Med tanke på lagringen så tror jag din 1-min giva blir onödig, aromhumlen hinner försvinna i lagringen.
Personligen hade jag lagt den tillsammans med 15-min givan

52

(19 svar, postad i Utrustning)

Tackar och bugar!
Sökte faktiskt på tryckspruta men såg bara de 3 första förslagen på alldeles för stora sprutor. Klantigt smile

53

(19 svar, postad i Utrustning)

Tänkte sätta ihop denna lösning men hittar inte någon "pumpsprayflaska" på Jula.
Har testat en mängd olika saker att söka men hittar ingen liknande produkt, någon som vet mer exakt var man bör söka efter.

54

(6 svar, postad i Kontakt)

Var i Borås bor du soffgrupp?
Jag har minst ett par vattenrapporter liggandes för Borås

55

(6 svar, postad i Kontakt)

Finns i Borås och försöker gärna hjälpa dig att hitta felkällan.

Trevligt att höra att de funkar bra, har detta på inköpslistan.

Jag brukar använda blomspruta med starsan.
Har oftast ett fat tomt som jag använder som spolfat för att rengöra slangar, kopplingar, tappar mm.

Det mesta ang. JG-kopplingar finns hos dem själva: http://www.johnguest.com

Är intresserad av en Northern B. eller Hallertauer

Kan finnas en del varianter hos din lokala handelsträdgård, har sett Hallertuer Magnum t.ex.
Om planta trivs eller ej beror på var i Sverige du bor, stort land. Köp en planta eller rhizom, det skall vara en honplanta annars får du inga kottar.
Finns att beställa en del från Tyskland: http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/

Ale är ganska brett och du skulle kunna i princip kunna vilken humle som helst. Jag tror du behöver specificera dig lite mer om du vill ha en passande humle.

Gällande chillis 50L kylväska som jag också använder så blir det ganska mycket kvar på botten under tapphålet.
Naturligtvis kan man luta väskan för att få ut allt men min erfarenhet är att man fortfarande inte får ut allt.

Jag gjorde ett nytt hål och satte i en ny tappkran, fick då ut ca 1,5-2L vört mer om jag inte minns fel.

62

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Har nu testat och kan säga att allt funkade över förväntan, väldigt smidigt med lite tid varje dag.
Totalt sett så tog det längre tid jämfört med en vanlig bryggning. Megens tips med timer och termostat kan definitivt sänka tiden ytterligare.

Jag gjorde ett liknande recept som jag gjort tidigare på en pale ale för att se om det finns nackdelar med att dela upp bryggningen.
Det enda jag kunnat se än så länge är att vörten blev mycket grumligare än vanligt. Inga incidenter under bryggningen tyder på att det borde ha med uppdelningen att göra.

Bara att vänta några veckor för att se resultatet, jäsningen är i full blom wink

63

(17 svar, postad i Humlegården)

Kontaktade Thomas Fawcett ang. deras havremalt.

Dear Mikael,
Thank you for your enquiry. I think it is fair to say that our Oat Malt has less gluten in it than the barley and wheat equivalent, but we can’t say
That it is “gluten free”. The definition of “gluten free” varies slightly between different countries, and I know that some brewers in the UK have
played around with recipes including the use of Sorghum Malt ( which is gluten free ). Their resulting beer has been sold as gluten free, and presumably
they have had it analysed in order to make that claim, but there have also been many problems brewing with sorghum.
Unfortunately we no longer make sorghum malt.
Therefore you might be able to use a lot of Oat malt in the grist, and the resulting beer may analyse for low enough levels of gluten to qualify as gluten free
but I couldn’t guarantee anything. I’m sorry I can’t be more helpful, but good luck with whatever you decide.
Yours sincerely,
Brian Hickman.

Blöt t-shirt runt jäshinken brukar göra ett par grader.

65

(17 svar, postad i Humlegården)

Enligt vad jag kan läsa så är det precis som du skriver megen.

Hittar ingen info om TFs havremalt ang. spår av gluten. Om det inte står glutenfri så kanske man skall anta att det finns spår av gluten.

66

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack, blir nog nästa inköp!

67

(17 svar, postad i Humlegården)

Japp, inget gluten i havre.

