Björwiks utbrytarporter - Brygglogg och recept

Tanken är att jag ska göra mitt favoritöl. En mörk öl som är kraftigt chokladig, med ganska låg beska och med en bränd ton. Karamelltoner är också att föredra. Tanken var också att exprimentera lite med maltsorter. Så här blev receptet:
För 20 liter öl:
1000g Pilsnermalt
1000g Münchenmalt
250g Ljus karamellmalt
350g Dark Chrystal Malt
300g Chokladmalt
150g Rostat korn
20g Svartmalt
100g vetemjöl
300g Sirap

Mäskvatten: 9,3l
Först 68grader i 60 min, sedan 78grader i 15min.

Lakvatten: Ca 15l (Tappade räkningen, pinsamt värre)

Vörtkok i 80min med följande humetider:
60 min - Ca 140g kakao samt 15g Nothern Brewer pellets
15min - 8 g Nothern Brewer pellets
2 min - 10g Cahllenger pellets

Jäser nu fint i jäskärlet med hjälp av "Wyerst Irish Ale yeast" i ca 19 grader. Dock hände det en olycka: Då jag varenda gång använt jäst av det märket så har jag "smackat" den för dåligt och dte har fördröjt bryggrocessen, Denna gången slog jag till hårdare och lyckades inte bara spränga den inre påsen utan även dne yttre... En del av jästen flög ut och jag hällde över jästen, enzympåsen, jästnäring samt lite varmvatten i en vanlig fryspåse. Det funkade trots mina tvivel alldeles utmärkt!
Jag smakade på vörten efter jag silat bort humlet och de andra partiklarna, tyckte att det smakade gott, men förvånansvärt mycket humle. trots den snåla doseringen! Jag hoppas att beskan lägger sig under lagringen.
En bild från lakningen, man kan rikitgt känns chokladdofterna genom datorn smile
http://www.humle.se/punbb/images/upload/070420%20-%20Bj%F6rwiks%20utbrytarporter%20003.jpg

www.facebook.com/bjorwik

Sv: Björwiks utbrytarporter - Brygglogg och recept

95 %-ig belgisk choklad! tycker ytterpåsarna är alldeles för svaga. man får leta fram innepåsen, få den mot sidan och trycka till.

Död åt Reinheitsgebot!

Ser ju ut som om det var blåbärssoppa i hinken.  Blåbärsporter????

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

urgusinka skrev:

tycker ytterpåsarna är alldeles för svaga. man får leta fram innepåsen, få den mot sidan och trycka till.

Jo, jag har försökt med detta 2 gånger förut men efter 2 timmar insett att jag inte lyckats krossa innerpåsen. Denna gången var jag lite väl manlig och slog till ordentligt... Dock så lyckades jag rädda jästen för nu, 2 dygn efter jästiblandningen så bubblar den precis som sig bör!
Nej, det är inte blåbärsporter smile den är bara väldigt mörk, Kan vara hinken som reflekterar en del!

www.facebook.com/bjorwik

Soffgrupp, efter jag "pangat" smackpacken brukar jag skaka påsen.  Om du lyckats krossa innepåsen hör du hur det "skvalpar" innuti påsen.  Kanske lite ovetenskapligt men skaka innan du "pangar" och efter så kan du höra själv att det är skillnad.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Fräser ganska bra med, som om man skakar en petflaska med cola.
Sen så kan man juh försöka klämma fast innerpåsen i ett hörn igen som man gjorde när man skulle förstöra den, får man inte tag på den så är den sprucken redan.

Jag lägger jästpåsen på golvet och balanserar med hälen på innerpåsen. Då spricker den utan karate-våld! smile

Nu var den omtappad till sekundärkärlet efter 7 dagar, Jag har inte kunnat göra det tidigare för att jag reste iväg över helgen.
Ölet smakade gott, en ganska torr eftersmak fylld av kakao/choklad. Något kärvt men inte så farligt.
Ölen hade små partiklar på ytan som jag filtrerade bort, verkar vara kakao/Humle-rester som inte kom med när jag silade första gången. Bottensatsen såg ut som chokladsås och var på ca 3 liter!
Nu bubblar det, fast det dröjer länge mellan bubblorna...

www.facebook.com/bjorwik

Nu är den tappad på flaska, Använde 0.33 cl flaskor, jag tycler egentligen att stouts/Porters bör vara på 0.5l flaskor men denna blir såpass stark i smaken att det räcker med 0.33l för att känna sig nöjd.
Hur smakade den då? Jo, den smakade friskt och hade en perfekt beska (Det vill säga väldigt låg), Vädligt fin utjäsning med minimal bottensats. Humlesmaken var väldigt rund och fin och man kände lätt igen smakkarakären på de maltsorter jag använt! Eftersmaken var något torr och gick åt kakao-hållet. Alkoholhalten verkade ligga runt 4-5% och matchar ölets smakkaraktär perfekt!
Nu återstår några dagars väntan innan man får möjlighet att testa den med kolsyra...

