Beskan
Recept:
10 liter
OG: 1.050 OG
IBU: 48
Färg: 7,17° SRM
Skattat FG: 1.017
Volum %: 4.3%Ingredienser
--------------------
Malt:
Pilsnermalt Viking 2.00 kg
Ljus karamellmalt, Viking 0.26 kgHumle:
Cascade 18.50 g, pellet, 60 minutes
Cascade 7.00 g, pellet, 30 minutes
Cascade 40.00 g, pellet, 5 minutesSafelager S23 1 påse, torrjäst
Nu har den stått, i flaskor, i källaren och på altanen sedan 12 november. Det har väl varit mellan 5-15 grader under tiden, utom sista 4-5 dagarna då det helt plötsligt blev snö och frost.
När jag smakar på denna, så är den väldigt besk, nästan på gränsen till odrickbar. Den är ganska grumlig, men skummet är bra iallafall.
Kommer beskan att avta med tiden?
Jag kommer snart att få en gammal frys, som jag tänker använda till lagringen. Då borde temperaturen bli lite jämnare...
Jonas