hållbarhet

Hej. Jag undrar hur lång hållbarhet man kan ungefär räkna med om man är noga med renligheten och har två sorters humle och protofloc, häller upp på brun flaska och förvaras svalt i källare eller kyl. Hur länge på ett ungefär håller sig ölen i så fall?
tack. Mvh mathias

Sv: hållbarhet

Hållbarheten är god. Förenklat beror det på vad du brygger. En väldigt stark barlywine håller tills du dricker upp den, en IPA tills dess du tycker att den tappat för mycket i humlesmak och -arom medan en normal lager känns helt ok ett eller kanske ett par år senare rätt förvarad.

För att konkritisera något, så kan man väl säga att om du gör en standard pale ale med en del humle och förvarar ok, så är den garanterat ok 6 månader senare. Gissningsvis ett år också och mer därtill.

Sv: hållbarhet

Skulle väl vilja flika in något om oxidering. Oxidering innan jäsning behöver du inte vara orolig för, men från att det är färdigjäst till att du tappar på flaska bör du vara noga med att syresätta ölet så lite som möjligt (t.ex. tappa med slang/flaskfyllare under vätskenivån). Det känner du säkert redan till. Men ja, det påverkar hållbarheten.

Sv: hållbarhet

Lika länge som köpe-öl om man är noggrann med alla steg. Ju starkare öl desto längre håller den sig bra. Oxidering och smaker som går förlorade sker långt före ett öl blir direkt dåligt. Jag dricker de flesta av mina öl inom ett kvartal men mina riktigt starka tar ett kvartal innan de mognat nog för att ens börja drickas. Humlad öl bör drickas inom någon månad. Lagrad öl inom ett halvår. Stark öl inom några år med välhanterade öl inom 10-20 år.

Sv: hållbarhet

Tack så hemskt mycket för svar. Så om jag förstår det rätt så kan man lagra en ale på ca 5% i alla fall ett halvår utan att det blir dåligt  smile
Med vänlig hälsning Mathias