Kaffekvarn/maltkvarn

Hej.

Jag läser att det är poppis att mala sin egen malt. Ett aber är att kvarnarna är väldigt dyra, eller? Det kan så vara men tänk på vilken färsk ny mald malt du får ? Ja så funkar det nog, alltså den ny malda, den nya, DYRA kvarnen fungerar säkert jätte bra. Men tänk om du inte behöver mala 6 kg malt utan 3 kg, bara 3 kg är ju mycket. Jag själv brukar använda olika maltsorter. Finns dom färdig krossade, ja då är det mitt val, gärna lite dyrare, men man är ju lite lat oxså. Krossa 3 kg vete malt i en kaffe kvarn? Du måste va knäpp? Ja inte blir lakningen så enormt mycket långsammare, med en mald sort som med en  som är mald med en kaffe kvarn jämfört med en regular kross a ca 1500. Lak hast då med kaffekvarn jämfört med färdig krossat eller ny krossat. Jag höll på i närmare 3 timmar en gång med 60% färdig krosad malt. Detta låter nästan som TV-shp detta. Jag är inte ute för att sälja något. Den kaffe kvarnen jag har samt använder är från Spanien, den finns absolut att få i Svergie. Jag kan om inte garantera att jag kan få samma utbyte med min kaffe kvarn jämfört med en "dyr" malt kross. Ok jag kanske får använda 600 g mer malt jämfört med en vanlig kross.  Jag är inte ute för att stoppa vanliga krossar, men är du ute eftwer att krossa upp till 2 kg malt så går det lika bra med en hög varvig kaffe kvarn.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Kaffekvarn/maltkvarn

Jag köpte en kvarn då jag inte orkade stå och trillskas med små nävar åt gången i mixer, med kavel,  mortel etc (har ingen kaffe kvarn). Funkar skitbra med handvev, går snabbt, kan lätt ställa in grovleken och det blir en konstant jämnhet. Tvivlar på att jag nånsin kommer sluta brygga men om jag gör det får jag nog tillbaka stor slant på att sälja kvarnen på blocket. Det är rejäl konstruktion så kommer nog hålla längre än mig om man tar hand om den wink Sen kostar den knappt mer än en stor gryta wink rena fyndet för min del iaf.

Jag köper de inte längre men jag tycker det är bra med färdigkrossat på påse att köpa, tycker alla sorter borde finnas på det viset och inte bara några få.

jag tog mig i kragen å köpte den svensktillverkade kvarnen som finns här
satte på en vev och kan nu krossa 3-4kg på några minuter utan problem
insåg att det blev allt för jobbigt att krossa med mixrar å kavlar
man får det aldrig riktigt jämt krossat på det sättet

låter sharmigt med gamla kvarnar från spanien var på väg att köpa en
högvarvig kaffekvarn men tvivlade på kapasiteten ångrar inte mitt val

Det är som Basic Brewing "grabbarna" säger - Funkar det för dig och du trivs i ditt sätt så gör du helt rätt och fortsätt med det.

NinjaRövardotter skrev:

...jag tycker det är bra med färdigkrossat på påse att köpa, tycker alla sorter borde finnas på det viset och inte bara några få.

Jo, visst vore det bra, men problemet är att det är svårt att få någon att packa krossad malt på påsar i små serier. Vi är öppna för förslag! Kanske lämpligt extraknäck för den som har en maltkross och tid över...?

-- Svante

Haha ja om inte logistiken skulle tripplat priset så skulle det vara ett alternativ wink
Nej men jag förstår att det inte går att ha alla sorter men i en perfekt värld....
Har man tänkt brygga ett par år så är kvarn verkligen något att lägga budget för.

Ja min erfarenhet är också att det fungerar utmärkt med en kaffekvarn om man skall handha små volymer okrossad malt. Jag brygger oftast med en 5-6´kg pilsnermalt som jag har köpt krossad. Sen toppar jag med  2- 3 kg andra maltsorter som jag har okrossad hemma. De får gå i kaffekvarnen. Problemet är väl att om man skulle mala all malt i kaffekvarnen så skulle man nog få problem med mäskningen. Min kaffekvarn är nu inte den bästa. Är ett arvegods från 1800-talet. Kan någon tipsa om sort på en bra kaffekvarn så kanske jag kan rädda min antika klenod.

8 Senast ändrad av Felix (2007-06-27 16:44:40)

Hej jag har en Exido FP-903s justerbar kaffekvarn, den maler i från fint espresso
till grovt kaffe. om man som jag del mäskar ca 250g spec malt är det avklarat på 3-4 min. kör jag på det grövsta läget så är det samma grovlek som det jag köpt färdig malt.

Svante skrev:
NinjaRövardotter skrev:

...jag tycker det är bra med färdigkrossat på påse att köpa, tycker alla sorter borde finnas på det viset och inte bara några få.

Jo, visst vore det bra, men problemet är att det är svårt att få någon att packa krossad malt på påsar i små serier. Vi är öppna för förslag! Kanske lämpligt extraknäck för den som har en maltkross och tid över...?

