1 Senast ändrad av majstroboj (2007-04-20 06:04:24)

Andra försöket

Jag kunde ju inte vänta tills det första blir helt klart.
Så i går körde jag igång nr2 det blev en 12,5L sats med APA.

Receptet äro
malt:
2 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
84 g ljus karamellmalt (Viking), krossad (mäskat 20 min i 65°C)

humle:
14 g Magnum 10,9% alfa 60 min
9 g Perle 15 min
19 g Cascade 1 min

Jäst:
Safale US-56 (Fermentis torrjäst) 11.5 g

Mätte 60 OG innan jäsning

Jag värmde upp Caramell malten til ca 70grader med 4,5 litrer vatten och försökte hålla den vid 65 men efter en stund upptäckte jag att min termometer hade pajjat, den visade 85grader vid rumstemp. men som tur var så hittade jag en gammal skinktermometer från nittonhundraaldrig som jag fick hålla i mäsken.
Efter 20  minuter hälde jag i Maltextraktet och 1,5L kokande vatten.
Det fick koka upp och i med bitterhumlen och klockan på 60min när det var 15min kvar i med 9g perle och vid 59minuter i med cascade humlen.
Jag slängde i en glasslåda med is (eller isskal med vatten i eftersom jag kom på det lite sent) i jäshinken och lite vatten.
Jag silade vörten igenom en saftsil, en sil och ett durkslag ner i jäshinken.
fyllde kallvatten upp till 12,5L och fick kyla en stund till i vattenbad för att få ner temperaturen till ca 22grader, mätte med Oechlemetern den visade 60OG.
Strödde över jästen och på med locket.
Det skall nu få jäsa i 20grader tills det pluppar en plupp var 4e minut då skall det tappas över till sekundär i 7dagar, för att sedan tappas på flaskor med 75g socker totalt.

Vad tror ni har jag gjort rätt på min första delmäskning, och kommer det att smaka American Pale Ale?

Sv: Andra försöket

majstroboj skrev:

Jag kunde ju inte vänta tills det första blir helt klart.
Så i går körde jag igång nr2 det blev en 12,5L sats med APA.

Receptet äro
malt:
2 kg Muntons ljust torkat maltextrakt
84 g ljus karamellmalt (Viking), krossad (mäskat 20 min i 65°C)

*Tut tut* Språkpolisens piketstyrka rycker ut med dragna batonger. Äro är pluralform. Receptet är och recepten äro äro de korrekta formerna.

Men för att bli snäppet allvarligare och övergå till den egentliga frågan. Jag tänkte själv brygga min första APA om nån vecka eller två. Den mängd ljus karamellmalt du använder är bara ca 4 % vilket verkar vara i minsta laget. Dessutom ger den ljusa karamellmalten viss till fyllighet, dock utan bidrag till vare sig smak eller färg. Själv planerar jag att använda ca 10 % Crystal-malt till min APA och hoppas att det ska ge den en härligt rödorange färg och en tydlig kola-smak. Men, jag är ju nybörjare, så vi får väl se vad de gamla uvarna säger.

Hej arakun

10% crystal malt  til en apa er for meget. Det bliver nærmest rødbrunt. Jeg anbefaler helt klart 3-4% crystal malt. Hvis du vil have samme farve som den ultimative apa (sierra nevadas) så vil jeg nok sige 2% crystal malt.

Eksempel: Min bitter som er 96% pale og 4% crystal malt - det har samme farve som old speckled hen som man kan købe ved systemet. Og med 10% ville du få en alt for tydelig ristet smag i stedet for den karamellignende smag som du stræber efter. Bare et venskabeligt tip fra en dansker:-) I øvrigt er det nogle fede anmeldelser du skriver ved oltorget.nu - jeg skriver også der, selvom det er meget længe siden sidst:-) Det er vel dig, ikke?

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tackar för tipsen, jag kollade runt lite om delmäskning, och hittade att en del använder maltpåse, spelar det någon större roll till smakken om man låter malten ligga kvar under exaktbrygget  eller om man har det i en påse och plockar ur det innan man kokar det?

jan_johansen skrev:

10% crystal malt  til en apa er for meget. Det bliver nærmest rødbrunt. Jeg anbefaler helt klart 3-4% crystal malt. Hvis du vil have samme farve som den ultimative apa (sierra nevadas) så vil jeg nok sige 2% crystal malt.

