1 Senast ändrad av Portugisen (2007-06-12 08:13:29)

Tysk öl

Misstänker att det inte bara är jag som gärna låter mig imponeras av tysk ölkonst.  Okey, visst finns det mycket scheissbier i Tyskland också, men guldkornen är också många många.  I Tyskland går det fortfarande att hitta små bryggerier som endast betjänar en by, socken eller stadsdel.  Har ett par kompisar som bor i tråkiga Darmstadt, men kanske just för att tyska städer ofta är så dödsens tråkiga finns det i Darmstadt och omnejd kanske 5-6 bryggerier - störst är Darmstädter som man knappast hittar utanför en 10-mils radie från Darmstadt.  Det gör ölturism i Tyskland väldigt spännande.

En annan spännande sak med tysk öl är att man i stor grad lyckats behålla eller återuppliva gamla tyska ölsorter.  Inte bara Alt och Kölsch, utan även Roggenbier, Zoigl, Kellerbier, Steinbier, Jan's Gose, Dampfbier etc. 

Hittade av en händelse nedan länk till en site som beskriver tyska ölsorter och det formligen vattnas i munnen på mig.  Om jag bara kan övertyga frugan om att skippa sommaren semester i hennes hemland Portugal för en rundtur i Tyskland....  wink

http://www.germanbeerinstitute.com/styles.html

Utifrån den här listan känns det som om det är läge att börja planera en Dampfbier, en Roggen och en Kellerbier efter sommarn.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Tysk öl

Hej Portu.
Varför inte dela semestern, frugan visar dej fina Oloroso samt den telefon hytt Grandola vila morena sändes första gången. Sedan resten av semestern i Tyskalnd med dammpf bier m.m. Kanon länk föresten. ha en bra semester.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

3 Senast ändrad av Portugisen (2007-06-13 16:16:10)

Hej Bo,

nu exponerar du tyvärr dina dåliga vin- och geografikunskaper smile

Oloroso är Sherry och således spanskt, och om det är något som retar portugiser så är det att beblandas med spanjorer.  Det värsta man kan säga är att portugisiska är en vacker spansk dialekt och att Portugal är det finaste landskapet i Spanien.  Portugiserna själva säger att från Spanien kommer bara dålig vind och dåliga äktenskap.  Visst var det väl Vintage Port du tänkte på?  wink

Frugan dricker tyvärr inte öl och tar på sin höjd ett litet glas Baileys på julafton.  Så att sälja in ölsemester i Tyskland är lika med otroligt svaga argument.  Förra året bilade vi ner och övernattade av en händelse vid ölklostret Andechs utanför München.  Tror du hon gav mig en mördande blick när hon insåg att "stoppet" var välplanerat från min sida...  Varken en liter Radlermass och en rejäl bit Schweinhaxe kunde övertyga henne om min förträffliga planering mad  I år flyger vi till Portugal....

Grandola Vila Morena?  Vi skall faktiskt vara i närheten av den lilla byn Grandola halvvägs mellan Lisboa och Algarve.  Huruvida det finns en brun by i närheten med en telefonkiosk vet jag inte, men jag kan gärna kolla när jag ändå är i faggorna.  Men lite mer info och bakgrund skulle kanske inte skada? 

Ha en skön avslappnande semester du också!

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Portugisen skrev:

Hej Bo,

nu exponerar du tyvärr dina dåliga vin- och geografikunskaper smile

Oloroso är Sherry och således spanskt, och om det är något som retar portugiser så är det att beblandas med spanjorer.  Det värsta man kan säga är att portugisiska är en vacker spansk dialekt och att Portugal är det finaste landskapet i Spanien.  Portugiserna själva säger att från Spanien kommer bara dålig vind och dåliga äktenskap.  Visst var det väl Vintage Port du tänkte på?  wink

Frugan dricker tyvärr inte öl och tar på sin höjd ett litet glas Baileys på julafton.  Så att sälja in ölsemester i Tyskland är lika med otroligt svaga argument.  Förra året bilade vi ner och övernattade av en händelse vid ölklostret Andechs utanför München.  Tror du hon gav mig en mördande blick när hon insåg att "stoppet" var välplanerat från min sida...  Varken en liter Radlermass och en rejäl bit Schweinhaxe kunde övertyga henne om min förträffliga planering mad  I år flyger vi till Portugal....

Grandola Vila Morena?  Vi skall faktiskt vara i närheten av den lilla byn Grandola halvvägs mellan Lisboa och Algarve.  Huruvida det finns en brun by i närheten med en telefonkiosk vet jag inte, men jag kan gärna kolla när jag ändå är i faggorna.  Men lite mer info och bakgrund skulle kanske inte skada? 

Ha en skön avslappnande semester du också!

Hej

Med rodnande kinder läser jag och skäms *L* mina kunskaper i vin är rent ut sagt ebarmeliga, men att oloroso är Sherry det visste jag faktiskt, får väl skylla lite på min Dunkel weissen blev så god. Har för mej att Edgar Allan Poe skrev en mord historia som hette ett fat Amontilado (kan va felstavning)

Jo telefon hytten, jag tror att när fascist diktaturen störtades så var det någon som ringde in den låten till en radio station, det var signalen till nejlike revolutionen i april 1974. Jag har i varje fall låten. Det kan oxå varit något som kommit till senare.

Annars så är jag rätt hyfsad på Geografi, det retar mej att jag tog fel.

Vänlig hälsning

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20