26

(5 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Hej Tristan!

Det låter spännande att du ska göra en melomel! Jag har gjort halvtaffliga experiment med mjöd och inte lyckats särskilt bra men sedan såg jag avsnittet du länkar till för ett tag sedan och blev riktigt sugen på att göra ett mjöd på det sätt som Curt Stock beskriver. Dock har jag inte hittat näringsmixen som han använder på några Svenska sidor. Det tillsammans med bristande tid pga kommande utlandsresa har jag lagt ner projektet men det är kul att se att fler är intresserade av att göra mjöd!

Nåja. Jag svarar på ditt inlägg för att ge dig några länkar snarare än tips på hur du skall gå till väga eftersom jag själv inte har någon aning.

http://www.ebay.com/itm/Fermaid-K-Bulk- … 3c962e449d
http://www.ebay.com/itm/Diammonium-Phos … 3a67c207ca

Dessa produkter använder Curt Stock och den sistnämnda är det som kallas DAP. Det är samma säljare. När jag nu får tid och honung skall jag testa att göra ett mjöd enligt hans metod och då blir det nog till att köpa dessa tillsatser.

Om du nu redan har gjort mjödet så berätta gärna hur det gick! Låter som en härlig mix av frukt du har i iaf!

Mvh Kalle

+1 För 20g Magnus i 60 min! smile

28

(22 svar, postad i Utrustning)

pontonius, jag har också gått och funderat en del på frågan du ställer om temperaturkontroll och försökt läsa en del. Det verkar som om kistfrysar är bra att använda ur energisynpunkt men kanske inte alltid så lämpliga om man brygger stora batcher då man skall lyfta i och ur dem ur frysen. Vad det gäller själva temperaturkontrollen av en sådan enhet så skulle man kunna använda sig av en akvariumcontroller som det står nästan lite för mycket om den här tråden: http://www.homebrewtalk.com/f51/ebay-aq … ld-163849/ . Gillar du att pilla så skulle du kunna fixa ihop en sådan för några hundralappar och sedan hitta en begangnad kyl/frys på kanske blocket. Dock kör jag inte med vare sig kyl eller frys själv men har hört att i en frys som inte är satt till minusgrader så uppstår det väldigt lätt kondens om man inte har den väldigt tät vilket kan vara svårt om man skall dra en temperatursond in till jäskärlet. Har någon en uppfattning om hur man skulle kunna undvika det? Detta är som sagt inte mer än några lösa tips och funderingar som kanske kan hjälpa dig lite i ditt val. Men jag använder ju inget av detta själv än(men det kommer). Ha en bra bryggsommar!

29

(4 svar, postad i Utrustning)

Mynock byggde en som jag har använt. Jag har för mig att han köpte koppar på Bauhaus eller Hornbach i "lösvikt".

30

(16 svar, postad i Utrustning)

Scary, skulle du kunna förklara funktionen på ditt nybygge lite närmare? Den ser riktigt läcker ut och jag blev lite nyfiken. Recirkulerar du vörten under mäskning? Isf, hur håller du den vid samma temperatur? Gärna mer bilder också! smile

31

(34 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Köpte mig en Hallertau Mittlefrüh och en Tettnanger från www.eickelmann.de för ca en månad sedan. Det gick riktigt smidigt och nu växer plantor för fullt.

32

(8 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tjena!

Jag är lite nyfiken på hur folk syresätter sin vört efter nedkylning. Själv skakar jag frenetiskt ca 5-10min men efter att ha lyssnat ganska mycket Brew Strong och andra podcasts så har jag börjat funderar på hur man skulle kunna få till en syresättning med rent syre. Var får man tag i flaskor? Fungerar flaskor avsedda för kolsyra till vanligt syre? Såg att det finns syresättningssten här på humle.

Om ni kör med vanlig luftpump + filter + syresättningssten, hur upplever ni resultatet?

/Kalle

Jag upplevde en stor skillnad när jag gick från 60 min till 90 min i mäskningstid. Efter att ha fått en effektivitet på runt 55% efter 60 min har jag nu strax över 70% när jag mäskar i 90 min. Mestadels använder jag basmalt från Viking Malt via maltmagnus.se.