Jo, det är just precis Liberty Ale jag siktar efter. Jag hämtade inspiration från ett recept på en klon som använde typiskt 10% Crystal-malt. Kan jag anta att det då är en väldigt ljus Crystal som användes? Hur som helst ska receptet nu korrigeras. Tack för varningen! Annars hade jag nog bryggt min första tabbe wink .

jan_johansen skrev:

I øvrigt er det nogle fede anmeldelser du skriver ved oltorget.nu - jeg skriver også der, selvom det er meget længe siden sidst:-) Det er vel dig, ikke?

Tusind tak! Ja, det är jag (jag använder ju samma bild); men det är bara drygt hälften av mina recensioner. Resten ligger och dammar i flera anteckningblock och i en stor XML-fil i datorn. Att det blev just öltorget beror helt enkelt på att det var den enda jag kunde hitta på svenska. Jag orkar bara inte översätta 250 omdömen till engelska. Så du ska ha all beröm för att du skriver på svenska. Och jag gillar din kompakta stil; det är nåt jag också strävar efter.

Arakun skrev:
jan_johansen skrev:

Jo, det är just precis Liberty Ale jag siktar efter. Jag hämtade inspiration från ett recept på en klon som använde typiskt 10% Crystal-malt. Kan jag anta att det då är en väldigt ljus Crystal som användes? Hur som helst ska receptet nu korrigeras. Tack för varningen! Annars hade jag nog bryggt min första tabbe wink .

jan_johansen skrev:

I øvrigt er det nogle fede anmeldelser du skriver ved oltorget.nu - jeg skriver også der, selvom det er meget længe siden sidst:-) Det er vel dig, ikke?

Tusind tak! Ja, det är jag (jag använder ju samma bild); men det är bara drygt hälften av mina recensioner. Resten ligger och dammar i flera anteckningblock och i en stor XML-fil i datorn. Att det blev just öltorget beror helt enkelt på att det var den enda jag kunde hitta på svenska. Jag orkar bara inte översätta 250 omdömen till engelska. Så du ska ha all beröm för att du skriver på svenska. Och jag gillar din kompakta stil; det är nåt jag också strävar efter.

Libeerty ale - men det är ju anchors - sirra nevadas heter visst bara pale ale. Det måste vara crystal 60 som menas. Den som fåes här är betydligt mörkare. Liberty ale då är det väl högst 2% av givan - det samma med sierra nevadas. Börja där i allafall.

Sittar och är jäkla deppad. Min bästa öl är klart min brown ale, som är i den extremt humlade klass med 135 ibu (men det är inte så där jättebesk - det är klart mer smak och aromhumle jag siktar mot) var infekterat - 12 timmars arbeta, 5 veckors väntan, och fast det smakade inte så där jättesurt, luktade det som lim nästan....uuuaaaadddrrr. Särskild hemskt, är det att det egentligen är min suveränt bästa öl ( http://www.goodbeer.dk/sql/reviews.php?beerid=3362 ) och den infekterades. Får prova om igen om ett par veckor fast med brittish ale jäst bara för princippets skull  - pappa VILL  ha brown ale!!! Det roliga är att jag genom min bryggkarriär har haft 3 mislykkade öl - och alltid har jag bryggat dem med joel som faktisk är en skitbra bryggare. När jag bryggar ensam - alltid vällyckat, med tor (urgusinka) det samma, men med joel - mislyckat!!!!!!!!!:-( Såååå deprimerad och arg...... ). Och jag ska brygga choklad/havre/kaffe porter med honom i morgon!!! Vilken inspiration alltså:-) (sorry joel om du käsar detta - det är bara på skoj)

Du sade i en annan tråd att danska rågbröd smakar guddomligt - på måndag ska jag baka mitt första rågbröd efter dansk recept. Om det blir vällyckat ska du få receptet om du vill. Tänk att kunna äta dansk rågbröd när man vill......mums:-) Det är ju självklart surdegbröd smile  Men nu avvaktar jag och ser hur det blir och då publicera jag receptet i rätt tråd. Och självklart använder vi inte vatten eller mjölk (om det är inte är ett recept med kärnmjölk) men porter, schwarzbier eller svagdricka. Jag använder carnegie porter till mitt blivande råg bröd:-) Jag kan säga att första sats av surdegen luktar ------- intresant:-) hehehehehehe

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Vad för sorts infektion var det? Vitt fluff på ytan? grumlig bara och smakade disktrasa? vinäger?
Enligt egna misslyckanden / observationer verkar det vara större chans att få infektion desto större satts man brygger, men beror nog mer på min utrustning / metod.
Måste vara en riktigt elak infektion om den övervinner 135 IBU + alkohol runt 5% iaf antar jag? smile

135 ibu och 7% till och med. Mögel på ytan, stark vinäger doft osv.....riktigt illa!  sad   DAMN alltså vad hemskt!

