51

(139 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Jag tänkte göra min första weissbier inom ett par veckor. Jag kunde inte motstå rean här på humlegården så jag tog med en flaska WLP630 (Berliner Weisse) i senaste beställningen. Blev sugen på att exprimentera lite. Tänkte mig 50% pilsnermalt som jag delmäskar och sedan 50% torkat vetemaltextrakt. Pearle till ca. 10-15 IBU.

Istället för att man tillsätter hallonsaft vid servering som tydligen är brukligt med Berliner Weisse så tänkte jag köra i lite hallon i sekundären. Bra/ dåligt?

Frågan är vilken jästemp som skulle passa ölen bäst? Står 20-22 grader på jästflaskan men känns som man kanske skulle jäsa lite svalare för att minska ner ev. skumbananer lite?

52

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Provsmakade en flaska av ölet idag.

Tyvärr blev det lite för lite kolsyra med 5g socker/l. Men nu vet jag det.

Ölet i sig smakde ganska rent, bra beska, och lite lite lite diacetyl om man känner efter. Dock aningens för fylligt för min smak. Tycker alla öl jag gjort hittils har legat på gränsen till lite väl fylliga. Kanske skall skippa dextrinmalten jag använt.

På det hela är jag rätt nöjd, och sporrad att göra ett nytt försök med delmäskning med böhmisk pilsnermalt, flytande jäst och ännu lägre jästemp (har ca. 8-9c i källaren just nu).

Detta är för övrigt nog det klarast öl jag gjort. Inte alls mycket bottensats i flaskan.

53

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hmm,

Tappade om till sekundär idag. Om än lite sent.

Verkar ha jäst ut lite väl mycket. Mätte SG till 1.015-16. Undrar varför? Jäst i 18-19 grader. Är verkligen S-04 så effektiv?

Smakade... potent. Ganska kraftig nötig arom från brunmalten (blir lite mindre nästan gång), samt en del alkohol.

Hävde i 10g ekspån så får jag smaka av när det smakar "lagom" med ek. Tror den här ölen kommer behöva en del lagring innan den kommer till rätta.

54

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej Igen,

Lite sent men det blev "bryggkväll" igår. Receptet något modifierat:

Mr. Z's Oak Aged Wee Heavy
Style: Strong Scotch Ale
Type: Extract/Partial Mash
OG: 1.072
FG: 1.023
ABV: 7.07%
IBU: 18.05

Batch Size: 9l

Grains:
1kg Amber dry extract
0.2kg Dark extract
0.2kg Viking Crystal 100
0.2kg Thomas Fawcett Brown Malt
0.35kg Pilsner Malt
54g Sugar (kolsyrejäsning)

Hops:
7g Whitbread Goldnings Variety i 60 min.
6g Whitbread Goldnings Variety i 15 min.
5g Whitbread Goldnings Variety i 5 min.

Yeast:
Safale S04

Additions:
9g Oak Chips 7days in Secondary

Fermentation Steps:
Primary 7days @ 16grader (Råkade vara det i källaretrappan, och jästen skulle visst fixa ner till 15 grader)
Secondary 7 days (eller tills "rätt" ekkaraktär infinner sig) @ 20grader

Mäskningen blev rätt "vild" då jag råkade få en lucka och passade på att brygga rent spontant. Krossade malten i en matberedare och använda en "saftsilsställning" som jag spände fast ett (förkokt)gardintyg från ikea i. Höll ganska exakt 68 grader i 60 min. Dock spillde jag lite malt i vörten när jag skulle låta den droppa ur under uppkoket. Kanske inte är så farligt så det fick vara med i koket.

Annars flöt det på smidigt. Brunmalt luktade riktigt nötigt och fint.

Kylning till ca. 18-19 grader tog runt 45minuter i vattenbad.

I med upplött jäst och in med det i källartrappan. Nu håller vi tummarna att det blir bra!

55

(16 svar, postad i Kontakt)

hembryggt skrev:

Hej!

Både jag och min sambo är öldomare, så om du vill ha feedback på någon öl så är du välkommen att lämna den till oss. Vi bor i Askeby, men det går bra att komma förbi mitt jobb (Ågatan i Linköping) och lämna några flaskor.

/Erik Rönnqvist

Trevligt. Själv bor jag utanför örtomta så jag skulle definitivt kunna komma förbi. Nu förväntar jag mig kanske inga toppbetyg för mina första bryggder men det vore kul att veta vad man kan förbättra...

