Skördade för första gången jäst i onsdags, igår gjorde jag en förkultur på den jästen. 100gram sprayextrakt och 1 liter vatten, kör med magnetomrörare. Bildades nästan skum med en gång och en jädra skillnad på aktivitet jämfört med när man kör med köpt färsk jäst. Fråga är egentligen om jag hade behövt köra förkultur? Finns de risk för att jag Pitchar med för mkt jäst? Brygger just nu skrivande stund, 17liter, og 54. Skulle uppskatta mängden ren jäst i slurryn till 1,5dl.
101 2012-09-30 12:01:26
Fel att köra förkultur på 4dgr gammal slurry? (3 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
102 2012-09-29 12:05:03
Sv: Hur göra med humlepåsarna ?? (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
I min värld vill man kyla så snabbt som möjligt, tappar man inte smak, arom i tex 0min humle givan om man inte kyler direkt? Samt högre IBU? Blir sugen på att testa metoden att köra whirlpoolen innan kylning, testade förra helgen med att whirlpoola efter kylning, blev ingen kon mest ett 5cm segment längst ner med grums. Skulle kanske väntat lite till..
103 2012-09-20 07:51:23
Sv: Något för hög mäsktemp (19 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Testade termometern igår när jag gjorde min Amercia Brown Ale, fan va nöjd jag är! Riktig snabb och exakt
Så smidigt va att bara stoppa ner den, vips så har du värdet, jämfört med dom analoga.. Ganska komiskt att den digitala mätarn visar ett medelvärde av dom två analoga jag har , en visar för mkt, en för lite.. Så hoppas nu att kunna få lite bättre öl ![]()
104 2012-09-18 22:22:31
Sv: Hur göra med humlepåsarna ?? (19 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Fråga angående whirpool, kör ni igång när vörten är kyld eller medan den är varm? Tänkte testa imorn, tanken är att köra igång virveln efter jag tagit upp kopparspiralen?
105 2012-09-17 22:41:41
Sv: Något för hög mäsktemp (19 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Tack för tipsen!
Inhandlade faktiskt en sån termometer tidigare ikväll innan jag såg ditt inlägg Thomas, kul att den verkar funka bra ![]()
106 2012-09-15 10:17:04
Något för hög mäsktemp (19 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Skulle mäska in min amerikanska ipa igår på 65grader, gick kanon.. trodde jag, sen mäte jag temp men en annan termometer efter mäskningenslut och såg att tempen låg på 68-69, alltså visade någon temometer fel, misstänker den första. Så nu till frågan, har försökt reda ut vad temperaturer på mäskningen spelar för någon roll, kan någon förklara det på ett lätt sätt? Vad jag fått fram så skulle den högre temperaturen ge en fylligare öl samt restsötma?
Bonus fråga, vad kör ni med för några termometrar? (tycker den bästa fortfarande är en vanlig labtermometer men funderar på att gå digitalt)
107 2012-09-15 10:08:30
Sv: BiaB tyg - Sarita (26 svar, postad i Utrustning)
Har länge kört med malt magnus mäskpåse, testade igår påse av sarita tyg som morsan har hjälpt till att sy. Funkade kanon, mycket klarare vört än innan. Så rekomenderas starkt att köra med saritatyg.
108 2012-09-13 12:12:40
Vattenbehandling GBG (4 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
Vill börja med att säga att jag vet att det finns miljarder trådar om vattenbehandling och göteborg, men känner ändå andå att jag vill ta upp det igen. Ska brygga en Ameriansk IPA i helgen.
bor i Göteborg, majorna och har kommunalt vatten. Hittade dessa värden på deras hemsida.
Ca 20
Mg 1.4
So4 25
Na 16
Cl 12
HCO3 ??
Hur får jag fram alkaliniteten?
Har CaCL2, CaSo4, CaCO3 hemma. vad är en lämplig vattenbehandling?
Har innan kört efter Oceans Bryggeriets dosering som dom kör på deras porter. Kanske inte alls gäller för en IPA?
CaCl2 - 0,25 g/liter
CaSO4 - 0,12 g/liter
Förslag, reflektioner och andra åsikter tas vänligen emot
/Erik
109 2012-09-11 07:10:00
Sv: Utmäskning vid BiaB (14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)
kör alltid utmäskning vid 75-77 i 10min, sen efter jag lyft ut påsen häller jag över 5liter vatten (75-77grader) över på påsen som jag sedan häller tillbaka. Har runt 85% effektivitet.
110 2012-09-06 21:37:15
Sv: Brewing classic styles, bra recept? (7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Intressant reflektion med malten, såg i ipa receptet att han rekommenderade om man föredrar att använder engelsk pale Ale att utesluta munich malten pga att det inte skulle bli så maltig smak.
Tänkte beställa en säck Marris otter, men kanske bör tänka om, läst att weyermann ska vara lite mer diskret? Annars hör man ju väldigt lite om Viking malt?
