Fullers ESB?

Som första helmaltsbryggning så hade jag tänkt att brygga något liknande Fullers ESB. Tyvärr hittar jag jag inget recept här. Men efter lite googlande så har jag hittat några recept på engelska. som anger vikt.

Här är ett av recepten http://hbd.org/brewery/cm3/recs/01_90.html
Om man förutsätter att # betyder lbs så är receptet så här
Ingredients: (for 5 gallons) (19liter)
12# (5,45kg) British pale ale malt
1.5# (0,68kg) British light carapils 
1# (0,45kg) British medium crystal
1oz (28g) Centennial hops (11.2% AA)
1oz (28g)British fuggles (4.0% AA)
0.25oz (7g)Kent Goldings (5.2% AA)
1/3 oz Burton water salts (treatment for very soft water)
Wyeast #1968 (London ESB)

Vad är British light carapils?
Gemensamt för dessa är Pale Ale malt, Crystal malt, Challenger, Target som bitterhumle och Kent Goldings som smakhumle.

Vad tror ni om detta

Hur skulle ett förenklat recept med två sorters malt och två sorters humle kunna se ut? Jag är inte ute efter en kopia utan bara något liknande.

2 Senast ändrad av Kenneth (2007-03-06 08:01:29)

Sv: Fullers ESB?

Jag skulle ta pale ale malt och runt 7-8% Crystal.
Target eller Challanger som beska och EKG som smak och arom.
En beska på runt 35-38 IBU.
Lägg lite gips (kalciumsulfat) ½ tsk på 20 liter i mäskvattnet.

Sv: Fullers ESB?

Receptförslag till 25 liter

4,75 kg Pale Ale
400g Crystal
28g Challanger 6,2% puck 60min
43g Kent Goldings 5,6% 15min
28g Kent Goldings 5,6% 5min
½ tsk gips

Det skulle ge ett OG på 1062 med 80% utbyte. Och ett IBU på ca 36-37.
Jag hade tänkt att använda satsmäskning. Hur mycket ska jag laka ut?
Vad tror ni om receptet?
Tiderna och mängden för smak och arom-humlingen är jag osäker på. Verkar de vettiga?
Jag har lite Kent Goldings i frysen men det räcker inte. Det verkar inte finnas här på lager. Går det att få ta på någon annan stans eller finns det någon bra ersättare?

Sv: Fullers ESB?

Hmmm.....
Med den malten så behöver du ett utbyte på runt 100% om du ska få 25 liter med OG 62
Med ett utbyte på 80% blir det c:a 20 liter öl.
Då har jag räknat på 300 Öchsleliter/kg pale ale malt och 250 ÖL/kg på Crystal.

Jag brukar laka ut runt 15-20% mer än vad slutresultatet ska bli.
Men jag kokar i två kastruller och då försvinner det mer...

Verkar som om humlegården har slut på EKG!?

Jag skulle inte ersätta med Styrian Golding då den är en Fuggle-släkting trots namnet.

Varför inte ta Challenger till smaken också och lägg all EKG som du har i sista givan.
Personligen så brukar jag skicka i sista givan precis innan kokslut, säg 1 minut kok och sedan får det vara med under kylningen.

Sv: Fullers ESB?

Tack så jättemycket för hjälpen.
Jag ökar maltmängden med 25% så stämmer det bättre.
Bra tips med humlingen. Jag såg något av clonerecepten hade i sista humlet bara någon minut.

Sv: Fullers ESB?

Kenneth skrev:

Verkar som om humlegården har slut på EKG!?

Det har varit slut ett tag, men nu har vi precis fått hem och packat om EKG 2006, både kottar och pellets. Dök upp i webbutiken idag.

-- Svante

Sv: Fullers ESB?

Tjabba ford-p !
Blev inspirerad av dig att brygga en ESB, Fullers ESB tillhör ju favoriterna. Har ikväll delmäskat
500gr MO palealemalt
350gr TF Crystal
50gr chokladmalt
50gr rostarkorn
skall imorgon kokas med 3500gr maltextrakt
35gr NB som bitterhumle
20gr EKG och 20gr Challenger som smakhumle
30gr EKG och 30gr Challenger som aromhumle
jäsas med safeale S-04 Beräknat OG 1053 och IBU 30 Volym 27 liter ev koka ner någon liter av vörten till sirap och återföra till koket.
Får se vad resultatet blir, åter kommer så småningom.

