Ännu en APA

Hej!

Utgår från följande recept:
Volym: 19 L (kokvolym 22,5 L)
OG: 1,055
FG: 1,014
IBU: 31,2 (förväntar mig närmare 40, se nedan)
ABV: 5,4 %
Färg: 14,9 EBC
Brygghuseffektivitet: 70 %

4,350 kg pale ale malt (6,7 EBC)
200 g crystal amber (70 EBC)
200 g Munich II/den lite mörkare varianten (25 EBC)
200 g pale wheat malt

Mäskar 67 C i 60 min. Kokar 60 min (vill helst inte experimentera med denna parametern nu när jag experimenterar med humlen).

50 g Cascade 7,1 % vid 10 min
20 g Centennial 9,7 % vid 10 min
50 g Cascade 7,1 % vid 5 min
80 g Centennial 9,7 % torrhumlas 6 dagar på jästkakan i primären.

Låter detta dra 5 min efter kok och kyler sedan med spiral. Misstänker att detta kommer bumpa upp ölet till cirka 40 IBU. Vad tror ni?

Tänkte jäsa med US-05 i 18 C (höjer till 20 C efter att jäsningen stannat av), 3 veckor. Sen påbörja kallkrasch och när temperaturen droppat ner till cirka 2 C torrhumlar jag i 6 dagar.

Jag vill ha härlig humlesmak men inte tråkig beska. Därför tänkte jag försöka med att bara göra sena givor. Försöker landa åt (american) pale ale-hållet, och inte lika beskt som en IPA, vad nu det ens betyder i dagens läge... Men jag vet inte riktigt hur det ska gå till och jag tycker inte mig hitta några klara råd på Internet.

Har laborerat med lite olika givor men kom fram till det ovan för det känndes enkelt. Varför krångla till det i onödan om jag ändå inte har någon koll på varför jag ska krångla? Torrhumling är jag rätt nöjd med 80 g Centennial, det är övrig humle jag är osäker på.

Nu till frågorna:
* Några tips på förbättringar med receptet ovan?

* Om vi håller oss till pale ale-beska (alltså inte lika beskt som jag tänker mig en IPA, men ändå mycket lukt/smak av fruktighet/citrus), är det för mycket humle ovan i relation till OG/FG/malt? Jag har inget emot att hamna utanför någon specifik ölstil, utan använder dessa exempel mest för att förklara ungefär vad jag förväntar mig.

* Det här med att ha olika givor på 0 5 10 15 20 minuter, hur ska jag tänka där? Förstår att längre tid i värme ger högre IBU, men mindre humleoljor kvar i ölet. Men det motiverar inte varför de flesta recept man ser har många sena givor vid olika tider. För att dra det till sin spets: varför räcker det inte med en giva vid 60 min för beska, och en t.ex. vid flameout för aromernas skull? Framhävs/försvinner olika aromer (oljor) vid olika tider?

* Exempel: Vi har en 30 min-giva av en humlesort, och vill lägga till en 10 min-giva av samma sort. Går det då att uppnå exakt samma resultet genom att göra en enda givan någonstans mitt emellan 10 och 30 min? Vi kan bortse från att den ekonomiska aspekten av att det ev. går åt mer humle. Fortsättning på exemplet: För att vara ekonomiska, kan vi dela upp det i en 60 min-giva och en 0 min-giva med samma resultat?

* Bonusfråga: Kan för sena givor i stora mängder ge upphov till gräsighet eller har jag uppfattat det rätt att det är en myt?