Bryggvatten

Jag har egen brunn och ska lämna in ett vattenprov för analys. Men undertiden tänkte jag ta vatten från stan (Hudiksvall) eller Delbo en by utanför. Fanns inte sådär jättemånga värden att gå efter. Hittade på Hudiksvallskomums hemsida:

Hudiksvall:
Flourid: 0,95-1,0 mg/l (Nödvändigt att veta?)
Hårdhet: 4,7-5°dH (medelhårt vatten?)
Järn: 0,01 - 0,029 mg/l (Någon betydelse?)
Ph 8,4 -8,6

Delsbo
Flourid:0,16-0,17 mg/l
Hårdhet 2,3 - 3,4°dH (Ganska mjukt vatten?)
Järn 0,01-0,083 mg/l
Ph: 7,7-8,0

Fanns ju endel data som saknades i dessa rapporter. Men För att sammanställa det hela. Ska jag brygga Lager, Ljus ale åker jag till Delsbo. Vill jag brygga mörkare öl åker jag till Hudik. Vill jag brygga Stout/porter tar jag vatten från brunnen hemma. De enda ölsorter jag blivit nöjd med här är just stout/porter så det behövs ingen direkt justering till dem. Alla andra bryggningar har blivit halvdanna till misslyckade.

Sv: Bryggvatten

Sulfater och klorider är av rätt stort intresse.
Synd att kommunens hemsida är så pass icke informativ.

Sv: Bryggvatten

Kenneth skrev:

Sulfater och klorider är av rätt stort intresse.
Synd att kommunens hemsida är så pass icke informativ.

man kan ju ringa eller maila också. ska nog göra det idag.

Sv: Bryggvatten

Ring eller mejla kommunens miljöenhet, dom kan nog lätt plocka fram analysvärden som inte publiceras. Dessa ingår helt ju givit i dom analys dom gör.

Sv: Bryggvatten

Hoppas ingen misstycker att jag gör en liten trådkapning här. Jag har precis lyssnat på bryggradios program om vatten. Om ni läser det här så vill jag tacka för två informativa avsnitt. Efter att ha gått och lurat en stund och även läst lite i how to brew så beställde jag Kalciumkarbonat, kalciumklorid och kalciumsulfat tror jag det var. Blev även lite magnesiumsulfat om jag inte missminner mig. Jag bor i Göteborg och undrar hur ni andra här i trakten hanterar ert vatten. Vattenprofilen som jag laddade ner från kommunens hemsida innehöll ganska matnyttig info som jag jämförde med dels bryggradios rekommendationer om kalciumhalt, kloridhalt och sulfathalt vid bryggning av en vanlig APA, samt med how to brew, och kom fram till att alla värden i göteborgsvattnet var på tok för låga. Alltså, jag undrar om göteborgarna där ute vattenjusterar och med vilket resultat? Sedan så lyckas jag inte få så hög effektivitet vid mina AG-bryggningar(ca 50-55%) kan detta också bero på fel ph-värde i mäsken och/eller för låg kalciumhalt? Jag vet att många faktorer spelar in. Använder mest färdigkrossat viking pale ale till mina bryggningar.

Göteborgsvattnet innehåller
Ca - 19mg/l
Mg - 1.6mg/l
Na - 19mg/l
SO4 - 24mg/l
Cl - 11mg/l
pH =  8(min 7.7 och max 8.3)

MVH Kalle

Sv: Bryggvatten

När det nu finns en tråd med denna rubriken, tyckte jag det känns sådär att starta en till med samma rubrik....

Undrar hur man blir av med kalcium. Har mycket kalkrikt vatten och det blir ju ingen pilsner av det. Det är väl så långt ifrån pilsnervatten man kan komma. Har nu inte funderat ytterligare på vattnet, men ska sen ta reda på alla värden exakt.
Är det nån som vet hur vattnet man köper är? Ifall det kanske går att köpa vatten som är ganska neutralt? Annars får man helt enkelt byta ölstil till nåt som vattnet passar till. Fast det är kanske inte så enkelt att hitta det? Men hade varit roligt om det gick att söka nånstans efter ölsorter efter vattenprofil.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Sv: Bryggvatten

Du kan köpa någon typ av vattenfilter för att bli av med kalken och massa annat pilsneropassande.

Sv: Bryggvatten

karlwjohansson skrev:

Jag bor i Göteborg och undrar hur ni andra här i trakten hanterar ert vatten.

Det finns en del skrivet på forumet redan, här är en tråd: http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2847.

karlwjohansson skrev:

Sedan så lyckas jag inte få så hög effektivitet vid mina AG-bryggningar(ca 50-55%) kan detta också bero på fel ph-värde i mäsken och/eller för låg kalciumhalt?

pH kan spela in, men jag tror knappast det är ditt problem här. Dels är det malten, hade själv lägre effektivitet med den färdigkrossade vikingmalten, det var faktiskt den stora anledningen till att jag skaffade en egen kvarn. Men sedan ligger mycket i processerna. Kör du flera raster? Utmäskning? Hur lång försockringsrast?

/P

Think globally. Drink locally.

Sv: Bryggvatten

Tack för svaret peps!

Jo jag brukar mäska en timme samt kör bara en rast på 60 min. Jag brukar tömma lakkärlet och sedan hälla i så mycket vatten som fattas i kokkärlet. Låta det stå ca 20 min och sedan tömma igen. Tempen på vattnet jag häller i andra gången brukar vara någonstans mellan 75-80 grader.

Du som verkar ha koll på det här med vatten, Jag läste i how to brew att när man gör en pale ale t.ex. så bör man ha en kalciumhalt på mellan 50-150 ppm(mg/l). När jag kollar i vatten-pdf:n för Alelyckan(jag bor i Kortedala) så säger den att kalciumhalten uppgår till 21 mg/l. Har du någon känsla för om det har stor betydelse för smaken eller om det är sak samma?

Tack för att du tog dig tid att svara på mina nybörjarfrågor!

//Kalle

Sv: Bryggvatten

Mäskningsschemat verkar helt ok, du borde få högre utbyte än 50-55% med den metoden. Hur stor avdunstning räknar du med? Brukar du behöva fylla på mer vatten på slutet? I så fall kan det vara en effektivitetsökning att göra den andra satsen större.

Kalciumhalter på >50 mg/l är att rekommendera för all öl, annars påverkas jästens flockningsegenskaper negativt. Vad som brukar rekommenderas för pale ale är en hög sulfathalt (eller egentligen en hög sulfat/kloridkvot), så lite kalciumsulfat är inte fel att tillsätta.

Sedan måste jag säga att jag tycker det är svårt att få till bra pale ale med göteborgsvattnet. Vet inte vad det är, det är någonting med beskan som blir fel. Men det finns göteborgsbryggare som inte upplever att de har problemet, så kanske är det mina egna processer som spökar.

Om du känner för att labba lite mer med vattnet kan du tanka hem John Palmers kalkylblad (här), där man kan peta och dra i vattenprofilen från flera olika håll.

Think globally. Drink locally.