www.facebook.com/bjorwik

Nu är den avsmakad. Testade den efter att ha legat på flaska i 1.5 månader. Testade den för 1 månad sedan och  det märks redan stor skillnad efter lagringen. Smaken är mer "Sammansatt", de olika ingridienserna komplitterar varandra bättre. Det blir till att lagra 15st. flaskor en lång period smile
Ölet smakar friskt och jag tycker att den smakar som en blandning av Mörk Lager och porter. Porterns smaktoner och Lagerns friskhet. Den första smaken som jag känner är en mörk chokladig ton som sedan blir mycket bränd i tonen. Det hela avslutas med dominant smak av kakao, rostat korn och en liten liten ton av humlet. Det är ingen söt öl, även fast sötman finns där i pereferin.
Färgen är becksvart och skummet är ganska sparsamt, ca 3 cm när den precis är upphälld.
Jag var lite orolig över att det var såpass mycket specialmalt i receptet jag designade, men detta var helt perfekt!
Jag har nu kommit väldigt nära mitt mål; Att göra mitt favoritöl; Ett friskt öl med en kraftig bränd smak och chokladighet, med liten beska i eftersmaken och en alkoholhalt som inte dominerar (Ca 4% känns det som). Chokladsmaken sitter kvar länge i munnen och är underbar!
Måste tillägga att det känns helt fantastiskt bra att kunna njuta av ett eget öl. de ölsorter jag bryggt innan har varit helt ok, men inget extra. Nu har jag fått beröm av 2 ölintresserade vänner och jag själv tar gärna en öl och sitter själv och nuter av.
Det känns löjligt; Men jäklar vad stolt och lycklig man blir av att, efter 5 sorter, bryggt ett kanongott öl smile
Det skulle vara kul att veta vad någon av Er duktiga hembryggare tycker om den, Jag postar gärna en flaska om någon är intresserad! PMa mig snarast...

www.facebook.com/bjorwik

11 Senast ändrad av urgusinka (2007-06-28 07:56:15)

hej

grattis till första fullträffen! jag smakar den gärna, och kan posta en flaska i retur om du skulle vara intresserad. har nget på lager som faller in i beskrivningen av ditt favoritöl. det närmaste jag kommer är en rökt stark stout (på hemmältad rökmalt.) den är inte superstark utan på ca. 7 volymprocent, så ingen fara.

de vore kul med mer feedback på ens bryggande!

tor

Död åt Reinheitsgebot!

soffgrupp skrev:

Nu är den avsmakad. Testade den efter att ha legat på flaska i 1.5 månader. Testade den för 1 månad sedan och  det märks redan stor skillnad efter lagringen. Smaken är mer "Sammansatt", de olika ingridienserna komplitterar varandra bättre. Det blir till att lagra 15st. flaskor en lång period smile
Ölet smakar friskt och jag tycker att den smakar som en blandning av Mörk Lager och porter. Porterns smaktoner och Lagerns friskhet. Den första smaken som jag känner är en mörk chokladig ton som sedan blir mycket bränd i tonen. Det hela avslutas med dominant smak av kakao, rostat korn och en liten liten ton av humlet. Det är ingen söt öl, även fast sötman finns där i pereferin.
Färgen är becksvart och skummet är ganska sparsamt, ca 3 cm när den precis är upphälld.
Jag var lite orolig över att det var såpass mycket specialmalt i receptet jag designade, men detta var helt perfekt!
Jag har nu kommit väldigt nära mitt mål; Att göra mitt favoritöl; Ett friskt öl med en kraftig bränd smak och chokladighet, med liten beska i eftersmaken och en alkoholhalt som inte dominerar (Ca 4% känns det som). Chokladsmaken sitter kvar länge i munnen och är underbar!
Måste tillägga att det känns helt fantastiskt bra att kunna njuta av ett eget öl. de ölsorter jag bryggt innan har varit helt ok, men inget extra. Nu har jag fått beröm av 2 ölintresserade vänner och jag själv tar gärna en öl och sitter själv och nuter av.
Det känns löjligt; Men jäklar vad stolt och lycklig man blir av att, efter 5 sorter, bryggt ett kanongott öl smile
Det skulle vara kul att veta vad någon av Er duktiga hembryggare tycker om den, Jag postar gärna en flaska om någon är intresserad! PMa mig snarast...

Hej

Det känns alltid trevligt att det blir ungefär som det man var ute efter. Jag är ute efter årets julöl. Det gäller att vara ute i tid. Tror du att du kunde skala om ditt recept till ca 25 liter öl med ett OG på 65-70 samt ett FG på ca 15 och ett BU på 35?

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag har varit på resande fot i över fem veckor och har inte kollat forumet under tiden...
Ska jag vara ärlit så brukar jag aldrig räkna på mina recept. Jag tar ett recept från SHBF och sedan byter jag ut och tar på ett ungefär. Humlen brukar jag alltid snåla med då jag inte är mycket alls för beska öl!

www.facebook.com/bjorwik