjligt fallit ur ölet innan torrhumling ger bättre resultat.
Det goda i humlen fastnar annars på jästcellerna som fortfarande finns i suspension och dras sedan ur ölet.

Man förlorar givetvis inte all arom en en hel del om man har massa jäst kvar i ölet.

www.bryggradio.com

Tusen tack!

här är en bra länk för vetgiriga. där jag t ex lärde mig att centennial och chinook har mycket mer olja än amarillo & cascade...

http://www.probrewer.com/resources/hops/hop_data.php