Testa orienthuset. Dom har massa konstiga grejor på burk. wink

35

(12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Inga konstigheter! Nu är vi iaf på samma nivå!

Jag gillar veteöl och har gjort två försök som blivit helt okej. Ska absolut testa halm så fort jag får tillfälle. Har än så länge bara kört 50% vete som max. Har du några andra tips, recept eller trådar du kan hänvisa mig till för att göra bättre veteöl? Allt uppskattas! Om inte det har framgått tidigare så brygger jag all-grain.

MVH Kalle

36

(12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hej Bo.

Nu verkar det som jag har trampat på en öm tå här och det var inte alls meningen. Jag är väldigt tacksam att du delar med dig av dina erfarenheter, tro inget annat. Då jag själv inte är erfaren så har jag en hel del funderingar. Ni här i tråden verkade kunniga så jag passade på att slänga in en lite fråga. Halm är något jag absolut skall testa så fort jag kan lägga vantarna på lite. Det var alltså inte meningen att försöka klanka ner på din metod med halm eller visa otacksamhet för att du delar med dig av dina tips.

37

(12 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tjena!

Kan man återanvända en använd maltbädd från en tidigare brygd genom att torka den i ugnen eller dyl? Eller skulle man laka ur massa taniner andra gången? Jag tänker istället för risskal vid veteölsbryggning.

38

(9 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Jag ville bara göra dig uppmärksam på att torkat veteextrakt innehåller ca 50% vete och 50% malt. Med detta i åtanke så får jag er totala vetemängd till runt en fjärdedel vilket är för lite om det skall vara en weizen som bör innehålla minst hälften vete. Jag tror er öl kan bli riktigt smarrig med receptet ni har fast inte så mycket veteaktig.

Bara en liten tanke. Lycka till.

39

(9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Tack för svaret peps!

Jo jag brukar mäska en timme samt kör bara en rast på 60 min. Jag brukar tömma lakkärlet och sedan hälla i så mycket vatten som fattas i kokkärlet. Låta det stå ca 20 min och sedan tömma igen. Tempen på vattnet jag häller i andra gången brukar vara någonstans mellan 75-80 grader.

Du som verkar ha koll på det här med vatten, Jag läste i how to brew att när man gör en pale ale t.ex. så bör man ha en kalciumhalt på mellan 50-150 ppm(mg/l). När jag kollar i vatten-pdf:n för Alelyckan(jag bor i Kortedala) så säger den att kalciumhalten uppgår till 21 mg/l. Har du någon känsla för om det har stor betydelse för smaken eller om det är sak samma?

Tack för att du tog dig tid att svara på mina nybörjarfrågor!

//Kalle

Smakade på mynocks glögg när jag hjälpte honom att flaska den i somras. Den var riktigt bra! Jag hoppas han ställer till med glöggbjudning fram i vinter! wink

41

(9 svar, postad i Bryggmetoder och råvaror)

Hoppas ingen misstycker att jag gör en liten trådkapning här. Jag har precis lyssnat på bryggradios program om vatten. Om ni läser det här så vill jag tacka för två informativa avsnitt. Efter att ha gått och lurat en stund och även läst lite i how to brew så beställde jag Kalciumkarbonat, kalciumklorid och kalciumsulfat tror jag det var. Blev även lite magnesiumsulfat om jag inte missminner mig. Jag bor i Göteborg och undrar hur ni andra här i trakten hanterar ert vatten. Vattenprofilen som jag laddade ner från kommunens hemsida innehöll ganska matnyttig info som jag jämförde med dels bryggradios rekommendationer om kalciumhalt, kloridhalt och sulfathalt vid bryggning av en vanlig APA, samt med how to brew, och kom fram till att alla värden i göteborgsvattnet var på tok för låga. Alltså, jag undrar om göteborgarna där ute vattenjusterar och med vilket resultat? Sedan så lyckas jag inte få så hög effektivitet vid mina AG-bryggningar(ca 50-55%) kan detta också bero på fel ph-värde i mäsken och/eller för låg kalciumhalt? Jag vet att många faktorer spelar in. Använder mest färdigkrossat viking pale ale till mina bryggningar.