ALBA GU BRATH

Hej majstroboj!
Din APA kommer att bli bra, själv bryggde jag en snarlik för några månader sedan, den blev kanon. Skulle nog rekomendera att sila av "delmäsken" innan koket för att slippa en del mindre angenäma bittra smaker från skalet.

MVH
SKOOGIS

jan_johansen skrev:

Libeerty ale - men det är ju anchors - sirra nevadas heter visst bara pale ale.

Hjärnsläpp från min sida.

Sittar och är jäkla deppad. Min bästa öl är klart min brown ale, som är i den extremt humlade klass med 135 ibu (men det är inte så där jättebesk - det är klart mer smak och aromhumle jag siktar mot) var infekterat - 12 timmars arbeta, 5 veckors väntan, och fast det smakade inte så där jättesurt, luktade det som lim nästan....uuuaaaadddrrr.

Kan man lära sig dricka hästfilt och ruttna löv (gueuze) så kan man nog lära sig dricka lim. Du får väl göra som belgarna; prova att blanda den med nån annan öl och se ifall det går att dricka.

Du sade i en annan tråd att danska rågbröd smakar guddomligt - på måndag ska jag baka mitt första rågbröd efter dansk recept. Om det blir vällyckat ska du få receptet om du vill. Tänk att kunna äta dansk rågbröd när man vill......mums:-)

Det ser jag fram emot. Bara att baka på hälften råg hälften vete är svårt nog innan man lärt sig det så danskt rågbröd har jag inte vågat mig på än.

nej du - det var så äckligt att jag slängde det i badkarat.....inte ens belgierna med deras fetish med gueze och deras alldeles för ofta extremt parfumerade ales skulle dricka det. Jag tycker inte om belgiskt ofta med jag ääääälskar gueze: Mariage perfait, hansson oude gueze, 3 fonteinen, cantillon lou pepe gueze...you name it...men min infekterade ale var inte ett hit sad Men i morgon ska det revancheras med havre/choklad/kaffe porter. Din ek-porter - hur går det med den (kollade din hemsida - riktigt spännande). Jag smakade admiral porter - fan en fatkaraktär - jag var helt tokig med den smile

Lite vetemjöl finns det visserligen i receptet (bröd) men det är bara några hundra gram. Blir bra med surdeg är jag säkar på. Brukar ge en mer saftig konsistens. Så nu får jag se om jag lyckas med den. Och tänka dig att det ingår porter....nam nam smile Det blir säkert bra. Borde finnas mer groft bröd här, och särskild osötad - det är synd det är så, meeen man kan inte heller få allt i livet smile

/Jan

ALBA GU BRATH

Hej

Bortsett att jag jobbar undercover (Språkpolis) så är allt lugnt. *L*

Nu körde du ju med maltextrakt, bra att du använde den torra sorten. Nu ska jag låta lite läraraktig, (släng dej iväggen major Björklund) Skall man göra öl med maltextrakt så skall det va med torr ljus, så där är du rätt. Jag har gjort många öl med både torra samt flytande maltextrakt. Med "sirapen" så kvittar det hur noga du är, ölet blir sliskigt. Det blir det. Använder du däremot torr ljus maltextrakt så blir det inte sliskigt om du inte strular till det., Jag har gjort kanon pilsner med torr ljus maltextrakt, samt både APA samt IPA. Nackdelen är ju priset. Nu säljer ju Humlegården Wyermanns flytande ohumlade maltextrakt, den är ju enormt mycket bättre än en Coopers flytande med deras torrjäst. Burr. Jag har bryggt med humlegårdens flytande, ölet blev mycket bättre än med en Cooper, men trots allt lite sliskig. Ni alla som inte mäskar använd torr ljus maltextralt i stället. Ölet blir 500% bättre.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Idag började det bli våg i jäsröret så jag tappade över till sekundären. hoppas denna  blir lika god som första försöket..

Jag vågar mig nog på och lovar att det kommer bli riktigt god öl. Cascades grapefrukt toner är verkligen fantastiska första gången man provar den hembryggd, speciellt precis i början när flaskorna just blivit kolsyrade, den har en tendens att försvinna lite med tiden.

Skall bli riktigt kul att provsmaka. tar mig nog ett glas när jag tappar på flaskor, går att dricka utan co2 med;)

Tappade på flaska idag, luktade riktigt gott smakade gott med lite mer smak än den förra, skall bli kul att testa om en vecka,