Sv: Mitt Pilsnerförsök

styrman_jansson skrev:

Aprå på delmäskning så kanske det är lite OT men hur gjorde du när du delmäskade? Körde du BIAB-metoden och sedan spädde med spraymalt?

Bör jag faktiskt fundera på att gå vidare från extraktbryggning. Dock vill jag nog ha ett par bryggningar till i ryggen innan jag tar det steget.

Hej.

Just det.  I början delmäskade jag allt i en kastrull och silade i från efter mäskningen, men när jag ökade mängden malt i delmäskningen gick jag över till BIAB.  Efter ett tag visste jag hur stort utbyte jag skulle få och kunde planera exakta mängder spraymalt för att kompensera OG.  Jag bryggde på den tiden 10-12 liters satser och brukade mäska cirka 70% av innehållet och resterande var spraymalt och (för belgare) socker.  Jag tycker själv att när malten står för mer än 50% av innehållet brukar ölen bli rätt god och rätt lik the real thing.

Det är inget fel på extraktbryggning och eftersom det håller nere kostnaderna så är det ett bra sätt att starta på för att upptäcka om det är en hobby man vill fortsätta med. Med extraktbryggning lär du dig principerna med bryggning och med delmäskning gör du precis allt som man gör i helmaltsbryggning.  När du känner dig redo tar du steget fullt ut.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Är man sugen och är intressad av att brygga lageröl så ska man inte vara rädd. Blir det inte helt hundra första gångerna så gör det väl ingenting direkt. Det är bara att försöka igen och ändra prosesser tills man blir nöjd. Med andra ord så lär man sig en jävla massa om bryggning felsmaker mm. Men man kanske ska undvika att brygga 100liters batcher om man inte är säker på sina kort. Jag håller på att exprimentera med jästemperaturer på lagerbryggningar och har medvetet gjort fel några ggr. Och det har varit mycket intressant. Har dock aldrig hänt att ölen blivit odrickbar. De lite väl estriga brygderna har varit perfekta bastuöl som exempel, eller som bjudöl till okräsna grönsakslagerälskare.

Min poäng är att om man bara bryggaer välhumlade IPAer som döljer eventuella felsmaker så ger ju inte det lika mycket erfarenhetsmässigt i slutändan.

28 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-04-04 18:37:54)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

megen skrev:

Är man sugen och är intressad av att brygga lageröl så ska man inte vara rädd. Blir det inte helt hundra första gångerna så gör det väl ingenting direkt. Det är bara att försöka igen och ändra prosesser tills man blir nöjd. Med andra ord så lär man sig en jävla massa om bryggning felsmaker mm. Men man kanske ska undvika att brygga 100liters batcher om man inte är säker på sina kort. Jag håller på att exprimentera med jästemperaturer på lagerbryggningar och har medvetet gjort fel några ggr. Och det har varit mycket intressant. Har dock aldrig hänt att ölen blivit odrickbar. De lite väl estriga brygderna har varit perfekta bastuöl som exempel, eller som bjudöl till okräsna grönsakslagerälskare.

Min poäng är att om man bara bryggaer välhumlade IPAer som döljer eventuella felsmaker så ger ju inte det lika mycket erfarenhetsmässigt i slutändan.

Du är inne på samma linje som jag. Man måste ju prova. Såklart blir inget helt perfekt på första försöket, men kanske tredje? Och vad mycket man lär sig, både på detta forum och av egna erfarenheter. Dessutom börjar jag få iaf en skaplig koll på min utrustning och vad jag ev. behöver komplettera med.


Jag mätte OG på pilsner idag. Låg på 1014-1015 efter 13 dagar. Smakade ganska rent, torrt och lite smörkola. Eftersom det har varit ganska varmt ute så har tempen på kallvinden legat lite högt sista två dagarna. Runt 15-16 grader, istället för 10-12 som förut, så det kanske blivit en diacitylrast lite automatiskt. Tyckte inte det var någon störande smörkolasmak.

I vilket fall som helst kommer jag ställa ölet lite varmare något dygn och se om jag kan nå beräknat FG 1013. Därefter åker det ner i källare där det är runt 4-6 grader så länge jag kan hålla mig.

Trots ev. missar jag gjort tyckte jag ölet smakade lovande. Bara jag kan ha tålamod att vänta ut det så blir det nog bra!

29 Senast ändrad av styrman_jansson (2011-04-27 11:02:28)

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Hej Igen!

En liten update.

Igår har ölet stått på sekundär i 3 veckor i min matkällare. Temperaturen har legat kring 5-8 grader.

Mätt OG och fick 1017, vilket jag tyckte var lite högt. Men sedan kom jag på att jag hade ny hydrometer, och den visade visst 1005 i rent kranvatten så FG hamnade på 1012.

Ölet var väldigt klart med mycket lite bottensats, smakade rent med en tydlig beska. Åkte på flaska med 5g socker / liter öl, och ställdes i 18 grader C för kolsyrejäsning.


Antar att det är OK att kolsyrejäsa lageröl lite varmare?


På det hela är jag ganska nöjd såhär långt. Vi får se om 2-3 veckor när det är dags för första provsmakningen!



För övrigt så satte jag även en sats med en coopers pilsenerburk(som jag skrev om i början) som bas för jämförelse. Samma jäst och kompletterande smak och aromhumle... Jäser i matkällaren nu!

Sv: Mitt Pilsnerförsök

styrman_jansson skrev:

Antar att det är OK att kolsyrejäsa lageröl lite varmare?

Inga problem. Men flytta tillbaka dem ner i källaren efter en tio dagar eller så så får den sista jästen ytterligare en chans att lägga sig innan provsmakningen.

Think globally. Drink locally.

Sv: Mitt Pilsnerförsök

Provsmakade en flaska av ölet idag.

Tyvärr blev det lite för lite kolsyra med 5g socker/l. Men nu vet jag det.

Ölet i sig smakde ganska rent, bra beska, och lite lite lite diacetyl om man känner efter. Dock aningens för fylligt för min smak. Tycker alla öl jag gjort hittils har legat på gränsen till lite väl fylliga. Kanske skall skippa dextrinmalten jag använt.

På det hela är jag rätt nöjd, och sporrad att göra ett nytt försök med delmäskning med böhmisk pilsnermalt, flytande jäst och ännu lägre jästemp (har ca. 8-9c i källaren just nu).

Detta är för övrigt nog det klarast öl jag gjort. Inte alls mycket bottensats i flaskan.