MVH
SKOOGIS

Sv: Fullers ESB?

Japp då var det färdigkokt, kokade ner 12dl vört till tjock sirapslik konsistens som sedan återfördes till huvudkoket.
OG blev 1052, väntar nu på att jäsningen skall komma igång.

MVH
SKOOGIS

Sv: Fullers ESB?

Det låter intresant SKOOGIS, tyvärr hinner jag inte sätta någon bryggd på några veckor. Jag måste renovera köket färdigt först.

Jag tänkte använda torrjäst denna gången för att inte krångla till det i onödan första gången jag ska helmäska.
Safeale S-04 eller US-56, vilken passar bäst till detta ölet?

Sv: Fullers ESB?

Varför inte prova US-56?
Ger ett lite renare resultat som passar bra i en lite kraftigare och mervälhumlad ale.
Malt och humle kommer fram bra, dock kanske inte lika fruktig som S-04.
Jag blir alltid nöjd med WYEAST 1056 som är motsvarigheten till US-56.

Sv: Fullers ESB?

Det är som Kenneth skriver US-56 är renare och S-04 är fruktigare. har själv mest använt S-04 för att jag gillar den till mina bitters. Bryggde för ca 1 månad sedan APA Bergssnö ( Guldmedalj sommarölsträffen på Humlegården) nerskalad till 25 liter och då använde jag US-56 , ren och bra jäsning FG1007 . Har planer på en torr Stout och då skall jag använda US-56 igen annars blir det nog S-04 till mina bitters i fortsättningen också.
Nu pluppar det så härligt i jäsröret!!!

Kenneth nu är Våren här:)

MVH
SKOOGIS

Sv: Fullers ESB?

Jag håller med Kenneth, US-56 eller Wyeast 1056 är kanon till välhumlade ales. Till mycket annat också verkar det som. Jag såg att Jamil Zainasheff (The Brewing Network - The Jamil show) använder WY1056 eller Whitelabs California Ale till sina skotska shilling ales eftersom han anser att den jäststammen ger ett renare öl. Han är känd för just sina fantastiska skotska ales. Han har nog vunnit fler medaljer än någon annan amerikansk hembryggare då han är extremt kunnig (nationell BJCP domare) och noggrann med sin process.

Annars gillar jag Wyeast 1968 till maltiga engelska öl. Jag har precis bryggt en smaskig Ushers Ruby Ale klon med denna jäst. Safale S-04 har jag provat ett antal gånger men är väl inte så värst imponerad. Några menar att den passar bättre till mörkare öl, något jag ännu inte provat, men här är väl den personliga smaken avgörande antar jag.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Fullers ESB?

Hej Torgny!
Ushers Ruby Ale finns med bland mina favoriter. Blev den lyckad?
Vill du avslöja receptet?

Sv: Fullers ESB?

Ölet blev gott men smakar det som Ushers Ruby Ale? Tja, det är så länge sedan jag drack den så jag minns inte riktigt hur den smakade ärligt talat. Jag tror min blev aningens fylligare...kanske lite väl mycket och sen hade jag inte rätt humle hemma heller så där skiljer det sig en aning.

Receptet är på 13 liter så du får skala om det till din bryggvolym.
Humlen skall egentligen vara Styrian Goldings men jag hade inga utan körde med Willamette.

Ushers Ruby Ale klon

73% utbyte

OG 1069 FG 1020-1021
IBU 33
3,65 kg Maris Otter pale ale
0,31 kg Crystal
0,16 kg Wienermalt
0,03 kg Svartmalt

25 gram Willamette 4,7% pellets 60 min
25 gram Willamette 4,7% pellets 15 min
14 gram Willamette 4,7% pellets 1 min

Wyeast 1968 London ESB

Mäsktemp 68°C i 90 minuter
Jag kokade i 70 min.

Lycka till!

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Fullers ESB?

