Tysk öl
Misstänker att det inte bara är jag som gärna låter mig imponeras av tysk ölkonst. Okey, visst finns det mycket scheissbier i Tyskland också, men guldkornen är också många många. I Tyskland går det fortfarande att hitta små bryggerier som endast betjänar en by, socken eller stadsdel. Har ett par kompisar som bor i tråkiga Darmstadt, men kanske just för att tyska städer ofta är så dödsens tråkiga finns det i Darmstadt och omnejd kanske 5-6 bryggerier - störst är Darmstädter som man knappast hittar utanför en 10-mils radie från Darmstadt. Det gör ölturism i Tyskland väldigt spännande.
En annan spännande sak med tysk öl är att man i stor grad lyckats behålla eller återuppliva gamla tyska ölsorter. Inte bara Alt och Kölsch, utan även Roggenbier, Zoigl, Kellerbier, Steinbier, Jan's Gose, Dampfbier etc.
Hittade av en händelse nedan länk till en site som beskriver tyska ölsorter och det formligen vattnas i munnen på mig. Om jag bara kan övertyga frugan om att skippa sommaren semester i hennes hemland Portugal för en rundtur i Tyskland....
http://www.germanbeerinstitute.com/styles.html
Utifrån den här listan känns det som om det är läge att börja planera en Dampfbier, en Roggen och en Kellerbier efter sommarn.