Björwiks utbrytarporter - Brygglogg och recept
Tanken är att jag ska göra mitt favoritöl. En mörk öl som är kraftigt chokladig, med ganska låg beska och med en bränd ton. Karamelltoner är också att föredra. Tanken var också att exprimentera lite med maltsorter. Så här blev receptet:
För 20 liter öl:
1000g Pilsnermalt
1000g Münchenmalt
250g Ljus karamellmalt
350g Dark Chrystal Malt
300g Chokladmalt
150g Rostat korn
20g Svartmalt
100g vetemjöl
300g Sirap
Mäskvatten: 9,3l
Först 68grader i 60 min, sedan 78grader i 15min.
Lakvatten: Ca 15l (Tappade räkningen, pinsamt värre)
Vörtkok i 80min med följande humetider:
60 min - Ca 140g kakao samt 15g Nothern Brewer pellets
15min - 8 g Nothern Brewer pellets
2 min - 10g Cahllenger pellets
Jäser nu fint i jäskärlet med hjälp av "Wyerst Irish Ale yeast" i ca 19 grader. Dock hände det en olycka: Då jag varenda gång använt jäst av det märket så har jag "smackat" den för dåligt och dte har fördröjt bryggrocessen, Denna gången slog jag till hårdare och lyckades inte bara spränga den inre påsen utan även dne yttre... En del av jästen flög ut och jag hällde över jästen, enzympåsen, jästnäring samt lite varmvatten i en vanlig fryspåse. Det funkade trots mina tvivel alldeles utmärkt!
Jag smakade på vörten efter jag silat bort humlet och de andra partiklarna, tyckte att det smakade gott, men förvånansvärt mycket humle. trots den snåla doseringen! Jag hoppas att beskan lägger sig under lagringen.
En bild från lakningen, man kan rikitgt känns chokladdofterna genom datorn ![]()