Andra försöket
Jag kunde ju inte vänta tills det första blir helt klart.
Så i går körde jag igång nr2 det blev en 12,5L sats med APA.
Receptet äro
malt:
2 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
84 g ljus karamellmalt (Viking), krossad (mäskat 20 min i 65°C)
humle:
14 g Magnum 10,9% alfa 60 min
9 g Perle 15 min
19 g Cascade 1 min
Jäst:
Safale US-56 (Fermentis torrjäst) 11.5 g
Mätte 60 OG innan jäsning
Jag värmde upp Caramell malten til ca 70grader med 4,5 litrer vatten och försökte hålla den vid 65 men efter en stund upptäckte jag att min termometer hade pajjat, den visade 85grader vid rumstemp. men som tur var så hittade jag en gammal skinktermometer från nittonhundraaldrig som jag fick hålla i mäsken.
Efter 20 minuter hälde jag i Maltextraktet och 1,5L kokande vatten.
Det fick koka upp och i med bitterhumlen och klockan på 60min när det var 15min kvar i med 9g perle och vid 59minuter i med cascade humlen.
Jag slängde i en glasslåda med is (eller isskal med vatten i eftersom jag kom på det lite sent) i jäshinken och lite vatten.
Jag silade vörten igenom en saftsil, en sil och ett durkslag ner i jäshinken.
fyllde kallvatten upp till 12,5L och fick kyla en stund till i vattenbad för att få ner temperaturen till ca 22grader, mätte med Oechlemetern den visade 60OG.
Strödde över jästen och på med locket.
Det skall nu få jäsa i 20grader tills det pluppar en plupp var 4e minut då skall det tappas över till sekundär i 7dagar, för att sedan tappas på flaskor med 75g socker totalt.
Vad tror ni har jag gjort rätt på min första delmäskning, och kommer det att smaka American Pale Ale?