68

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Det är sant, jag testar och funkar det inte bra så kör jag din metod.
Om inte annat så är det ett utmärkt sett att trimma ner på tiden ytterligare.

Finns det någon billigare variant än UT-200 som funkar bra?
Har Perlick-tappar och fat på inköpslistan som inte ännu inte godkänts av regeringen, kan bli tajt med ytterligare en termostat för 500:- smile

69

(17 svar, postad i Humlegården)

Har en bryggarkollega som kommer brygga på MM:s durrasirap tillsammans med havremalt.
Skall se om jag kan komma över en bryggd när det är klart och posta receptet.

70

(28 svar, postad i Utrustning)

Nej, någon får rätta mig om jag har  fel.
Generellt sett så har du samma serveringstryck oberoende av temperatur. Serveringstrycket skall vara anpassat så att man får en jämn ström av öl utan för mycket skum.
Ett varmt fat kommer behöva ha högre tryck för att kolsyras korrekt, detta innebär att du behöver en längre sytråd jämfört med ett kallt fat för att få samma serveringstryck.
Alternativet blir att släppa på trycket i fatet för att få ett bra serveringstryck. Då behöver dock fatet fyllas igen efter servering för att kolsyran inte skall gå ur ölen.

71

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Beroende på förutsättningarna så tror dock att resultatet kan bli ganska likt. Om jag värmer upp mäskvattnet till 100C dagen innan så borde tempen vara lagom tills det är dags att mäska.
Eftersom jag gör detta sist efter vägning av malt osv så skulle jag tro att jag når 100C vid 21-22 på kvällen.
20 timmar senare när jag kommer hem från jobbet så borde tempen på vattnet sjunkit med ungefär 25C till 75C vilket blir perfekt.

Funkar inte min idé så går jag nog på timer som du säger megen.

72

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Japp, det får bli en test

73

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Jag brukar som du köra igång runt 6-7 på morgonen för att vara klar till lunch. Dock så blir det många gånger jag inte kan brygga för att barn skall köras osv.

Håller med dig om momenten men tror dock inte min setup är så farlig.

Dag: Framtagning av utrustning samt vägning av malt: ca 35 min
Dag2: Mäska/Cikulera samt uppkok till 100C: ca 2,5 timmar, 20 min jobb
Dag3. Kokning samt kylning och disk: 2 timmar, 30 min jobb

Har 50L gryta och tänkte göra 26L batch så jag behöver inte oroa mig för överkokning osv.
Tiderna kan ju variera beroende på typ av öl etc. Kan nog vara bra att hålla sig borta från öltyper/malt som kräver mer kokning.

Har testat BIAB men övergav det efter två batcher som fick felsmaker. Jag skyller inte allt på BIAB men efter att ha fått ca 60L öl som inte var enligt förväntningarna så la jag ner BIAB.

74

(14 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Med barn, jobb och allt annat som tar tid så ser jag det som omöjligt att brygga en vardag och det blir alldeles för lite bryggningar.

Har läst och fått lite inspiration från Raaskens tråd om att mäska över natten. Enda nackdelen som jag funnit med denna lösning efter att ha läst på en del på homebrewtalk är att smaken på ölen blir lite annorlunda, svårt att sätta fingret på vad det är enligt det trådar jag läste. En del föreslog att mäsken kan surna något under natten eftersom man endast når 67C.

Ett upplägg skulle kunna se ut så här:

Dag 1:
Ta fram all utrustning, mät upp allt malt och värm vatten till 100C i en isolerad kittel.

Dag 2:
Justera temp om det behövs.
Mäska
Koka upp vört till 100C
Töm och diska mäskkärl.

Dag 3:
Kokning av vört
Kylning
Disk

Med detta upplägg så borde tiden varje dag vara väldigt liten och man borde enkelt hinna med godnattsagor, kvällsmat osv.

Tror ni det kommer funka?
Tips och ideér uppskattas!

/Mikael

75

(16 svar, postad i Utrustning)

Jag kan absolut inte detta men om jag inte minns fel så blev det problem med att ha kylar i ex. garage efter att de slutade med freon.

Google lite snabbt och hittade lite information om Samsungs kylskåp som klarar intervallet 10-43 grader.
Citat från Samsung "så om du inte har värme i ditt garage och temperaturen kan sjunka lägre än +10 grader borde du inte ställa in skåpet i garaget."