PGW har krossad malt i små påsar http://www.pgw.se/shop/index.html
och jag gissar att de inte själva packar det eftersom deras pris är lågt (19kr/1kg-påse f. krossad pilsnermalt).
Eftersom ni lär ha större omsättning än de så kanske ni kan kontakta deras leverantör och pressa priset ytterligare. Jag antar ni inte är alldeles nöjda med att stå å mala i källaren :-D

Förövrigt föreslår jag att ni packar den krossade malten i större förpackningar. För pilsner- och palealemalt torde 5kg- vara rimligare än 1kg-säckar eftersom det blir mindre bök för packaren och lägre kostnad för bryggaren.
5kg är en god kompromiss mellan 25kg säckens fördelar och nackdelar.

10 Senast ändrad av Rapax (2007-06-29 14:38:10)

Jag ser det så här:
Jag brygger ca 20 satser om året. Varje sats innehåller i genomsnitt kanske 5kg basmalt. Skillnaden i kilopris mellan hel och krossad malt varierar mellan 2,50 och 10 kronor, säg 5kr i genomsnitt. Jag sparar alltså 500 spänn om året och jag kommer definitivt att hålla på längre än de två år på vilka investeringen betalar igen sig.
Räknar man med nuvärdesmetoden så tar det lite längre tid, men jag kommer nog fortfarande att brygga då.

Ekonomiska kalkyler åsido så tycker jag det är en väldans praktisk pryl.

Min far använder sig av en gammal handvevad mangel med trävalsar på 20cm i diameter som han ärvt och monterat en egenkonstruerad tratt på. Visst, den ger en oändligt mycket högre poäng i hantverksmässighet, men när valsarna slår sig i det fuktiga halländska klimatet (som nu har inträffat) då blir det jobbigt.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Techno skrev:

Hej.

Jag läser att det är poppis att mala sin egen malt. Ett aber är att kvarnarna är väldigt dyra, eller? Det kan så vara men tänk på vilken färsk ny mald malt du får ? Ja så funkar det nog, alltså den ny malda, den nya, DYRA kvarnen fungerar säkert jätte bra. Men tänk om du inte behöver mala 6 kg malt utan 3 kg, bara 3 kg är ju mycket. Jag själv brukar använda olika maltsorter. Finns dom färdig krossade, ja då är det mitt val, gärna lite dyrare, men man är ju lite lat oxså. Krossa 3 kg vete malt i en kaffe kvarn? Du måste va knäpp? Ja inte blir lakningen så enormt mycket långsammare, med en mald sort som med en  som är mald med en kaffe kvarn jämfört med en regular kross a ca 1500. Lak hast då med kaffekvarn jämfört med färdig krossat eller ny krossat. Jag höll på i närmare 3 timmar en gång med 60% färdig krosad malt. Detta låter nästan som TV-shp detta. Jag är inte ute för att sälja något. Den kaffe kvarnen jag har samt använder är från Spanien, den finns absolut att få i Svergie. Jag kan om inte garantera att jag kan få samma utbyte med min kaffe kvarn jämfört med en "dyr" malt kross. Ok jag kanske får använda 600 g mer malt jämfört med en vanlig kross.  Jag är inte ute för att stoppa vanliga krossar, men är du ute eftwer att krossa upp till 2 kg malt så går det lika bra med en hög varvig kaffe kvarn.
Bo

Hej igen
Det går faktiskt att mala stora mängder malt med kaffe kvarnen. Det jag märkte, jag fick slösa 2 kg malt som jag slängde, det var mängden samt hur länge jag höll in "avtryckaren", liten mängd malt, riskerade att bli mjöl, men trägen vinner. Ok det kostar dej ett par kg malt innan du fixar det hela. Men när du får in "malningen" mixandet i handen så fungerar det alldeles utmärkt. Jag "krossar"/mal 2 kg malt på 15 min. Mina senaste öl har haft en verkniongs grad på 85% = helt köpt krossad malt till 78% då gällde det 50% krossad pilsnermalt samt 50% krossad/malen malt i min kaffe kvarn. Dom verknings graderna kan jag lätt leva med. Men fanns all malt i varje fall basmalten i krossad form så då kör jag ju med det. Nu finns ju Pilsner samtPale i 25 kg krossad form. Då är det inga prob.

Bo

Hej!
Nu har jag kört min specialmalt i boschs gamlaköttkvarn. Från början när jag bara öste på malt i kvarnen stannade och orkade den inte mala. Sen kom jag på knepet jag släppte ned maltkornen sakta i kvarnen. Vips fungerade det, den malde, men kanske lite väl finmalet. Men nu gör det inte så mycket för jag skall ha malten 3- 4hg till ca: 8 kg fabrikskrossad pilsnermalt och då tror jag inte att detta ställer till bekymmer för lakningen. Men jag skulle aldrig göra detta med större maltgivor, tror att det blir totalstopp i lakningen.

Hej
Som jag skrivit tidigare så har jag "malt", rättare sagt kör malten genom en spansk kaffekvarn, en liten hög varvig sak. Jag har malt 50% med den resten var krossad malt. Verkningsgraden blev 85%, ok lakningen tog 20 min längre. Att lakningen tog längre tid, det köper jag mycket gärna, eftersom jag har lakat olika veteöl, och med olika vetmalt mängder så har lakningen oxså tagit olika lång tid. Men jag har jobbat (teknik) lite på lak tiderna . Det skall absolut inte bli några prob med att komma under 80 min med att laka ut 28 liter vid en mix på 50/50.

Bo