56

(16 svar, postad i Kontakt)

Weinkeller skrev:

Styrman:Jag hjälper dig gärna om jag kan, skicka mig ett mejl så löser vi det.

Björn: Angående Östgöta Ölklubb, är den öppen för nya medlemmar? Vilka villkor finns? Kontakinfon på sidan du länkar till är lite bristfällig. Det skulle vara trevligt att träffa lite bryggarkollegor IRL så att säga.

Hej!

Lite sent Weinkeller. Men jag tror jag har löst mina problem. Verkar som det funkar nu.

Dock är det ju alltid kul att träffa likasinnade! Vore kul att vara med och brygga med några lite mer erfarna. Verkar vara riv efter platserna till Eriks helmaltskurser också så man kanske inte kan räkna med att komma med där.

Skulle det gå att få lite respons/kritik på hembrygga öl av någon.

@Weinkeller: Bor du i östergötland?

MVH
- Styrmannen

57

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej Igen!

En liten update.

Igår har ölet stått på sekundär i 3 veckor i min matkällare. Temperaturen har legat kring 5-8 grader.

Mätt OG och fick 1017, vilket jag tyckte var lite högt. Men sedan kom jag på att jag hade ny hydrometer, och den visade visst 1005 i rent kranvatten så FG hamnade på 1012.

Ölet var väldigt klart med mycket lite bottensats, smakade rent med en tydlig beska. Åkte på flaska med 5g socker / liter öl, och ställdes i 18 grader C för kolsyrejäsning.


Antar att det är OK att kolsyrejäsa lageröl lite varmare?


På det hela är jag ganska nöjd såhär långt. Vi får se om 2-3 veckor när det är dags för första provsmakningen!



För övrigt så satte jag även en sats med en coopers pilsenerburk(som jag skrev om i början) som bas för jämförelse. Samma jäst och kompletterande smak och aromhumle... Jäser i matkällaren nu!

58

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Weinkeller skrev:

De är ganska finmalda va? Kanske ska minska kontakttiden eller mängden något i såna fall.

Ok. Kör med 1g/l i 7 dagar och smakar sedan av och avgör om det skall ligga i längre!

59

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Weinkeller skrev:

Nej, min Wee är rökfri. Däremot har jag en Havreporter på jäsning med ca 24% tysk rökmalt. Den ska faktiskt även få en laddning amerikanska ekchips också, hör och häpna ca 1,5g/l wink

Nu har jag inte just amerikanska ekchips utan en sådan där vit påse som det bara står "ekspån" på. Är väl främst tänkt att ha till vinsatser. Vill minnas att det följde med en sådan till en sats Doc's jag gjort.

60

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Weinkeller skrev:

Jag tycker du har fattat det rätt även om du kan gå upp ett par grader på mäskningen. Om du vill kan du doppa påsen någon kvart efteråt i en ny kastrull med varmt vatten för att "laka" ut lite återstående socker.

Jag hade nog även sänkt jästempen till ca 18 grader i rummet, 04:an är snabb och genererar en del värme särskilt på en starkare öl. Så tempen i jäshinken kan bli ett par grader över rummets temperatur.

1,5g/l ekspån kommer nog ge en kännbar karaktär då du inte har så mycket annat som stör i smakbilden. Testa med den mängden först och smaka av ölen, tillsätt sedan mer om du tycker att det behövs.

Jag tycker ditt recept låter gott, aldrig fel med en Wee Heavy, har faktiskt en själv på gång som är inne på sluttampen av jäsningen nu.

Tack för respons.

Ja jag jag har läst att S04 både är snabb och flokulerar bra. Blir detta öl bra och jag bestämmer mig för att göra en Wee Heavy igen (lite mer planerat) så tänker jag nog prova Scottisch Ale 1728.

Använder du någon form av rökmalt till din Wee Heavy? Det finns ju lite sådana toner i t.ex. Belhaven Wee Heavy och det nämns ju också när man läser om stilen.

Vad gäller eken så gillar jag ek, och tanken är väl att kanske få ut lite vanilj/toffeaktika smaker. Jag kör på den mängden jag har. Så får jag väl tillsätta mer alt. låta eken ligga med längre om jag vill ha mer smak.

