Hej Jonash
Det är inga som helst prob med att gå utanför 2,5 L/kg malt. I amerikanska bryggartidningar så anses det nästan som en tjock mäsk. Jag håller med vad Kenneth skrev att upp emot 3,5 l/kg går bra. Min senaste vete öl så blev det strul med min våg (trodde den funka men det gjorde den inte efter kontrollvägning) Jag fick för mycket vatten/kg malt. Efter infussion till socker rast som tyvärr blev för låg så blev nästan mäsken en tjock välling, jag tror att förhållandet vatten mäsk ett tag var 4,5/1. Men det visade sej till slut att den weissen blev kanon. Man kan gå upp en hel del ivatten/kg mäsk. Om du mäskar i en plast hink så är det klart lite svårare, eftersom du inte kan värma upp mäsken. Jag skulle om jag gjorde som du gör använda ca 1,8 l vtten/kg malt för att få upp den temp jag önskar, sedan ha kokande vatten till hands för att ev höja mäsk temp. Spännande detta skall faktiskt prova detta nästa gång. Kan ju bli lite bökigt med en veteöl, gå från 38-52, 52-67, 67-78. Men det är klart att detkommer att gå, om inte om funnits så hade vi inte haft mobil,tv, internet. Jag hör av mej om en månad.
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20