Tycker allt sånt där är lite överdrivet faktiskt. Miss förstå mig rätt nu, saker gör skillnad och temperaturer speciellt men sålänge man bara brygger god öl att dricka etc och inte siktar på VM guld eller nåt kvittar det nog hur man än gör. När jag började brygga var det många bannor och varningar för allt möjligt, vågade knappt prova helmalt för allt som skulle kunna gå fel typ himlen skulle falla om humlen kokade för lite etc.
Kanske var det bra för jag har sedan dess provat massvis med saker som man "inte" ska göra för att se vad som igentligen händer. Har alltid slutat med kanon öl. Har bryggt 2 st som jag fick hälla ut. Den ena var bara skräp recept som blev helt galet vidrig, nästan som ett utvattnat mjöd. Den andra smakade exakt på pricken som brinkens belgodubbel, kanske nåt fel på mig som avskyr den men slutade iaf med att jag hälde ut den i toan för att göra plats åt nytt.
Min egen slutsats: Plaska inte i vörten i onödan, enda gången man vill ha i syra är före jästen skall i annars bör den vara fri från både skak, plask och annat. MEN plaskar det lite eller liknande när du häller i grytan efter lakning eller så så gör det inget, tror inte man märker skillnad för det, i vilket fall som helst så blir inte ett drickbart öl odrickbart. Sålänge man får god öl och trivs med processen bör man hålla sig till och köra som man vill (Men såklart med utrymme för förbättring om man skulle önska det)