Om amber ale
"Comments: Can overlap in color with American pale ales. However, American amber ales differ from American pale ales not only by being usually darker in color, but also by having more caramel flavor, more body, and usually being balanced more evenly between malt and bitterness. Should not have a strong chocolate or roast character that might suggest an American brown ale (although small amounts are OK)"
Om APA
"Comments: There is some overlap in color between American pale ale and American amber ale. The American pale ale will generally be cleaner, have a less caramelly malt profile, less body, and often more finishing hops."
Visst överlappar de som många gånger olika öltyper ger.
Man måste tolka lite mellan raderna och framförallt så handlar det om att den subjektiva beskan är högre för en APA än en Amber. Amber ska vara maltigare och karamelligare.
Vad gäller kommersiella exempel så kan man kalla sin öl vad som helst.
En bryggare som gör ett beskt och torrt öl kan kalla det för "Amber X" trots att det definitionsmässigt ska vara en APA, och vice versa förstås.
Egentligen så kan man strunta i definitionerna.
Det är bara att brygga på.
Klassning kommer bara in om man vill tävla med sin öl.
Många gånger så gör jag själv "hybrider", till exempel så blandar jag gärna engelsk och am stil.
En ESB med både EKG och Cascade är mycket mumsig.
Senast jag brygge blev det en "halv-mörk" Weissbier.
Dvs för mörk för att kallas ljus och för ljus för att kallas mörk.
Men gott blev det