1 Senast ändrad av Arakun (2007-03-12 22:19:04)

Bitter på extrakt

Tappade min första extraktbryggd på flaska i lördags. Receptet är ett modifierat Bishop Benny's (mer humle).

http://web.comhem.se/~u68962625/bryggeri/etiketter/kusk.png

Specifikationer:
Namn: Vagnmakarens Kusk Premium Bitter
Mängd: 20 liter
Startdensitet: 1051
Slutdensitet: 1018
Beska: ca 45 IBU

Ingredienser:
2,7 kg Munton & Fison mellanmörkt maltextrakt
30 g Northern Brewer 6,7% (60 min)
30 g Fuggle 4,7% (20 min)
70 g Fuggle 4,7% (5 min)
Wyeast London Ale

Primärjäsning 10 dagar
Sekundär 5 dagar

Utförligare logg med bilder kommer dyka upp så småningom om jag bara lyckas på kontakt med ComHems FTP-server.

Nu till mina frågor.

Som ni kan se är min FG ganska så hög. Vad kan det bero på och hur kan  jag undvika det i framtiden?

Hur länge håller sig de 70 g Northern Brewer som jag fått över och som nu ligger i sin folieförpackning instoppad i en plastpåse i kylen?

Jag lär inte brygga en Bitter igen på ett tag men jag är ändå intresserad av förslag på hur receptet kan förbättras. Jag har tagit små smakprov under processens gång för att se hur smaker och aromer utvecklas. Spontant kan jag känna 'ännu mer humle' samt delmäskning på något hekto Crystal-malt för att bättra på fyllighet och smak.

Sv: Bitter på extrakt

1) Högt FG. Troligen lite trött jäst. London Ale är väl inte någon direkt super-jäsare heller.

2) Har du en liten frys eller frysfack så lägg humlet där istället.
Då håller den minst 6 månader enligt min erfarenhet.
Kylskåp har jag aldrig lagrat humle i, men kan tänka mig att hållbarheten sjunker rätt rejält. Kanske någon månad eller två.

Tjena ARAKUN

Jag använder ofta torrjästen Safeale S-04 och tycker den har funkat bra till mina extraktbryggder, jäser snabbt och bra, flockar bra, aldrig fått ett FG över 1012. Angående humlen så släng in den i frysen. Brukar använda M & F ljusa maltextrakt som bas i mina extraktbryggningar och " mäska" lite mörka malt sorter för smakens skull. Personligen tycker jag bättre om EKG än Fuggle men smaken är ju som baken , delad.

MVH
SKOOGIS

Tack för era svar. Jag har följt rådet att lägga humlen i frysen.

Anledningen att det blev just Fuggle beror mest på att Kent Goldings inte fanns i lager när jag skulle göra min beställning. Å andra sidan är jag inte tillräckligt inbiten ölfantast för att ha skaffat mig någon favorit än. Jag kan förstå att vissa tycker Fuggle är knepig men själv gillar jag dess lätt träiga ton. Hur som helst ser jag fram emot att just kunna experimentera med olika humlesorter.

Ja det är det som är det roliga med hembryggning, testa lite olika smaker och ider, har just nu en APA med Cascad som aromhumle på sekundäjäsning, skall på flaska till helgen. Nästa bryggd blir nog en bitter med en hel del Challenger, en humle som jag inte testat tidigare.

MVH
SKOOGIS

brukar göra bitter med extr provade att anväda Whitebread ale jäst
det vart kalas bra men den jästen stannar på 1.020 så den blir
liksom lite mildare och mera fyllig i smaken det kuliga med whitebread
är att den lägger sig som en kaka på botten inget grums alls

safe ale är perfekt till bittern bra sprutt också

spover skrev:

safe ale är perfekt till bittern bra sprutt också

Det låter som att jag borde testa safe ale till vår nästa sats. Fast annars så hade ju London Ale samma trevliga egenskap, som du beskriver hos Whitebread, att lägga sig på botten. Redan vid omtappning på sekundär var ölet realtivt klart och ingen jästsmak fanns.

safe-ale har ett lösare grums , men jäser ner till 1.010
och lämnar därför inte lika mycket smak , den jäser rent & klart
en bra allround jäst tycker jag

spover skrev:

safe-ale har ett lösare grums , men jäser ner till 1.010
och lämnar därför inte lika mycket smak , den jäser rent & klart
en bra allround jäst tycker jag

Hej

Jag har då aldrig märkt att Safe S-04 skulle ha lite "grums". Det har jag aldrig märkt med den jästen. Jag har bryggt ca 5 ggr med den jästen. Det speciella med S-04 är ju att bottensatsen nästan blir som gelatin. När du tappar om efter primjäsning så fölorar du i princip bara "1 dcl" av vörten. Du kan nästan hälla prim hinken upp och ner och det kommer inte mycket ut, jag lovar. Sen håller jag med dej det är en kanon jäst.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej!

