Kaffekvarn/maltkvarn
Hej.
Jag läser att det är poppis att mala sin egen malt. Ett aber är att kvarnarna är väldigt dyra, eller? Det kan så vara men tänk på vilken färsk ny mald malt du får ? Ja så funkar det nog, alltså den ny malda, den nya, DYRA kvarnen fungerar säkert jätte bra. Men tänk om du inte behöver mala 6 kg malt utan 3 kg, bara 3 kg är ju mycket. Jag själv brukar använda olika maltsorter. Finns dom färdig krossade, ja då är det mitt val, gärna lite dyrare, men man är ju lite lat oxså. Krossa 3 kg vete malt i en kaffe kvarn? Du måste va knäpp? Ja inte blir lakningen så enormt mycket långsammare, med en mald sort som med en som är mald med en kaffe kvarn jämfört med en regular kross a ca 1500. Lak hast då med kaffekvarn jämfört med färdig krossat eller ny krossat. Jag höll på i närmare 3 timmar en gång med 60% färdig krosad malt. Detta låter nästan som TV-shp detta. Jag är inte ute för att sälja något. Den kaffe kvarnen jag har samt använder är från Spanien, den finns absolut att få i Svergie. Jag kan om inte garantera att jag kan få samma utbyte med min kaffe kvarn jämfört med en "dyr" malt kross. Ok jag kanske får använda 600 g mer malt jämfört med en vanlig kross. Jag är inte ute för att stoppa vanliga krossar, men är du ute eftwer att krossa upp till 2 kg malt så går det lika bra med en hög varvig kaffe kvarn.
Bo