Inspiration... Brooklyn Lager, Amber Ale ???

Hörrni, nån som har goda råd?  Vet inte riktigt vad jag ska brygga härnäst.  Min senaste var en Texas Brown Ale döpt efter President Bush: Texas Nut.  Men nu vet jag inte.

Är inne i en amerikansk fas.  Brooklyn Lager är en favvis just nu, likaså Boston Ale.  Någon som har bra förslag på hur liknande öl skulle kunna skapas?  Egentligen borde dom vara uppbyggda ganska lika, fast den ena med alejäst typ American Ale II och den andra med lagerjäst, typ bohemian eller bavarian.  Några idéer?

Vad är det annars för skillnad på amerikansk Amber Ale och på amerikansk Pale Ale?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: Inspiration... Brooklyn Lager, Amber Ale ???

Med tanke på det milda vädret (och min brist på kallt jäsutrymme), tror ni en Brooklyn Lager skulle kunna jäsas med Californian Lager yeast utan att tappa skärpan?  Kallagra ölen borde jag kunna göra i kylskåpet.

Amber är en mesigare variant av APA om jag lyckats uttolka BJCP definitionen rätt.
Dvs lägre beska, mer restsötma, mjukare och krämigare än den hårdhumlade, torra och strama APA:n

Boston Ale är väl en variant däremellan, dvs inte lika hårt humlad och inte lika mycket citrus som APA:n.
men samtidigt mjuk och rund jämfört med en APA.

Brooklyn lager är en ganska maltig lager med bra beska och mycket citrus

(när jag pratar om citrus så menar jag de olika am. humlesorterna som har mycket citruskaraktär)

Portugisen skrev:

Med tanke på det milda vädret (och min brist på kallt jäsutrymme), tror ni en Brooklyn Lager skulle kunna jäsas med Californian Lager yeast utan att tappa skärpan?  Kallagra ölen borde jag kunna göra i kylskåpet.

Det fungerar säkert. Det är många på detta forum som hyllar CL.
Körde själv med det innan jag införskaffade ett separat kylskåp att jäsa pilsner i.

5 Senast ändrad av Portugisen (2007-03-15 07:25:06)

Kenneth, kollar man på (vad jag tror är) bjcp så lappar amber ale och APA över varandra, den ena max 30 IBU den andra min 20 IBU.  Du har rätt gällande Boston Ale?  Bryggeriet väljer säkert med baktanke att inte kalla ölen för varken det ena eller det andra.  Färgen är amber men bitterheten känns högre än 30 IBU (svårt att avgöra). En god öl är det i allafall.

Om amber ale
"Comments: Can overlap in color with American pale ales. However, American amber ales differ from American pale ales not only by being usually darker in color, but also by having more caramel flavor, more body, and usually being balanced more evenly between malt and bitterness. Should not have a strong chocolate or roast character that might suggest an American brown ale (although small amounts are OK)"

Om APA
"Comments: There is some overlap in color between American pale ale and American amber ale. The American pale ale will generally be cleaner, have a less caramelly malt profile, less body, and often more finishing hops."

Visst överlappar de som många gånger olika öltyper ger.
Man måste tolka lite mellan raderna och framförallt så handlar det om att den subjektiva beskan är högre för en APA än en Amber. Amber ska vara maltigare och karamelligare.

Vad gäller kommersiella exempel så kan man kalla sin öl vad som helst.
En bryggare som gör ett beskt och torrt öl kan kalla det för "Amber X" trots att det definitionsmässigt ska vara en APA, och vice versa förstås.

Egentligen så kan man strunta i definitionerna.
Det är bara att brygga på.
Klassning kommer bara in om man vill tävla med sin öl.

Många gånger så gör jag själv "hybrider", till exempel så blandar jag gärna engelsk och am stil.
En ESB med både EKG och Cascade är mycket mumsig.

Senast jag brygge blev det en "halv-mörk" Weissbier.
Dvs för mörk för att kallas ljus och för ljus för att kallas mörk.
Men gott blev det tongue

Hej alla

Jo jag har en del frågor ang CL? Det säjs ju att den skall bli väldigt "blank". Det måste ha hänt något med min klo?. Den vägrar ju att klarna efter 10 dagar på flaska i rumstemp. På den tiden så har ju alla mina tidigare Ales klarnat till kristall, för det mesdta. Att dom sen i kallagring grumlar det kan jag köpa för det släpper ju förr eller senafre.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Cl?

Portugisen skrev:

Cl?

Hej

Ja det kanske var lite kryptiskt. *L* Jo, det jag menade var California jästen BC 2112. Öl gjord med den jästen skall ju ge briljant blanka öl. Min" Steam Beer" klon är färdig jäst, samt tappad på flaska sedan 1 vecka. Det jag lite undrade var att ölet i rumstemp efter 1vecka inte har klarnat än, alla andra öl jag gjort under brygg kariären har klarnat mycket bra i rumstemp. I kalllagring så köld grumlar dom alltid, men efter ca 1 månad så brukar det släppa. Jag får väl vänta och se hur det utvecklas. Skall ut med flaskorna på balkongen för kallagring på måndag, 10 dagar i rumstemp för kolsyra, sedan lång kallagring. Jag återkommer.

P.S. Jag kanske jäste för varmt, ölet hade en temp på ca 20 c vid både omtappning samt på flaska.

Bo

Hej

Senast jag brygge blev det en "halv-mörk" Weissbier.
Dvs för mörk för att kallas ljus och för ljus för att kallas mörk.
Men gott blev det

Så försöker jag i bland att brygga, det lyckas inte alltid, men oftast blir ölet gott ändå.

Hej
Det senaste medelandet var från Kenneth. Det är inte jag som har skrivit det, jag citerade en text av honom, sedan så har ju våren kommit , då TV 3 visar James Bond, Jag glömde antagligen att logga av. För copyrightens sak, Kenneth äger sin text, står det att det är jag så är det fel. Djävla James Bond.

Bo

Hej

Vi bryggde en öl med California Lager som var tänkt att bli en lager. Vi ställde den varmt och väntade på att jäsningen skulle komma igång, men den jäste ut på en natt. Så vi hade blivit med ale istället, och den är efter 6 veckors lagring i låga temperaturer sanslöst grumlig trots protafloc och en klar vört efter mäskningen. Och det blir inte bättre av att vi låter ölen bli varm så det är inte köldgrumlig. Det är möjligt att en hög temperatur ger CL fnatt.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Jag har jäst California Lager vid temperaturer mellan 15-19 grader, och klart blev det heller inte.  Men det är å andra sidan inte grumligt, utan så där simmigt som de flesta ales blir.  Jag stördes inte av det men tyckte också att det var märkligt att den inte flockade bättre (enligt utsago).  Dessutom jäste jag medvetet lågt 15-16 grader för att det skulle bli så lageraktigt som möjligt.  Oavsett blev min Dampöl en hit, see through or not.

Hej

för några år sedan provade jag att jäsa med California Lager men dom ölerna blev aldrig klara så jag slog helt enkelt ut dom och har slutat använda den jästen. Men jag vet att andra har lyckats och fått fram kanonöl som varit helt klara och utan några som helst problem.

PeO

/PeO

Portugisen skrev:

Hörrni, nån som har goda råd?  Vet inte riktigt vad jag ska brygga härnäst.  Min senaste var en Texas Brown Ale döpt efter President Bush: Texas Nut.  Men nu vet jag inte.

För att fortsätta i den aktuella politiska tonen så kan jag föreslå en Toblerone-chokladporter.

You lost me, Ratatosk.