Hej

Tja, smaken är delad samt det är tur att vi tycker olika. Tänk om Sofiero vore likaren för alla lager, ja då kunde det ju kvitta. Inga jämförelser nu mellan Usher samt Sofiero, för Ushern är ju så väldigt väsenskillnad från Sofieron, alltså så enormt mycket bättre. Men nu till saken Jag har testat Ushern ett flertal gånger, jag tycker inte om den,  att den smakar som en ale bryggd på flytande extrakt. nej inget för mej. Jag tycker , skall man brygga på extrakt så skall det va torr ljus malt extrakt, den flytande blir sliskig, det gäller även Whermanns sirap, tycker jag


Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Fullers ESB?

Nu har jag bryggt min ESB. Det gick relativt bra för att vara första helmalten för mig.
Jag glömde gipset, jag vet inte om det har någon avgörande betydelse.
Eftersom jag satslakade så hade jag en sån där rulle av nät fastsatt i en kran som gick ut ur brygghinken. Nätet lossnade när jag rörde runt så jag var tvungen att tömma brygghinken tille en annan och fästa nätet bättre. Så mäsltiden blev 90 istället för 60min.
Men annars så gick allt bra.
Brygghinken hade jag isolerat med 20mm ilggunderlag. Tempen sjönk mindre än 2 grader på 60min.

Sv: Fullers ESB?

tappade om till sekundären idag, FG 1012 smakade rätt bra. Dax att börja diska flaskor så det bara är desinfeseringen kvar till tappdagen.

MVH
SKOOGIS

Sv: Fullers ESB?

Ikväll var det dax för flaskfyllning, kokade 192gr ljus maltextrakt med vatten ( 8gr / liter ) blandades med ölen i tappdunken, nu var ju problemet den att flaskfyllaren har pajat så det blev att hitta på en ny lösning. Ca 7 cm siliconslang på kranen och en bit av den trasiga flasfyllaren i slangen reglera med kranen, första flaskan översvämning och en pöl på golvet men sedan gick det bra. Nu är alla grejor diskade och jag sitter och sippar på en Oppigårdens påsköl , MYCKET GOD.

MVH
SKOOGIS

Sv: Fullers ESB?

Idag tappde jag ölet på flaska. FG var 1012 och OG var 1062. Jag primade med 6 gr socker per liter.
Min 10-åriga var en riktig hejare på att fylla flaskorna med flaskfyllaren. Mitt jobb blev att lyfta flaskorna från golvet till bordet. :-)
Nu återstår bara den värsta väntan.

Sv: Fullers ESB?

Nu har det stått nästan 2v på flaska. Förra helgen smakade jag en men då var den lite söt och spritig i smaken. Eftersom den inte hade riktigt jäst färdigt så var det lite jästsmak med.
Igår när jag smakade igen så var sötman och spritsmaken borta och en härlig humlearom kom fram istället.
Fullfträff, en riktigt god öl!!
Skogis, hur blev din öl?

Sv: Fullers ESB?

Kul att höra att den blev så bra.
Det du beskrvier är typiskt för nästan alla min öl.
Först i början är de lätt spritiga och lite söta.
Ett par veckor senare är det ett helt annat öl som kommer fram.

Sv: Fullers ESB?

Min står fortfarande på lagring men jag har smakat några stycken , den smakar mer som en Brownale väldigt maltig och knäckig. Alldeles för lite humle karaktär för en ESB, skall låta den stå ett tag till och se om humle smakerna kommer fram mer. Smaken är bra men ännu smakar den inte som en ESB.

MVH
SKOOGIS

Sv: Fullers ESB?

ford-p: tack för ditt gudomliga recept på ESB klonen. Provade den på min första helmaltsbryggning, då jag läskades av din beskrivning av ölen. Håller med dig om att det var en riktig fullträff big_smile

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

24 Senast ändrad av ford-p (2007-06-08 14:01:23)

Sv: Fullers ESB?

Tack AndyKaz. Det var nog inte så mycket min förtjänst förutom att hitta och översätta receptet. Men gott blev det. Tyvärr är första satsen nästan slut.

Jag jämförde med en riktig ESB för ett tag sedan. Maltsmak och färg var ganska likt men det var större beska i orginalet. Jag har bryggt en sats till men med ca 30% mer bitterhumle. Den står på sekundärjäsning nu. Jag kan återkomma med receptet.