1 Senast ändrad av Riquisimo (2013-03-07 12:00:53)

Köpes: Humleplanta/frön i Stockholm

Hej!
Jag vill börja odla humle och är ute efter en sort som växer på bra, men som också går att brygga öl på (helst ale) i framtiden. Viktigt är också att sorten kan "överleva" vintern, alltså komma tillbaka nästkommande år.

Därför söker jag nu frön eller växtdelar som kan planteras.

Mvh,
Rico

Sv: Köpes: Humleplanta/frön i Stockholm

Kan finnas en del varianter hos din lokala handelsträdgård, har sett Hallertuer Magnum t.ex.
Om planta trivs eller ej beror på var i Sverige du bor, stort land. Köp en planta eller rhizom, det skall vara en honplanta annars får du inga kottar.
Finns att beställa en del från Tyskland: http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/

Ale är ganska brett och du skulle kunna i princip kunna vilken humle som helst. Jag tror du behöver specificera dig lite mer om du vill ha en passande humle.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Jag har Tettnanger, Northern B och Hallertaue som växer på bra sedan ett par år tillbaks, jag flyttade ett par plantor i höstas och passade på att plantera om ett par rizomer i krukor, de som klarar mälardals vinter och kommer igång i vår delar jag gärna med mig av för de som är intresserade.

Är intresserad av en Northern B. eller Hallertauer

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Torstensson: Tack för tipset, såg att jag glömde skriva att jag bor i Stockholm. Jag är inte så kräsen när det gäller typ.

Tristan: Jag är mycket intresserad!

+1 på intresserad av plantor.

Då får vi hoppas på att de tar sig, krukorna hamnade under ett par decimeter med jord innan kylan kom i vintras, så fort snön och den värsta kylan är över så plockar jag fram dom i drivbänk.
Tillsvidare får ni nöja er med 2011 års skörd http://houblonetcompagnie.blogspot.se/2 … orten.html

Väntar med spänning. Fina bilder.

Är det någon som har andra sorter så byter jag gärna, jag har en mindre åkerplätt till utrymme så det skulle även kunna bli så att jag kan vara fadder åt någon som vill ha en planta men inte har utrymmet hemma.

Tristan skrev:

Är det någon som har andra sorter så byter jag gärna, jag har en mindre åkerplätt till utrymme så det skulle även kunna bli så att jag kan vara fadder åt någon som vill ha en planta men inte har utrymmet hemma.

Jag en Perle som skulle behöva seriösare boplats.  Balkongen var inge vidare. Kan det vara intressant?

Mvh Fredrik

Humlens boplats är en dryg mil från där SM håls i år, så ni som ska dit kanske vi kan ta en visit under söndagen?

tänkte också testa lite humle odling. När skall man plantera ut dem? maj kanske? Kan man odla upp dem inom hus nu innan våren eller är det ingen god idé. Jag har verkligen inga gröna fingrar, mina blommor dör vanligtvis en långsam men säker död:) men tänkte bättra mig nu när man äger lite mark:)
Kan man lyckas få nån amerikansk humle tex Cascade att klara sig på 60:de bredgraden?

petern skrev:

tänkte också testa lite humle odling. När skall man plantera ut dem? maj kanske? Kan man odla upp dem inom hus nu innan våren eller är det ingen god idé. Jag har verkligen inga gröna fingrar, mina blommor dör vanligtvis en långsam men säker död:) men tänkte bättra mig nu när man äger lite mark:)
Kan man lyckas få nån amerikansk humle tex Cascade att klara sig på 60:de bredgraden?

Maj borde funka, om du ska driva upp dom innomhus innan friland bör du nog inte driva på dom för hårt (varmt och ljust) när du sedan tar ut dom så får de en chock av nattkyla och lite ljus så de vissnar.

Köpte 4 rizomer av challenger och primadonna från Willingham Nurseries i England och planterade dem igår. Bra och snabb leverans samt en bra sida med mycket info. I huvudsak Engelsk humle men även tysk och amerikansk. De var även väldigt bra att få råd ifrån.

lenoz skrev:

Köpte 4 rizomer av challenger och primadonna från Willingham Nurseries i England och planterade dem igår. Bra och snabb leverans samt en bra sida med mycket info. I huvudsak Engelsk humle men även tysk och amerikansk. De var även väldigt bra att få råd ifrån.

Samma här, planterade en Fuggles och en Whitbred Golding i kruka som ska ner i friland efter sista nattfrosten.

När köpte ni dom? Hittade Willingham nurseries för två veckor sen men man kan inte beställa något... Plantor tillgänglig i slutet på april, står det.

Tristan, hur har det gått med din humle? Finns det tillgänglig rhizomer/plantor till SM?

Bee skrev:

När köpte ni dom? Hittade Willingham nurseries för två veckor sen men man kan inte beställa något... Plantor tillgänglig i slutet på april, står det.

Tristan, hur har det gått med din humle? Finns det tillgänglig rhizomer/plantor till SM?

Jag beställde för någon vecka sedan, tog ca:10 dagar innan den kom i posten, lindade in dom i fuktat papper och la dom svalt tills i förrgår då de sattes i kruka.

Jag kommer åka förbi och titta till plantorna både före SM och dagen efter, om de har kommit igång så kan jag ta med några.

Bee skrev:

Ja deras site verkade inte riktigt funka som den skulle. Jag mailade och löste det på det sättet.

Tristan skrev:

Jag har Tettnanger, Northern B och Hallertaue som växer på bra sedan ett par år tillbaks, jag flyttade ett par plantor i höstas och passade på att plantera om ett par rizomer i krukor, de som klarar mälardals vinter och kommer igång i vår delar jag gärna med mig av för de som är intresserade.

Några nyheter om detta? Tar gärna en av varje. smile
Kommer beställa från willingham i nästa vecka. Nu funkar ju hemsidan... men tyvärr säljs bara plantor nu... lite dyrare frakt. Tänkte invänta Cascade plantorna och dessutom köpa Fuggle och ev någon mer... Jag återgäldar gärna med dessa nästa år. smile

Jag är så jävla taggad på att odla egen humle... saknar bara plantor, vilket kan förklara varför jag är så på...

Bee skrev:
Tristan skrev:

Kommer beställa från willingham i nästa vecka. Nu funkar ju hemsidan... men tyvärr säljs bara plantor nu... lite dyrare frakt. Tänkte invänta Cascade plantorna och dessutom köpa Fuggle och ev någon mer... Jag återgäldar gärna med dessa nästa år. smile

Jag är så jävla taggad på att odla egen humle... saknar bara plantor, vilket kan förklara varför jag är så på...

No problem, jag kan ta med någon planta fast de inte kommit igång ordentligt, de kommer igång när de känner för det.

Jag skulle gärna köpa någon planta/frö etc i samband med SM. Någon som har till salu?

Lindh skrev:

Jag skulle gärna köpa någon planta/frö etc i samband med SM. Någon som har till salu?

Som sagt, jag tar med några krukor med rizomer från förra året, de som tar sig delar jag gärna ut, jag ä inte här för att tjäna dollar.

Tristan skrev:
Bee skrev:
Tristan skrev:

No problem, jag kan ta med någon planta fast de inte kommit igång ordentligt, de kommer igång när de känner för det.

Härligt. Då ska vi bara känna igen varandra också. Jag skickar ett PM. smile

Ni som fick humleplantor under SM säger jag bara lycka till, er andra som inte fick några, synd för er, har en planta kvar, först till kvarn, finns i dagsläget i södra Stockholm.

Du har mail.