Jag har själv funderat på vattenångan. Känner inte att jag vill ha en huva på, vill ju se den kokande vörten hela tiden. Öppet fönster brukar snarare leda till att det blåser in i hela huset för mig. Och då är ändå fönstret i takhöjd precis ovanför kokkärlet, och med en kontorsfläkt som blåser ut. Om jag kommer över ett kar med kanter tänkte jag testa det, som en slags "mössa" uppe i taket som ångan stiger upp i. Sen får man väl lite kontrollerat leda ut denna genom ett mindre rör antar jag, på något sätt... Kondensera låter också som en intressant lösning, frågan är om det går att göra tillräckligt snabbt på en yta som inte droppar ner i koket igen bara.
Tror du bör fundera om lite med tempsensorn i mäskkärlet. Tänk på att vattnet kommer lägga sig i lager, så det som pumpas in i toppen av mäsktunnan kommer påverka det som pumpas ut mycket senare. Med så lång responstid får du ett system som förvisso en PID säkert kan styra med lite träning, men den lär då få ett overshoot i toppen av tunnan. Det blir alltså för varmt. Om du istället styr tempen i hetvattentanken (kanske lägger dig en grad ovanför för att kompensera för förlust) kommer du vara säker på att inte mäskvattnet inte passerar dina 67 grader eller vad du nu vill ha, eller att du inte pumpar vatten varmare än 78 grader på maltbädden, när du sen gör din mashout, med ev. tanninextraktion som följd. En slinga med vatten som passerar så långsamt som vid recirkulationen kommer definitivt hinna värmas på vägen genom slingan de få grader som krävs för att komma upp i samma temp som i hetvattentanken.