27/1 Svenska bryggdagen

Så har årets bästa lördag kommit och gått, är bara nyfiken på hur många utav er som bryggde igår på Svenska brygg dagen? och isf bjöd ni in vänner och efter vilket recept bryggde ni?

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Jag bryggde inte igår, mest för att jag inte har plats för fler bryggder just nu.

Jag provade istället min (halv)mörka tyska veteöl som jag bryggde 2006-12-27.
Den smakade kanonbra tongue

Om jag skulle bryggt något så hade det med all sannolikhet blivit ett nytt försök att brygga en riktigt mörk veteöl. Har fått blodad tand på det efter den mycket lyckade halvmörka veteölen.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-28 18:14:10)

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Nix pix, men jag brygger en wit bier idag på Hoegaardenjäst.

Nu står härligheten och koker på spisen
Snart är det dags för svartpeppar, koriander, pomerans, citron och apelsinskal smile

Lite hembryggt till hembryggningen -
http://www.humle.se/punbb/images/upload/hembryggt.jpg

Förklistring av havren och det valsade vetet -
http://www.humle.se/punbb/images/upload/klistring.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

ujuj det ser gott ut smile Vart hittade du paddeln föresten? den ser ruggigt användbar ut.

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-28 22:28:13)

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Hoppas du syftar på ölen och inte på den klistrade veten wink

Paddeln har min snickar-bror gjort åt mig, mot porto och en slant för material osv. så skulle han nog kunna förse
intresserade med valfri/egen-designad modell wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2007-01-28 22:27:03)

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Som kuriosa kan även nämnas att nedkomsten idag blev en välskapt Witbier på 17+1,5 L  OG 1060

9 Gram Magnum (60min)
7 svartpepparkorn (30min)

5 min -
15 gr Pomerans
10 gr citronskal
20 gr apelsin
2,5 msk malen koriander


<-------
Damen på bilden är inte min fru (inte vad jag vet iallfall)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Ja nån hundring skulle det lätt vara värt är i ganska stort behov just nu.
själv hadde jag tänkt köra remake på boston ale clonen som sabbades men DHL lyckades tappa bort min 25kg säck med malt *gråter*

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Fifan vilka drullputtar!
Återkom gärna med utlåtande på receptet när du bryggt och provsmakat, just den alen har varit en
av mina favoriter när det gäller amerikanska ales.

Jag kan nog hooka upp dig, fundera lite på om det är ngn speciell utformning eller så du är ute efter och skicka
mig ett mail så löser vi resten wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

NinjaRövardotter skrev:

Så har årets bästa lördag kommit och gått, är bara nyfiken på hur många utav er som bryggde igår på Svenska brygg dagen? och isf bjöd ni in vänner och efter vilket recept bryggde ni?

Vi bjöd in vänner och bryggde två öl enligt SHBFs recept (amerikansk brown ale), ett på helmalt och en extraktversion.

-- Svante

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Jag bestämde mig för att vara lat och inte bry mig om datumet, annars var planen att brygga en halvmörk lager. Kanske nästa helg smile

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

jag hade faktiskt tänkt brygga igår, men som det slumpade sig i fredags så hann jag inte hämta ut mitt paket med malt, jäst och den ack så viktiga veven till min maltkross, så det får bli nån kväll i veckan istället smile

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Jodå, självklart bryggde jag på hembryggardagen.
43 liter lageröl med OG 1045 blev det.

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Ingen utrymme har jag just nu. Min bitter väntar på att bli buteljerad och i det andra skåpet står en elek ESB (som jag bryggde tillsammans med Joel)bryggt av Golden Promise Pale (96%), Amber (3%) och Dark Crystal (1%) och enbart Pacific Gem humle tillsatt i 5 givor (15 gr, 15, gr, 15 gr, 25 gr och 35 gram) respektive 60, 15, 5, 3 och 1 minut. OG var planerat 1070 med en hög FG kring 1020, men OG blev 1074 istället för 10 liter. 3,5 tsk kalciumklorid, 3,5 tsk kalciumsulfat, 1 tsk magnesiumsulfat och 3,5 msk kalciumkarbonat blev tillsatt. Mäskning vid 67 grader i 90 minuter och sedan 15 minuter vid 78 grader. Lakade ur med  12 liter vatten och mäsktjocklek var 2,3 liter vatten per kg.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Jag var ansvarig för en spelning med Stefan Sundström samma dag och hade knappt en minut över. Dock satte två hembryggda öl väldigt fint efteråt för att stressa ned.
Två Pilsner-liknande ale med lätt citronsmak...