MVH
- Styrman_Jansson

61

(14 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej,

Har inget jäsande för tillfället (förutom min pilsner som står och lagrar till sig i källaren) och abstinensen börjar bli för stor. Har slängt ihop ett lite recept på en Strong Scotch Ale. Dock vet jag inte om det blir bra med de råvaror jag har.

Mr. Z's Oak Aged Wee Heavy
Style: Strong Scotch Ale
Type: Extract/Partial Mash
OG: 1.075
FG: 1.023
ABV: 6.81%
IBU: 17.26

Batch Size: 8l

Grains:
1.2kg Amber dry extract
0.2kg Viking Crystal 100
0.3kg Thomas Fawcett Brown Malt
0.3kg Pilsner Malt

Hops:
7g Whitbread Goldnings Variety i 60 min.
6g Whitbread Goldnings Variety i 15 min.
5g Whitbread Goldnings Variety i 5 min.

Yeast:
Safale S04

Additions:
12g Oak Chips 7days in Secondary

Fermentation Steps:
Primary 7days @ 20grader
Secondary 7 days @ 22grader


Hade inte riktigt planerat att göra denna öl. Men jag blev plötsligt väldigt sugen efter en Belhaven Wee Heavy i helgen.

Jag vet att jag inte kan stöpa Brown Malt, utan måste köra en minimäskning med den och basmalt. Enda basmalten jag har hemma är pilsner malt, hade kanske varit mer typriktigt mer typ Marris Otter kanske...

Nu har jag aldrig mäskat förut, så jag är ganska osäker på hur det skulle gå till. Kan man köra typ BIAB och mäska pilsnermalten, brownmalten och karamellmalten i en nylonpåse i kastrullen i typ 65 grader i 60 min och sedan lyfta på påsen och låta det droppa av?

Därefter tillsätta maltextrakt och koka som vanligt.


Aprå på eken. Ni som har använt ekspån förut. Jag har lagt nivån på 1,5g/l. Hur mycket ek-karaktär kommer det att ge?


MVH
- Styrman Jansson

Flasktömmaren skrev:

50/50 är väl ungefär max om jag inte minns fel, för att vara säker kan du ju byta ut en del av basmalten mot enzym-malt, men utan att lova för mkt så tror jag att 50/50 skall gå...

Gött. Jag återkommer med recept i en annan tråd när jag fått ihop det.

OK, förstod nästan det. Hur mycket basmalt krävs? Funkar det med 50/50?

Hej,

Snabbfråga. Går det att använda Thomas Fawcett Brown Malt vid stöpning eller krävs
det en minimäskning med basmalt för att göra det?

MVH
- Styrman Jansson

65

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

megen skrev:

Är man sugen och är intressad av att brygga lageröl så ska man inte vara rädd. Blir det inte helt hundra första gångerna så gör det väl ingenting direkt. Det är bara att försöka igen och ändra prosesser tills man blir nöjd. Med andra ord så lär man sig en jävla massa om bryggning felsmaker mm. Men man kanske ska undvika att brygga 100liters batcher om man inte är säker på sina kort. Jag håller på att exprimentera med jästemperaturer på lagerbryggningar och har medvetet gjort fel några ggr. Och det har varit mycket intressant. Har dock aldrig hänt att ölen blivit odrickbar. De lite väl estriga brygderna har varit perfekta bastuöl som exempel, eller som bjudöl till okräsna grönsakslagerälskare.

Min poäng är att om man bara bryggaer välhumlade IPAer som döljer eventuella felsmaker så ger ju inte det lika mycket erfarenhetsmässigt i slutändan.

Du är inne på samma linje som jag. Man måste ju prova. Såklart blir inget helt perfekt på första försöket, men kanske tredje? Och vad mycket man lär sig, både på detta forum och av egna erfarenheter. Dessutom börjar jag få iaf en skaplig koll på min utrustning och vad jag ev. behöver komplettera med.


Jag mätte OG på pilsner idag. Låg på 1014-1015 efter 13 dagar. Smakade ganska rent, torrt och lite smörkola. Eftersom det har varit ganska varmt ute så har tempen på kallvinden legat lite högt sista två dagarna. Runt 15-16 grader, istället för 10-12 som förut, så det kanske blivit en diacitylrast lite automatiskt. Tyckte inte det var någon störande smörkolasmak.

