Sv: Mitt Pilsnerförsök
Aprå på delmäskning så kanske det är lite OT men hur gjorde du när du delmäskade? Körde du BIAB-metoden och sedan spädde med spraymalt?
Bör jag faktiskt fundera på att gå vidare från extraktbryggning. Dock vill jag nog ha ett par bryggningar till i ryggen innan jag tar det steget.
Hej.
Just det. I början delmäskade jag allt i en kastrull och silade i från efter mäskningen, men när jag ökade mängden malt i delmäskningen gick jag över till BIAB. Efter ett tag visste jag hur stort utbyte jag skulle få och kunde planera exakta mängder spraymalt för att kompensera OG. Jag bryggde på den tiden 10-12 liters satser och brukade mäska cirka 70% av innehållet och resterande var spraymalt och (för belgare) socker. Jag tycker själv att när malten står för mer än 50% av innehållet brukar ölen bli rätt god och rätt lik the real thing.
Det är inget fel på extraktbryggning och eftersom det håller nere kostnaderna så är det ett bra sätt att starta på för att upptäcka om det är en hobby man vill fortsätta med. Med extraktbryggning lär du dig principerna med bryggning och med delmäskning gör du precis allt som man gör i helmaltsbryggning. När du känner dig redo tar du steget fullt ut.
Mvh
Pål