www.facebook.com/bjorwik

15

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Jag bryggde inte men bjöd vänner på paleale (det är väl nästan godkänt). De var tydligen törstiga för corneliusfatet tömdes snabbare än jag kunde förklara hur man brygger öl. Det är nästan festligt vad intresserade alla blev av börja brygga hemma när det stod klart att det både var hemgjort, smakade gott och man inte blev blind ;P
Det hade ju passat bra med sådana där protestlappar mot allt krångel med att ha ölprovningar iom att alla blev sagolikt välvilliga inför öl och i synnerlighet om det är hemgjort och utbjudes i frikostiga mängder....

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Eftersom jag är på mitt första år som hembryggare hade jag tänkt att hedra dagen, men jag var utomlands den här helgen och provade italiensk öl (och mat, och vin, och grappa...), så det gick inte.  Tänkte därimot sätta en bömisk pilsener i helgen som kommer - 7 dagar i efterskott kan väl också räknas?

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Hehe jag hoppas det smile blir under veckan nån dag för mig förmodligen, har redan en jäst starter som står och bubblar gott.

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Hej Thomas

Det är väl inte en wit du har i glaset? Antagligen fel av mej som vanligt. DAnnars så tycker jag att glaset påminner om Hooegaarden,  Men skit detsamma. Annars Thomas så måste jag faktiskt säja att du verkar va en väldigt trevlig kille. Aldrig att jag läst något avsnoppande svar på en fråga från någon som ställt den. Det skall Du veta jag har frågat sedan slutet från 90-talet. Herregud visste du inte vilken jäst eller ev humle du skulle ha, ja då var det rena Harry Potter stuket. Du verkar va en helt ok kille. Jag känner dej inte. Men om du skulle komma till vår tighta pappersmaskin, så skulle du direkt komma i gång.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Var det svenska bryggdagen nu i lördags? :S
Utan att veta om det så bryggde jag min första "riktiga" öl utan extrakt i lördags iaf.
En pale ale som nog inte kommer bli så bra smile

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

Techno skrev:

Hej Thomas

Det är väl inte en wit du har i glaset? Antagligen fel av mej som vanligt. DAnnars så tycker jag att glaset påminner om Hooegaarden,  Men skit detsamma. Annars Thomas så måste jag faktiskt säja att du verkar va en väldigt trevlig kille. Aldrig att jag läst något avsnoppande svar på en fråga från någon som ställt den. Det skall Du veta jag har frågat sedan slutet från 90-talet. Herregud visste du inte vilken jäst eller ev humle du skulle ha, ja då var det rena Harry Potter stuket. Du verkar va en helt ok kille. Jag känner dej inte. Men om du skulle komma till vår tighta pappersmaskin, så skulle du direkt komma i gång.
Bo

Jag kan intyga att han är en toppenkille - har jämt kontakt med Thomas:-) Han är fint:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

NinjaRövardotter skrev:

Så har årets bästa lördag kommit och gått, är bara nyfiken på hur många utav er som bryggde igår på Svenska brygg dagen? och isf bjöd ni in vänner och efter vilket recept bryggde ni?

Jag bryggde på SHBD och hade dagen till ära med mig en kollega som bryggde för första gången.

Blev inte enligt föreslaget recept utan istället en välhumlad APA.

Sv: 27/1 Svenska bryggdagen

hadde inte morskat upp mig inför denna dag men väl kunde jag
bjuda ett mindere sällskap på ESB från fat och det var jätte skoj
man var nyfiken och intresserad av bryggden , så jag fick ha lite
lektion om malt & humle , hela fatet dracks upp och alla var glada
det var inte nått jätte starkt öl det låg på kring 4.2 .anv withebread ale jäst
den stannade på 1020. till min förvåning . första gången ja provade den jästen
mycket väl balanserad konstaterade jag .