Funderingar kring bryggning av julölen "Bad Santa"

Tänkte försöka ge mig på att brygga en julöl. Hittade receptet på "Bad Santa" som verkar spännande. Har lite funderingar som jag hoppas kunna få hjälp med. Jag har halverat samtliga ingredienser utom jäst och humle.


Bad Santa
10-Liter, all-grain; OG = 1.085; FG = 1.018; IBU = 40 ;ABV = 8.6%

Ingredients:
•    2,7 kg Canadian Pils malt
•    0,225 kg Munich malt
•    0,225 kg Carahell® malt (19 °L)
•    0,225 kg CaraMunich® malt (30–40 °L)
•    14g black patent malt
•    0,225 kg light dried malt extract
•    192 mL lönnsirap
•    0.34 kg torkade körsbär
•    12 AAU US Northern Brewer hops (60 mins) (1 oz./28 g of 12% alpha acids)
•    Wyeast 1084 (Irish ale) yeast
•    0,5 vaniljstång
•    1,5 kanelstång (3 inches, broken into pieces)
Step by Step:
Strong Scotch ale base. Mash all grains at 152 °F (67 °C) for 60 min. Mash out at 168 °F (76 °C) for 10 min. Add dried malt extract and maple syrup at boil. Steep cherries in 1 qts. (1 L) of first wort runnings for 30 min. Strain out cherries and add this wort at end of boil. Ferment at 62–64 °F (17–18 °C). Dry spice in secondary for 2–3 weeks.



Funderingarna går lite kring jästen. Eftersom detta är ett recept på 20L färdig öl original, ska jag halvera mängden jäst eller har det någon betydelse?

Även lite osäker på hur jag ska göra med körsbären. Koka körsbären i 30min i 1 liter vatten och sedan tillsätta i slutet av koket? Korrekt?

Blir även lite fundersam över hur "lite" humle som anges i receptet? (vid 20L färdigt öl)



Tack på förhand!

2 Senast ändrad av JoelS (2015-10-17 16:04:31)

Sv: Funderingar kring bryggning av julölen "Bad Santa"

Med jästen tror jag de tänkt sig en förkultur. Eftersom du har så högt OG bör du nog göra en sådan också. Att bara pitcha ett paket rakt i kommer inte vara populärt hos jästen.

Jag hade nog varit lite försiktig med att dubblera mängden humle på ett recept bara sådär med en massa kryddor och grejer i. Det kanske är så att det blir alldeles för beskt med kryddorna (de kanske t.om. bidrar med beska själva, vanilj är ju exempelvis beskt och blir beskare när det upphettas). Särskilt nu när du har en humlesort med hög co-humulone-halt (sägs bidra med kärv beska). Det är ju rätt mycket karamellmalt i receptet också, men det har nog att göra med körsbären, detta blir mer som en läsk än en öl skulle jag tro. Snabbräknade IBU till 30 med vad du har, men har inte räknat så noga så det kanske är 40, om du inte räknat fram detta själv bör du kanske kontrollräkna.

Tror kanske de lagt körsbären i sina "first runnings" eftersom de inte villa värma upp dem, för annan frukt kan det ge disighet och gele (pektin), men tror inte det gäller körsbär. Det kan också vara så att de vill bevara en del av smaken, ungefär som nypressad ("färskpressad") juice, och därför inte ville koka så länge. Vad vet jag. Hursomhelst, den som kokt körsbärssaft vet att det kan dyka upp en del mask som flyter upp på ytan. Denna hade ju inte jag velat ha i min öl iaf. så hade nog kokt på som du säger, silat och sen lagt till i koket. Att använda vatten och inte vört verkar också klokt, eftersom man gärna vill koka vörten länge, särskilt med pilsnermalt.

Gillar du Dr Pepper förresten? Har en känsla av att detta kommer bli lite som en öl på nämnda dryck. Är väl en sån där sak man antingen älskar eller hatar. Jag hatar det så mycket att första och enda gången jag drack det kunde jag inte äta varken körsbär eller marsipan på ett år. Vill inte förstöra dina förväntningar, men det kan ju vara värt att smaka innan du står där med 20l av saken.