1 Senast ändrad av Kiwi (2013-02-24 21:19:49)

Input på veteöl recept

Hej alla,

Har gjort mitt allra första recept i Beersmith och skulle vilja be om er hjälp att kolla igenom det så att allt ser rätt ut och lite input på om något kan göras bättre.

    Weizen/Weissbier 

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU 
0,13 kg Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC)
0,15 kg Wheat Dry Extract [Boil for 60 min](11,0 EBC)
2,57 kg Wheat Dry Extract [Boil for 7 min](6,0 EBC)
30,00 g Hallertauer Hersbrucker [2,80 %] - Boil 60,0 min 6,6 IBUs 
7,00 g Hallertauer Hersbrucker [2,80 %] - Boil 10,0 min 0,6 IBUs  
2,00 g Yeast Nutrient (Boil 1,0 hours)
2,0 pkg Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [124,21 ml] (förpackad 11 feb 2013)
 
Beer Profile

Batch Size (fermenter): 23,00 l
Est Original Gravity: 1,045 SG - Est Final Gravity: 1,010 SG
Measured Original Gravity: 1,046 SG - Measured Final Gravity: 1,010 SG 
Estimated Alcohol by Vol: 4,6 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 % 
Bitterness: 13 IBUs Calories: 427,1 kcal/l 
Est Color: 6,4 EBC  
 
Carbonation Type: Bottle Volumes of CO2: 3,5 
Pressure/Weight: 239,52 g Carbonation Used: Bottle with 239,52 g Corn Sugar 
Keg/Bottling Temperature: 23,0 C Age for: 30,00 days 
Fermentation: Ale, Two Stage Storage Temperature: 20,0 C

Enligt http://www.mrmalty.com/calc/calc.html bör jag använda 1.8 jästpack, jag känner mig dock väldigt osäker ifall jag verkligen ska använda två jästpack och kanske riskera att "overpitcha" jästen eller om ett pack kommer att räcka utan att ge bismaker/för mycket estrar från den högre temperaturen på 24 grader som det kommer jäsas i (ganska varmt hemma).

Ang. bittergivan vid 60, skulle det gå bra ifall jag bytte ut halva mängden mot t.ex. Nelson Sauvin vilket har ett högre AA-värde på 11.5% eller skulle det ge icke typisk smak och arom i ölet? Tänkte att Hersbrucker humlen som jag har är väldigt låg på AA vilket säkerligen kan ge ett stort smakbidrag trots 60 minuters koktid.

/Kiwi

2 Senast ändrad av bjolu340 (2013-02-24 20:16:41)

Sv: Input på veteöl recept

Nej, det stämmer inte helt. Det är alldeles för lite vetemaltextrakt.

Kan inte läsa någonstans hur mycket öl du ska göra men 0,13 kg blir ju knappt en halvliter..

Vidare behöver du inte vara rädd för överpitch med två paket 3068 - å andra sidan har jag mixtrat lite med att underpitcha med just den här jästen (och då snackar vi bra mycket mindre jäst än såhär) och det har fungerat alldeles ypperligt så jag hade nog faktiskt nöjt mig med att smacka paketet några timmar innan bryggningen och sedan hälla i det. Annars kan du också göra en förkultur men jag tycker nog ändå att man kan försöka att inte krångla till saker och ting alldeles för mycket vid de första bryggningarna.

Varför ska du ha socker i?

Det går fint att ersätta humlen mot en högalfa istället.

Jag jäser vid lite lägre temp, brukar sikta på 17 grader för 3068. Fantastiskt god öl blir det med.

Edit: Oj, 24 grader i rummet. Det var väldigt varmt det. Du har inte lite kallare någonstans?

3 Senast ändrad av Kiwi (2013-02-24 23:28:34)

Sv: Input på veteöl recept

Oj, såg nu att jag missat en rad.
Har uppdaterat med "Batch size" (23 liter) samt korrekt mängd DME utöver det som redan var nedskrivet (2,57 kg Wheat Dry Extract [Boil for 7 min](6,0 EBC)). Sockret har jag haft med för att öka alkoholstyrkan något utan att för den delen få ett mörkare öl.