Själv är jag allderles ny med bryggandet, började i november-december någon gång förra året. Än så länge har det blivit en Red Ale, liknand det recept som finns på Humlegården och efter det blev det något Bishop Benny-liknande för mig med. Båda således extrakt än så länge.

Jag har i alla fall även jag fått problem med hög FG. Den har slutat på 1016 båda gångerna. Jästen jag använt har varit just S-04. En kunnig bekant har sagt till mig att det förmodligen är syresättningen jag borde jobba med, även om jag tycker att jag rört tämligen mycket. Vad som är mycket är väl förmodligen ganska individuellt.

/Samuel

Samuel skrev:

Jag har i alla fall även jag fått problem med hög FG. Den har slutat på 1016 båda gångerna. Jästen jag använt har varit just S-04. En kunnig bekant har sagt till mig att det förmodligen är syresättningen jag borde jobba med, även om jag tycker att jag rört tämligen mycket. Vad som är mycket är väl förmodligen ganska individuellt.

Jo, samma här. Jag vevade runt med en hålslev några minuter så att det skvalpade rejält och när jag sen förde över vörten till damejeanne fick häverten dingla längst upp i halsen. Men jag har inbillat mig att syresättning bara är viktig för starkare bryggder.

Det beror på kvaliten på jästen. Är den riktigt pigg och fräsch så orkar den jäsa ut rätt bra även om man inte syresätter så mycket.
Men är den lite äldre och tröttare så brukar den stanna av innan hela jobbet är gjort.

Premiärglaset!

Ölet har nu lagrats på flaska i tre veckor och, oj oj oj, vad det överträffade mina förväntningar! Lagringen har gett det en mer välbalancerad smak och en fylligare kropp. Sötman märks fortfarande men jag upplever den inte längre som för kraftig.

Lätt maltig doft med en kraftig, ganska träig humlekaraktär. Färgen är smådisigt brun krönt av ett högt vitt skum som dock faller ganska snabbt. Ovanligt fyllig kropp för ett så pass svagt öl. Småsöt maltighet med en lätt rostad ton. Frisk smak med stor beska och tydlig humlekaraktär.

Nu ska jag sova sött och drömma om pluppande jäsrör.

Brygglogg, komplett med bilder, ligger nu uppe på nätet.

Vagnmakarens Nanobryggeri

Trevligt med er brygglogg med alla bilder , ett litet tips är att ha ett större kok, mer vatten i grytan för att få ut mer av humlen. Med utgångs punkt från bilderna och humlemängden tror jag dock inte att IBU beräkningen stämmer , men det spelar inte så stor roll om ölet blev gott.

MVH
SKOOGIS

SKOOGIS skrev:

Trevligt med er brygglogg med alla bilder , ett litet tips är att ha ett större kok, mer vatten i grytan för att få ut mer av humlen. Med utgångs punkt från bilderna och humlemängden tror jag dock inte att IBU beräkningen stämmer , men det spelar inte så stor roll om ölet blev gott.

Tack för tipset. Vilken tur då att jag siktade på en så pass hög IBU. För det smakar inte heller 45 IBU; snarare någonstans mellan 35 och 40, vilket ändå placerar ölet i övre änden av skalan för en engelsk bitter.

Arakun,ett bra tips är att gå in på Danskarnas hemmbryggar sida och använda deras Beer Calc, då lägger du in totala volymen där uppe och kokvolymen där nere ( hoppas ni förstår vad jag menar ) så får du en bra IBU uträkning, väldigt bra för oss som brygger extrakt och inte har så stora grytor. WWW.HÅNDBRYG.DK

MVH
SKOOGIS

Ursäkta!! www.haandbryg.dk är rätt adress

SKOOGIS

19 Senast ändrad av Arakun (2007-03-12 22:10:59)

Tack igen! Det mesta på sajten var rätt så självklart, men när det gäller humle-beräkningarna så finns det två formler som ger väldigt olika resultat. "Original" ser ut att vara den formel jag själv använt när jag kom fram till 45 IBU. "Tinseth" däremot ger en beska på endast 20 IBU. Jag antar att det är lite närmre sanningen, men hur pålitlig är formeln?

