Luft i ölen under bryggningen - hur illa är det egentligen

Hallå!

Hur illa är det egentligen om man häller och skvimpar lite under bryggningen? För min del så är det lämpligt att jag häller det 77-gradiga vattnet från mitt kokärl på malen som ligger i ennat kärl, när jag sedan skall mäska ut så häller jag tillbaka mäsken i kökkärlet för att höja temperaturen. Och att hälla 25 liter öl kan ju ibland gå lite häftigt till. Bör jag skopa över det istället?'

Nu har jag ju ännu inte märkt något på de få öl jag bryggt, men jag har ju inte heller varit "försiktigare" någon gång så jag vet ju inte om det skulle märkas ;-)

Sv: Luft i ölen under bryggningen - hur illa är det egentligen

Hej

Jag är ju i och för sej på min 3:veckas semester. Jag fattar inte riktigt. Man skall undvika "skvimpma! så mycket som möjligt. Kan det va steg gmäskning du pratar om? När jag läst ordentligt så menar du att mäska ut om det kan bli några prob om det "plaskar". Rätta mej om jag har fel. Nej det tror jag inte, om det är utmäskningen du överför till lakkärlet. men när du väl börjar laka så skall det plaska så lite det kan. Jag kan oxså ha missförstått dej, sorry i så fall.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Njae, jag vet knappt vad jag menar ... jo, så här:
Jag värmer mäskvatten,
jag häller det över malten
gör nåt annat i en timme
häller tillbaka mäsken i kokärlet (här kan det plaksa lite!) *
värmer upp till 78 grader typ
skopar över i lakkärlet
lakar

det är vid * tex - när jag häller 25 liter mäsk blir det ju rätt våldsamt, är det illa? Men några timmar senare ska jag ju ändra ruska rätt rejält för att få syre till jästen, är inte det lika illa då?

Men jag brukar skopa över mäsken i lakkärlet, och ha slang på kranen i lakkärlet.

"Men några timmar senare ska jag ju ändra ruska rätt rejält för att få syre till jästen, är inte det lika illa då?"

Nej.. för då har du kokat vörten och därmed denaturerat det enzym som är ansvarigt för att kemiskt inkorporera (oxidera) syre i fettsyror, det är när detta syre sedan släpper (kan röra sig om veckor eller månader) som skadan sker. När du ruskar om din vört ska den ju för övrigt vara under 27 grader c. annars löper du ändå risken att oxidera din vört. Sök på "hot side aeration" HSA för en utförligare beskrivning..

Men i stora drag : Skaka runt vid temp över 27 oC och du får oxidering (HSA)

Skaka runt under 27 grader -> syresättning

Lasse, vad är det för en "magisk" gräns vid just 27 grader? 

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Tycker allt sånt där är lite överdrivet faktiskt. Miss förstå mig rätt nu, saker gör skillnad och temperaturer speciellt men sålänge man bara brygger god öl att dricka etc och inte siktar på VM guld eller nåt kvittar det nog hur man än gör. När jag började brygga var det många bannor och varningar för allt möjligt, vågade knappt prova helmalt för allt som skulle kunna gå fel typ himlen skulle falla om humlen kokade för lite etc.
Kanske var det bra för jag har sedan dess provat massvis med saker som man "inte" ska göra för att se vad som igentligen händer. Har alltid slutat med kanon öl. Har bryggt 2 st som jag fick hälla ut. Den ena var bara skräp recept som blev helt galet vidrig, nästan som ett utvattnat mjöd. Den andra smakade exakt på pricken som brinkens belgodubbel, kanske nåt fel på mig som avskyr den men slutade iaf med att jag hälde ut den i toan för att göra plats åt nytt.

Min egen slutsats: Plaska inte i vörten i onödan, enda gången man vill ha i syra är före jästen skall i annars bör den vara fri från både skak, plask och annat. MEN plaskar det lite eller liknande när du häller i grytan efter lakning eller så så gör det inget, tror inte man märker skillnad för det, i vilket fall som helst så blir inte ett drickbart öl odrickbart. Sålänge man får god öl och trivs med processen bör man hålla sig till och köra som man vill (Men såklart med utrymme för förbättring om man skulle önska det)

För den som tycker det är spännande så finns det några episoder av Basic Brewing att lyssna på. Närmare bestämt 2006-03-16, 2006-06-22, 2006-09-28 samt 2006-11-02.

NinjaRövardotter skrev:

Tycker allt sånt där är lite överdrivet faktiskt. Miss förstå mig rätt nu, saker gör skillnad och temperaturer speciellt men sålänge man bara brygger god öl att dricka etc och inte siktar på VM guld eller nåt kvittar det nog hur man än gör. När jag började brygga var det många bannor och varningar för allt möjligt, vågade knappt prova helmalt för allt som skulle kunna gå fel typ himlen skulle falla om humlen kokade för lite etc.
Kanske var det bra för jag har sedan dess provat massvis med saker som man "inte" ska göra för att se vad som igentligen händer. Har alltid slutat med kanon öl. Har bryggt 2 st som jag fick hälla ut. Den ena var bara skräp recept som blev helt galet vidrig, nästan som ett utvattnat mjöd. Den andra smakade exakt på pricken som brinkens belgodubbel, kanske nåt fel på mig som avskyr den men slutade iaf med att jag hälde ut den i toan för att göra plats åt nytt.

Min egen slutsats: Plaska inte i vörten i onödan, enda gången man vill ha i syra är före jästen skall i annars bör den vara fri från både skak, plask och annat. MEN plaskar det lite eller liknande när du häller i grytan efter lakning eller så så gör det inget, tror inte man märker skillnad för det, i vilket fall som helst så blir inte ett drickbart öl odrickbart. Sålänge man får god öl och trivs med processen bör man hålla sig till och köra som man vill (Men såklart med utrymme för förbättring om man skulle önska det)

Hej

Håller helt och fullt med dej Ninja. I dom tidigare numren av Hembryggaren så var ju nästan allt man gjorde "förbjudet" eller så blev resultatet något så "vidrigt" att det i bästa/värsta fall kunde liknas vid en komersiell öl. Hade man lyckas med att få en bryggd att smaka som en komirsell öl då var man för evigt förtappad. Vet inte hur många gånger jag har slagit panna blodig i araga argument, om kom. öl är så dåliga varför skall vi då ha SM som försöker efterlikna dom. Visst "Talibanerna" finns kvar och blir rosa i ansiktet om man försöker något annat, men va skönt att det är en ny generation som kommer på framsteg nu, liknande dom amerikanska hembryggarna i slutet av 70-talet samt början av 80 talet när dom bröt mark mot BUD samt Miller och allt annnan kanotöl. "Fucking close to water".  Plaska inte onödigt med färdig vört samt försök att inte plaska vid ev. omtappning, skulle det hända jag lovar det blir inte katastrof, ölet blir helt ok. Undvik syre efter jästen är tillsatt i största mån. Gör du inte det så får du kanonöl ändå, om du har allt ord. steriliserat, vilket jag tror är mycket viktigare än lite plask där och där. Brew on.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20