Vad gäller temperaturen så är det tyvärr lika i hela hemmet (och längan), föreningen är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det. Har dessutom alla element avstängda big_smile Om dagarna kan jag nog få ner det till 20-21 grader genom att öppna dörrar och fönster. Funderar på om jag inte ska köra med isbad som får bytas en gång om dagen.

Hur blev resultatet när du underpitchade jästen och hur mycket av det totala innehållet använde du?

Sv: Input på veteöl recept

Jag experimenterade med belgisk öl för ett tag sedan och hade plötsligt fem liter 50-50 vete & pale-malt vört över. Struntadei att skaka upp jästen i en 33cl flaska från föreg bryggning och slog i jästslattem från flaskan i vörten. Flaskan var ganska ny.

24 timmar senare hade jag rejäl kröjs och jag kände ingen eller iaf liten  skillnad på smaken jmft med de omgångar jag gjort med förkultur...

Det är väl sällan man vill underpitcha men just den här jästen gör vissa det med.

Sv: Input på veteöl recept

Kör med ett paket jäst tycker jag och spara det andra till nästa bryggning. Underpitcha funkar utmärkt vid jäsning i 18-22c för denna jäst enligt mig smile

Sv: Input på veteöl recept

bjolu340 skrev:

Jag experimenterade med belgisk öl för ett tag sedan och hade plötsligt fem liter 50-50 vete & pale-malt vört över. Struntadei att skaka upp jästen i en 33cl flaska från föreg bryggning och slog i jästslattem från flaskan i vörten. Flaskan var ganska ny.

24 timmar senare hade jag rejäl kröjs och jag kände ingen eller iaf liten  skillnad på smaken jmft med de omgångar jag gjort med förkultur...

Det är väl sällan man vill underpitcha men just den här jästen gör vissa det med.

Jo men precis, efter att du skrev att man gärna underpitchar just den jästen så läste jag på en massa om det, samt kollade även ett klipp med en WYEAST representant som berättade om just detta (enligt honom skulle man pitcha ca. 6 milj/ml för banan samt 14-18 milj/ml för kryddnejlika)

Lindh skrev:

Kör med ett paket jäst tycker jag och spara det andra till nästa bryggning. Underpitcha funkar utmärkt vid jäsning i 18-22c för denna jäst enligt mig smile

Nu blir skillnaden att min bryggd troligen kommer jäsas i uppemot 24*C , om inte mer som det ibland har blitt (runt 27 har rumstempen toppat enstaka gånger). Just därför som jag tänkte att 2 paket kanske skulle visa sig ge ett bättre bidrag än ett ensamt.

Hoppas inte att det låter som att jag ifrågasätter någon, lär mig fortfarande något nytt varje dag smile

Sv: Input på veteöl recept

Du borde brygga Saison i de där temperaturerna. Men hur lever ni i detta? Jag brukar sikta på 20 hemma..

Sv: Input på veteöl recept

bjolu340 skrev:

Du borde brygga Saison i de där temperaturerna. Men hur lever ni i detta? Jag brukar sikta på 20 hemma..

Tja man vänjer sig när man inte har annat till val, ska nog googla och läsa mer om vad en Saison är smile

Sv: Input på veteöl recept

Blöt t-shirt runt jäshinken brukar göra ett par grader.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Input på veteöl recept

T-shirt på hink, stående i balja med vatten, så håller den sig blöt och kall länge utan tillsyn.

Sv: Input på veteöl recept

Liten update, köpte en plastlåda från Ikea på 45L som passade perfekt med jäshinken. Tillsammans med lite vatten och ett ispack som byts 1-2 gånger om dagen så håller sig temperaturen mellan 19-20 grader, helt perfekt för Wyeast 3068 och ett veteöl med andra ord big_smile