Temperaturhöjning

Om jag vill mäska direkt i lakkärlet, och inte har nån värmekälla, så kan man ju öka tempen genom att tillsätta varmare vatten. Men då blir det kanske mer än 2.5 liter/kg malt, och det är väl inte så bra...
Hur varmt vatten kan man tillföra utan att "chocka" malten allt för mycket? Ju varmare vatten desto mindre behövs ju.

Jonas

Sv: Temperaturhöjning

Nog kan du åtminstonde ha upp till 3 liter/kg utan att det gör något.
Kanske till och med upp mot 3,5 liter/kg.
Om du häller i det kokande vattnet under omrörning så gör det inte något.
Jag brukar många gånger höja tempen med infusion av hett vatten, speciellt vid proteinrasten för att inte få alltför lång tid där.
Det finns formler för hur mycket vatten som behövs för att höja tempen, men jag har just nu inte tillgång till det.

Sv: Temperaturhöjning

Ja, de formlerna har jag sett nånstans...
Det var vattenmängden jag var lite orolig för, men det behövde jag tydligen inte vara... smile

Jag skall ju göra din Tranquir, så då måste det ju bli rätt!

Sv: Temperaturhöjning

Ett annat sätt är ju att köra med dekoktionsmäskning. När du plockar bort en massa malt och värmer den till kokpunkt och sedan tillför den till mäsken igen höjs ju temperaturen totalt sett med.

Sv: Temperaturhöjning

Jag är tveksam till dekoktion i de fall man vill ha en ganska lätt kropp.
För lite tyngre, maltigare öl så passar dekoktion bättre.

Sv: Temperaturhöjning

Hej Jonash

Det är inga som helst prob med att gå utanför 2,5 L/kg malt.  I amerikanska bryggartidningar så anses det nästan som en tjock mäsk. Jag håller med vad Kenneth skrev att upp emot 3,5 l/kg går bra. Min senaste vete öl så blev det strul med min våg (trodde den funka men det gjorde den inte efter kontrollvägning) Jag fick för mycket vatten/kg malt. Efter infussion till socker rast som tyvärr blev för låg så blev nästan mäsken en tjock välling, jag tror att förhållandet vatten mäsk ett tag var 4,5/1. Men det visade sej till slut att den weissen blev kanon. Man kan gå upp en hel del ivatten/kg mäsk.  Om du mäskar i en plast hink så är det klart lite svårare, eftersom du inte kan värma upp mäsken. Jag skulle om jag gjorde som du gör använda ca 1,8 l vtten/kg malt för att få upp den temp jag önskar, sedan ha kokande vatten till hands för att ev höja mäsk temp. Spännande detta skall faktiskt prova detta nästa gång. Kan ju bli lite bökigt med en veteöl, gå från 38-52, 52-67, 67-78. Men det är klart att detkommer att gå, om inte om funnits så hade vi inte haft mobil,tv, internet.  Jag hör av mej om en månad.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Temperaturhöjning

Hur mycket vatten, temperaturer mm för att uppnå ex. en viss "strike temp. " som de säger over there finns i en liten "räknemaskin" i programmet Promash som finns i en gratisversion att ladda ner på nätet.

Sv: Temperaturhöjning

Jag hittade nåt motsvarande i BeerSmith, och där tyckte de att jag skulle pytsa i 6 liter 99-gradigt vatten....
Dock fick jag bara upp tempen till 72-73 grader, och sen var kärlet nästan fullt.

Fick lite dåligt utbyte, men nu jäser det iallafall...