111 2012-09-06 20:26:40
Brewing classic styles, bra recept? (7 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Hej alla ölvänner,
Efter en alldeles för lång sommar är det dags för att bunkra upp för den mörka årstiden. Lagret står tomt och har lusläst brewing classic styles på sistone och fått inspiration till att testa fyra recept. American pale Ale, american amber, american Brown Ale och american ipa, kanske bör nämnas att temat är Amerika
så till frågan, någon som testat recepten och har någon synpunkt, reflektion eller annan åsikt?
112 2012-09-02 07:24:14
Sv: saftsil v2.0 (7 svar, postad i Utrustning)
Jag kör med maltmagnus motsvaring till protafloc. Jag körde innan med hävert och då var det inte samma problem, men nu har jag moddat kastrullen med kulventil i botten som i sin tur är smidigare tycker ja om man bortser från att man får med all grums då. Har testat whirpool men fick inte till de, så då fortsatte jag med att tappa direkt efter kylning till saftsil. Byter ofta ut en saftsil efter halva tappningen samt har jag en stålsil modell grövre ovanpå saftsilställningen som samlar upp det grövsta.
kanske är så att sarita tyget är finare än saftsilens tyg. Kanske min ide faller på de, ska iaf testa nästa gång innan jag utesluter det helt. En ide är väl oxå att försöka få till whirpool
113 2012-09-01 18:36:23
saftsil v2.0 (7 svar, postad i Utrustning)
Varje gång jag ska sila av vörten blir jag så jädra trött på den förbaskade saftsilen som hela tiden kläggar igen. Så efter en produktiv dag med bla. magnetomrörarebygge så kom jag på iden med att jag kunde lägga saritatyg i min durkslag från ikea. Har ännu bara kört en betatestning med vatten men borde fungera ypperligt. eller vad tror ni? Tror med detta att jag kan åstadkomma att sila av vörten i samma takt som jag tömmer kastrullen.
Saritatyg
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ … #/20110286
Durkslag
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50103755/
114 2012-09-01 16:48:45
Sv: Golden Ale recept eftersöks! (5 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Ah man kanske skulle ta å skicka ett mail. På glenn no 5 flaskan står faktiskt att malten är Marris otter, humlad med pilgrim, perle och crystal! Vad tror ni om givorna? Tycker spontant Glenn är väldigt maltig och clean i smaken så kanske inte så sena humle givor? Skulle inte heller bli förvånad om de är s-04. Har förövrigt ocean porter klonen på jäsning nu. Ska bli intressant ![]()
115 2012-08-30 10:18:26
Sv: BiaB tyg - Sarita (26 svar, postad i Utrustning)
Jag kör med distans från Maltmagnus, inga problem med omrörning. Spontant skulle jag tro att man skulle kunna köra utan.
116 2012-08-29 08:34:09
Golden Ale recept eftersöks! (5 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)
Är på jakt efter ett bra golden ale recept. Tycker Ocean Glenn no 5 och Oppigård Golden ale är två riktig j*vla bra öl så hade vart en dröm att kunna brygga ett öl som liknar dessa!
117 2012-08-24 15:14:02
Sv: Pall med flaskor (4 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
Det är flaska 1006 brun, enkel flaska utan patentkork. Priset inkluderar allt, inklusive frakt.
118 2012-08-24 07:25:24
Pall med flaskor (4 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
Finns det intresse av att köpa in en hel pall med 33cl flaskor, 2394st och vara några stycken som delar på de, lämpligtvis i Göteborgsområdet? En hel pall skulle kosta 9335 kr (3,9 kr/flaska) från Flaskor och burkar. se. Vet inte i nuläget hur man ska lösa de logistiskt men borde kunnat lösas på något sett
119 2012-08-16 22:02:45
Köpes 30+ liter kastrull (0 svar, postad i Köpes/säljes/bytes/skänkes)
kollar här innan jag köper från Humle, alltså intresserad av kastrull minst 30 liter inom gbg-området
/Erik, (Krossen Bryggeri)
120 2012-08-14 20:20:58
Sv: Tryckkokare (9 svar, postad i Utrustning)
Hehe var ganska långt ute å cyklade där förstår jag nu
Tack för ett bra svar, ska leta upp å läsa det du föreslog! Kanske lite overkill för mig just nu men har ju märkt att man fastnar längre och längre in i bryggarträsket ju längre man håller på så snart är man väl där
/kb
121 2012-08-14 11:47:21
Tryckkokare (9 svar, postad i Utrustning)
Hallå,
Är en nybörjare på bryggandet som börjar bli varm i kläderna. Har gått runt och funderat en sak, kockar använder ibland tryckkokare för att maximera smaken i visa rätter i och med att inget förångas bort. Skulle man inte kunna göra samma sak med humle, tex sista givan 0min. Att man utesluter den i vanliga koket och sen kör humlen i tryckkokaren fort och sen tillsätter de kanske när vörten är 50-60 grader. Eventuellt skulle man då få ett humle extrakt som har bibehållit alla dofter, smaker osv.
Kanske är ute och cyklar.. men ibland måste man tänka outside the box