Ungefär vilket utbyte kan jag sen vänta mig om jag använder knepet att vänta med merparten av extraktet och kokar bitterhumlen i tunnare vört?

Jag tror att formeln är pålitlig, sen är det väl bäst att skaffa en större gryta så man kan koka hela volymen. Själv använder jag beer calc för att få en fingervisning att man inte är helt ute och cyklar. Kanske finns det någon här på forumet som har formler för mer precisa beräkningar för IBU när man kokar extrakter som man sedan späder med vatten till rätt volym.

MVG SKOOGIS

Arakun skrev:

Brygglogg, komplett med bilder, ligger nu uppe på nätet.

Vagnmakarens Nanobryggeri

Hej

Kul att ni lyckades, men som vanligt "studenter", absolut inget fel med det. Hembryggning av öl i småskalig bruk måste bara på något sätt komma bort från "studenter" som har roligt. Det kommer antagligen aldrig att bli så. Därför kommer jag, jag lovar, att aldrig någonsinn mer skälla på någon "student" för att dom gör som "Svenson" tror att studenter bara brygger öl och bara har fester. Jag har en dotter som går på högskola för att bli lärare, hon kämpar på som fan för att bli "något", så gör säkert dom flesta andra. Men ölbryggning som vi gör det får tyvär inte bli i hopakopplad med studenter, för då blir den aldrig erkänd. Sorry så är det.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hmm... Jag är inte helt med på vad du menar här Bo. För det första har jag aldrig upplevt att min hembryggning inte är "erkänd" när jag med glödande blick inlevelsefullt berättar om mältning, lakning, humling osv. Snarare tvärtom, jag har redan lyckats locka in två nya hembryggare på den korta tid jag varit helmaltsbryggare. För det andra är jag inte helt med på varför det måste bli "erkänt" om det nu inte redan är det (vilket jag aldrig upplevt :-) )...  Man är väl inte så beroende av den allmänna opinionen att man inte kan stå för det man gör?

Nä studenter, brygg på och var glada! Dra igång en helmaltsbrygd nästa gång, det är fantastiskt spännande och roligt! wink Själv jäste jag både mjöd (äkta på honung) och cider under min studietid nån gång på stenåldern för 15-20 år sen. Och detta till trots lyckades jag klara alla tentor, så visst kan man plugga på duktigt och ändå brygga / dricka öl! Det är nog snarare en förutsättning... Eller nåt. wink

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Jo, jag vet att vi tillhör undantagen. Själv är jag inte särskilt förtjust i vare sig fester eller "yrsel" utan ser mig själv som en ölfinsmakare. Javisst, att brygga hemma är kul, men det är också det naturliga steget vidare efter att jag personligen provat mig igenom ca 250 olika öl och skrivit omdömen till var och ett av dem. Sen gillar jag också att lära mig saker, och bryggning är definitivt en av de saker jag hoppas bemästra. "Kusk Premium Bitter" tog 6 månader av förberedelser eftersom jag ville förstå hela processen, från mäskning till flasklagring, innan jag satte igång.

Jag inser att vi nog kommer att få kämpa mot en del fördomar. Men problemet här har ju egentligen inte med ålder att göra. Vad som måste bekämpas är i så fall snarare bilden av hembryggning = billig etanol.

Lyssnade precis på ett avsnitt av Basic Brewing med John Palmer (2005-11-24). Maltextrakt ska tydligen innehålla mer ojäsbart socker än vanligt för att man ska kunna blanda det med strösocker utan att ölet blir alltför utjäst. Mycket riktigt "tipsas" det också om detta på Munton & Fisons hemsida. Kan det vara en orsak till vårt höga FG? I så fall är det ännu en anledning att snabbt övergå till helmäskning.

Arakun
Bryggde nyligen en APA på M&F ljusa torkade extrakt och lite crystal och safeale US-56, hade ett OG på 1053 och ett  FG på1007 så nog jäser maltextakten ut som dom skall. Så testa en extraktbryggning till med annan jäst så kanske det funkar bättre.

MVH
SKOOGIS