I vilket fall som helst kommer jag ställa ölet lite varmare något dygn och se om jag kan nå beräknat FG 1013. Därefter åker det ner i källare där det är runt 4-6 grader så länge jag kan hålla mig.

Trots ev. missar jag gjort tyckte jag ölet smakade lovande. Bara jag kan ha tålamod att vänta ut det så blir det nog bra!

Du kan ju alltid titta in på min tråd. Håller också på att brygger första lagerölet med extrakt:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=4010
Dock har ölet knappt jäst klart på primären än, och jag har gjort några potentiella missar, men du kanske kan få några tips i tråden i alla fall.

Hej Igen,

De två sista satserna har nu stått ca. 2 veckor sedan det blev kolsyra i dem. De smakar rätt bra även om både torrhumlingen och Bitter/smak/aromhumlingen kunde vara lite mer omfattande.

Ölen blev kanske även lite väl fylligt och aningens för mycket fruktig. Antar att det är jag stöpte lite väl mycket carapale samt jäste i lite hög temp (fast termometern i rummet stod på 19 grader så kan det ju varit varmare i hinken).

Hur som helst är det väl skapliga öl båda två men jag kommer minska på carapalen, ha i en hel del mer humle, och jäsa ännu svalare nästa gång!

68

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Weinkeller skrev:

Om man läser lite mellan raderna här och kryddat med lite egen erfarenhet så kanske man kan sammanfatta en potentiellt lyckad lagerbryggning så här?
1. Rätt mängd jäst.
2. Jästen pitchad vid rätt temperatur, kan det vara någon grad under ideala jästempen?
3. Håll jästemperaturen stabil och gör eventuell en diacetylrast vid högre temperatur mot slutet av jäsningen.
4. Använd pilsnermalt eller ett högkvalitativt pilsnerextrakt.
5. Använd 90min kok vid helmaltsbrygning för att reducera dms ordentligt.
6. Humle beroende på stil, men ofta tysk/tjeckisk ädelhumle med ren neutral karaktär. Ofta sparsamt eller inte alls i sena givor.
7. Kallagra gärna ett par månader innan ölen drickes.

Ok, jag har ju gjort en del potentiella fel här.

Jag pitchade för varmt.
Använde inte pilsnermalt. Här blir jag sugen på att prova igen med skillnaden att jag delmäskar lite pilsnermalt.
Använde kanske lite för mycket humle till smakgivan.

Sedan kommer jag säkert göra fel på punkt nr. 7 också wink Förutsatt att ölen inte blir helt åt fanders... Jag håller iaf. tummarna att ölen blir skaplig i alla fall!

69

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

peps skrev:

Och torrjäst strödd rakt över 20-gradig vört är en typisk sådan där grej som skickar iväg smakerna långt åt sidan.

Ok. Då vet jag det till nästa gång. Jag är ju inne i en inlärningsperiod så pepeka gärna vad jag gör för fel så
kan jag ändra det till nästa gång!


Konstigt nog anges ju det som en metod i instruktionerna för Saflager-jästen.

Vad blir skillnaden mot att rehydrera jästen i 23+/- 3grader  vatten/vört och sedan tillsätta den?
För det är den andra metoden som anges i instruktionera för jästen...

Eller är instruktionerna för jästen lika tokiga som instruktionerna för en del ölsatser wink

70

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Portugisen skrev:

När du bara använder spraymalt får du en mer anonym maltsmak i ölet och inte den där maltiga krispa smaken som du får i ljusa lageröl á la pilsner och Helles.  Av den anledningen är spraymalt mer praktisk som bas i mörka öl med karaktärsmalter som bidrar med mycket smak eller i öl där humlen spelar huvudrollen.  Men det här visste du nog redan.

Hej Pål!

Det visste jag faktiskt inte. Dock vet jag inte vad för förväntningar jag har på detta öl. Jag tror som du nämnde inte att de blir någon exakt klon av en tjekisk pilsner, men kanske kan jag iaf få med några av de dragen i en förhoppningsvis god öl. Lite Saaz karaktär lär det väl bli i alla fall!

Aprå på delmäskning så kanske det är lite OT men hur gjorde du när du delmäskade? Körde du BIAB-metoden och sedan spädde med spraymalt?

Bör jag faktiskt fundera på att gå vidare från extraktbryggning. Dock vill jag nog ha ett par bryggningar till i ryggen innan jag tar det steget.