Göteborgsvattnet innehåller
Ca - 19mg/l
Mg - 1.6mg/l
Na - 19mg/l
SO4 - 24mg/l
Cl - 11mg/l
pH =  8(min 7.7 och max 8.3)

MVH Kalle

42

(0 svar, postad i Vin, cider och mjöd)

Tjenare!

Kom hem från mozeldalen och Bernkastel idag där jag fick uppleva federweisser för första gången. Jag dricker gärna vin men kan inget om det egentligen. Har någon här på forumet gjort en batch med federweisser?

För er som inte är insatta så är federweisser ett "svagt"(4% och uppåt) och ungt(några dagar gammalt) vitt vin gjort på rieslingdruvor. Restaurangerna verkar göra denna dryck själva och vad jag har läst på hbt så är tillverkningsprocessen väldigt simpel. Så innan jag dyker ner i experimenterandet så undrar jag om någon har lite tips? Efter som denna drycken fortfarande jäser vid servering så förändras smaken från dag till dag. Det är också helt grummligt.

/kalle

43

(13 svar, postad i Öltyper, recept och bryggloggar)

Tjena Mans!

Du nämner att du vill ha din brown ale lite nötig. Vad i ditt recept är det som frambringar sådana smaker? Jag är själv på gång att göra en brown ale och skulle gärna se att den blir åt det nötiga hållet.

Tack Thomas för att du tog dig tiden att svara! Det uppskattas mycket. Det får helt enkelt bli att göra om receptet utan socker och se om det blir ngt bra av det hela.

Sedan har jag en liten fundering angående restsötma. Jag brygger ju med DME. Får man någon restsötma då man brygger med DME? Jag steepar ju iof lite karamellmalt men det är väl mest för färgens skull man gör det?

Vad jag läst mig till verkar man få olika restsötma beroende på hur varmt/länge man mäskar?

Tjena!

Jag är nybörjare inom bryggning. Har tidigare endast bryggt en coopers draught men kom till skott i torsdags och försökte mig på en APA. Jag använder DME då jag tänkte att det kan vara en bra inkörsport till hembryggningens underbara värld. Receptet på APAn snickrade jag ihop i beersmith.

boilsize: 6l

batchsize 9l

Extra light spraymalt 1kg
Karamellmalt 200g steepat i 30 min i 75-70 grader.

15g Chinook (60 min)
10g Amarillo (20 min)
10g Amarillo (5 min)

(Kanske lite för högt IBU för att vara en stilren APA men jag är inte så noga med vilken stil ölen hamnar under då jag är total novis)

300g Muscovadosocker ljust (20min)

10g Irish moss (15 min)

7g Jästnäring (10 min)

Safale US-05 (eller vad den heter)

Efter att kokat ihop allt så började snestegen. Jag fyllde vatten och kom upp i min önskade batchsize. Men enlig beersmith skulle jag ha en OG på 1,054 men landade på 1,038 vilket var förvånansvärt lågt. I min panik kokade jag upp ytligare 200g Muskovadosocker och tillsatte bryggden. Detta gjorde att jag kom upp i 1,052 vilket jag tyckte var bättre men fortfarande konstigt. Totalt blev det alltså 500g muscovadosocker. Efter ett inlägg på homebrewtalk.com så fick jag en mycket bra förklaring till mitt problem. Jag hade helt enkelt blandat för dåligt innan jag började mäta OG... En riktig miss men vad ska man säga. Minns jag rätt kommer OG att hamna på ca 1,062 och bli mycket starkare än vad jag förväntade mig.

Även om jag fick ett bra svar på varför jag fick så låg OG så har jag fortfarande några funderingar som jag hoppas ni här på forumet kan ge mig mer förklaring till. För det första, är det ens någon idé att ha socker i sin bryggd på det sättet jag har? Kanske bara dumsnålt att inte ha i malt istället? Vidare så är min jäsning ganska tam om jag jämför med min coopersats. Jag har haft aktivitet i vattenlåset under en dag ca två dagar efter jag bryggde. Nu står det ganska still. Jag tänkte låta den stå och jäsa i primären i ca 10 dagar och sedan tappa på sekundär i ca 10 dagar till två veckor.

Snälla ge mig synpunkter och råd att ta med till nästa bryggning! //Kalle