NU ÄR DET BRYGGT!
Tack för allt engagemang. Framförallt var det själva temperatursänkningen genom blandning som jag funderade på, inte att blanda, eftersom det är enda alternativet för mig just nu, men nu fick jag massor med ny info. Tack Joel och Ekstedt för fylliga bidrag!
Nu står i alla fall 15 liter Fail Ale på jäsning! :-) (Jag har tyvärr noterat att jag inte var först med den vitsen)
Jag får nu dricka en bärnsten från jämtland och klappa mig på axeln och skriva ett par rader.
Jag har i princip läst på och förberett mig sedan förra lördagen, genom att läsa allt jag hittat under veckan, och även suttit och försökte labba i bla beersmith.
Jag hade fått fram att med mina råvaror så borde jag kunna få et OG runt 1045 vid 18 liter med mitt extrakt.
Valde Ambermalt för det kändes som mellanmjölk. Valde Cascade eftersom den verkar vara mellanmjölk. Valde kottar för jag gillar naturliga råvaror. Valde London Ale jeast eftersom den kändes som mellanmjölk. O så tror jag att det kommer att bli något som ungefär matchar min smak, dvs mellanmjölk, typ Sierra Nevada pale ale.
7 liter vatten i IKEAs 10 litare kokades upp (volym enligt grytan)
3 kg Amber maltextrakt tillsattes vilket gav en kokvolym på drygt 9 liter, precis på gränsen för grytan.
Kokade upp och skummade av det grövsta, klarade mig från överkok, funderar på hur mycket man kan/bör skumma av? Lämnade en del fint skum, har bilder på det.
75g Cascade kottar tillsattes, klockan sattes på 60 min
kokade på , fick ett litet överkok på mindre än 1 dl strax efter humlen gått i
25 g Cascade gick med sista 15 min, alltså totalt 60 min med humle tillsatt.
Kylde i diskho fylld med klampar och petflaskor samt rinnande vatten. Kylde ner till 32 grader, gick ganska fort, till 38 grader kylde jag på 18 minuter.
Enligt grytans index var det då ca 7 liter vört.
Hällde 10 liter vatten i jäshinken, enligt graderingen på hinken, ca 15 grader ur kranen, kommunalt vatten i Kalmar är riktigt bra.
Silade av vörten ner i jäshinken med hjälp av fru som silhållare, fick knappt 15 liter på hinken. Toppade upp ett par dl till jämna 15 liter. Temp 18 grader C
OG Mättes till 1050 vid 21,3 grader C, men jag kalibrerade densometern innan vid 22 grader, så värdet skall justeras ner 4, alltså kalibrerat uppmätt värde
OG 1046. Bestämde att då blir det 15 liter.
Chansade inte att pressa humlen, var också rädd att silen skulle överfyllas, så jag fegade lite. Kramade sedan lätt på humlen som var kvar i grytan och mätte upp ca 5 dl vört som var kvar, borde blivit ca 1 liter om jag spätt det i jäshinken, men det fick bli kvar på bänken. Hade kanske fått ur ett par dl om allhumle fått stå och rinna av ett par minuter. Bakar kanske bröd på det i morgon.
Smakade bra.
Tillsatte en påse London Ale Wjeast 1028 som svällt upp stenhårt under tre-fyra timmar. Vörttemp18 grader.
Skakade hinken någon minut så det blev 5-7 cm skumkant.
Står på jäsning i köket under en bänk, har varit ca 22,5 grader sista tiden i köket så den står nog bra där så länge.
Observationer:
Induktionshäll är bra.
Det kan droppa från fläkten trots fullt ös, hade koll på det så den var nyligen rengjord och dessutom star-sanad innan start. Dubbelsafe.
Det ligger en tom påse näringslösning i jästpåsen, synd att behöva fiska upp den ur jäshinken, kom på det innan jag hällde i jästen.
Mätte först OG innan jag spätt. Densometern räckte inte till :-)
Rör om direkt när maltextraktet hällts i så det inte bränner fast.
Mobilen på ljudlöst gör att timern inte ringer! Missade aromhumlingen med 30 sek.
Det kokar gärna över direkt efter humling.
Irriterande mycket vört kvar i humlen. Måste ha en bättre lösning för avsilningen.
När man skakar tunnan utan vattenlåset så sprutar det vört ur hålet i packningen för vattenlåset.
När man satt i vattenlåset på tunnan och lyfter den så blir det undertryck som tömmer vattenlåset ner i jästunnan. Hade star-san i låset så det borde inte vara fara.
Det är bökigt att kyla i vattenbad, livrädd att grytan skall tippa, det har hänt med marsansås hur många gånger som helst. Får byggas eller köpas en kopparspiralkylare.
Smidigt med liten 10 litersgryta i köket, men med en bra kylare så kanske en 30 l. funkar. Bara spisen orkar.
(Nörrebro brygghus har etiketter med äckligt kletigt klister, direkt till glasåtervinningen, de flesta småbryggerier har lättlösta klister)
Godnatt.