För övrigt jäser pilsnern för fullt nu (fint skum ovanpå och pluppar friskt i jäsröret). Tempen på vinden ligger just nu på 12 grader C, som också skall vara optimalt för jästen!

71

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

peps skrev:

Nej, låt den gå nu. I och med att du pitchade jästen så varmt så kommer den sannolikt stanna om du kyler den ner till kylskåpstemp.

Jag har en magkänsla av att den här batchen inte kommer bli precis vad du hade tänkt dig, men se det i så fall som ett steg på vägen. En misslyckad ale kan ändå vara hur god som helst, medan en misslyckad lager knappt går att dricka.

Hmm. Om du har några tips (även på saker som jag kanske gjort fel) så är det alltid välkommet.

Hur funkar det med ev. diacetylrast? När och hur länge gör man den?
Min tanke är att ställa den lite varmare (kanske 18grader C) 1-2dagar efter att primären är färdig. Därefter tappa om till sekundär där den får stå 2-3veckor i 4-7grader.

72

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej Igen,

Bryggde batchen ikväll.

Allt flöt på bra och OG landade på 1051 helt enligt beräkningarna. Känns som man börjar
få lite bättre kläm på det här. Första gångern stressade man runt för att hinna med allt som skall
göras/förberedas. Nu flöt allt på bra.

Hade i något mer smakhumle (5min). 13g istället för 10g.

Kylde med lock på den här gången efter tips. Tog nog nästan 60min att få ner vörten till 20grader c.

Jag löste inte upp torrjästen i vatten som en del rekommenderar utan körde enligt instruktionerna på fermentis hemsida och strödde  torrjästen över 20 gradig vört och lät vila en stund innan jag lade på locket.

Nu står den på kallvinden där det är runt 13 grader. Tror ni jag behöver ställa den kallare? Det blir väl lite varmar inne i själva hinken? Har källaren som alternativ. Där ligger nog tempen runt 7-8 grader...

MVH
- Styrman_Jansson

73

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Portugisen skrev:

1,2 kilo på 9 liter?  Låter väldigt lite.  /Pål

Jaså? Det är ju 1kg spraymalt samt 200g ljus karamellmalt (som jag stöper).
Receptet är alltså extract + stöpning.

74

(30 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Hej Igen,

Har tänkt om lite och jag tror jag skippar Coopers-satsen. Får bli en 8l sats istället. Har modifierat receptet lite:

Mr. Z's Pilsner
Style: Bohemian Pilsener
Type: Extract
OG: 1.051
FG: 1.013
ABV: 4.98%
IBU: 37.34

Boil Size: 9l
Batch Size: 8l

Grains:
0.5kg Extra light dry extract
0.5kg Light dry extract
0.2kg Carapale(dextrinmalt, lagom mängd?)

Hops:
12g Perle @ 60min
10g Saaz @ 15min
10g Saaz @ 5min

Yeast:
Efter mycket velande så blev det faktiskt torrjäst den här gången, Saflager W-34/70.
Har inte testat torrjäst än så det skall bli intressant.

Fermentations Steps:
Primary 14days @ 12grader C
Secondary/Lager 21days @ 7grader C


Kommer jäsa på övervåningen/kallvinder där tempen ligger runt 10grader just nu. Idealiskt för jästen verkar vara 12, men man kanske skall börja i lite högre temperatur?

Jag är lite osäker på tiden som den skall stå i sekundär/lager och temperaturen där. Det var iBrewMaster som föreslog värdena som jag har matat in. Rätt/fel?

Weinkeller skrev:

Drick den ung herr Jansson!
Jag skulle inte göra mig besväret med att hälla ut, filtblrera, syresätta, prima om, kapsylera om etc. Brygg en ny och lär dig av erfarenheten istället.

Det var ett svar helt i min smak.
Luktade faktiskt riktigt smaskigt om ölen den här gången.

Ang. autosiphon är jag rätt nöjd med tappkran på jäshinkarna och silikonslang. Får ha nylonpåsen emellan nästa gång.

Flaskfyllaren fångade upp en del humlerester också...


För att återgå till ämnet. Vad blir det för skillnad på att torrhumla efter sekundärjäsning och att tillsätta humle vid 0min i koket? Har man en väldigt snabb avkylning (typ värmeväxlare) kan jag förstå om det inte ger så mycket, men för mig tar det kanske 25-45 min att kyla ölen.